Sida 1 av 2
Energilagring i små utrymmen
Postat: 13 september 2006, 18:21:19
av anto04
Hej!
Jag behöver någon typ av kondensator med hög kapacitet. Helst ca 0,5 - 1 Farad. Spänning: 20V eller mer.
Inte svårt att få tag på? Kanske inte, men problemet är dimensionerna.
Den ska vara ytterst liten. (för en kondensator).
Har kollat i elfakatalogen och tittat lite extra på "Gold-Caps". Men dessa är bara till för 5-volt, och att seriekoppla fyra stycken blir både för dyrt och tar för stor plats.
Någon som har något tips?
/Anton
Postat: 13 september 2006, 19:21:30
av bearing
Batteri?
Postat: 13 september 2006, 22:59:29
av pagge
Vad ska det användas till?
Postat: 14 september 2006, 08:52:19
av Schnegelwerfer
Den fysiska storleken på en kondensator bestäms ju av spänningståligheten (som ger avståndet mellan "plattorna") och kapacitancen (som ger arean av "plattorna").
Jag tror därför att det är svårt att hitta kondensatorer som är extremt mycket mindre än standardkondensatorerna.
"Ytterst liten" är ju också ganska subjektivt... du får nog kläcka ur dig ungefärliga mått om du ska kunna få någon hjälp.
EDIT: Goldcaps och liknande backupkondensatorer har som regel mycket hög ESR, så de passar inte särskilt bra att använda som avkoppling/glättningskondensatorer...
Postat: 14 september 2006, 09:44:16
av bengt-re
Dubbellagerkondensator och en DC/DC omvandlare? Enkelt och fungerar bra. Kolla på rubycon exempelvis de har dubbellagers upp till 100F. Kör DC/DC med transfomator för bättre pulsfaktor och bootstrapa matningen till logiken för PWM-regulatorn. Nackdelen du får med den lösningen är att du inte kommer att kunna starta DC/DC om kondensatorspänningen är för låg, men är den väl igång så kommer den att kunna snurra ner till riktigt låga spänningar på kondensatorn. När du ändå kommer att bootstapa PWM´n så är det nog listigt att använda högsides FET till switch för att få lägsta möjliga Rds-on vid låga inspänningar. Koppla gärna en vanlig kondensator parallelt med dubbellagerskondingen för att sänka ESR till switchningen.
Postat: 14 september 2006, 10:33:08
av bengt-re
ESR på moderna dubbellagerkondingar ligger på 35-200mohm ungefär. Läs datablad och fundera innan konstruktion. Hög switchfrekvens -> låg frameenergi -> möjligt att använda små torra alu E-lyt eller plastkondingar till mellanlager. Sätter man en liten induktor på feeden ifrån dubbellagerskondensatorn till switchkondensatorn så minskar man påverkan av dålig ESR i dubbellagerskondensatorn vilket ger möjlighet att använda även äldre konstruktioner(goldcap motsv.) på dubbellagerskondensatorn.
Postat: 14 september 2006, 17:08:13
av anto04
Hej!
Kondensatorn ska byggas in i ett modelltågslok för att förhindra strömavbrott när rälsen är smutsig. I loket är det ont om utrymme. Max 1-2 cm3.
/Anton
Lägg kondensatorerna i en "buggyvagn"
Postat: 14 september 2006, 17:17:25
av SvenPon
Som sagt häftigt med en godsvagn innehållande kondensator.
Postat: 14 september 2006, 17:21:27
av Zyxel615
En coolare lösning är ett svänghjul. Blir lite bökigare att fixa, men ack så mycket mer realistiskt det blir.
Postat: 14 september 2006, 17:57:13
av gunne
Att ha kondingen i en annan vagn låter ju mkt mer genomförbart. E ju passande att kolvagnen e full av extra energi!
Postat: 14 september 2006, 18:03:28
av cyr
Kanske göra rent rälsen eller förbättra strömupptagningen annars?
Eller är det för simpelt

Postat: 14 september 2006, 18:07:29
av anto04
Många bra förslag men:
SvenPon: "Som sagt häftigt med en godsvagn innehållande kondensator"
Bra lösning, men loket ska gå att koppla från och köras ensamt.
Zyxel615: "En coolare lösning är ett svänghjul. Blir lite bökigare att fixa, men ack så mycket mer realistiskt det blir"
Också bra lösning, men det aktuella loket har redan DUBBLA svänghjul, och dessa hjälper inte vid låga hastigheter. Dessutom blinkar lokbelysningen vid minsta dammkorn. Detta kan bara en kondensator/batteri åtgärda.
gunne: "Att ha kondingen i en annan vagn låter ju mkt mer genomförbart. E ju passande att kolvagnen e full av extra energi!"
Funkar bara för ånglok
Fler förslag?
Kan man, med lite kringkomponenter få en 5-volts Goldcap att stå för energin, eller MÅSTE man seriekoppla 4 st för att få 20volt?
(Möjligt att det räcker med 3 st = 16,5V. Spänningen i loket är väl 18 volt max.
/Anton
Postat: 14 september 2006, 18:13:42
av Zyxel615
En zenerdiod som överspänningsskydd och två stycken kondingar räcker nog utmärkt... Det var väl bara vid låga farter som detta var ett problem ändå?
Postat: 14 september 2006, 19:37:01
av exile
Vad exact måste ha stabil späning? räcker med μC har stabil späng etc..
Om det är bara μC som ska ha minskar storleken drastist på condensatorn...
Postat: 14 september 2006, 21:15:43
av anto04
För att göra det hela ännu tydligare så är loket som ska få kondensator utrustad med en så kallad digitaldekoder. Den avkodar de digitala signalerna i spåret och styr motorn, belysning med mera. Ingen vanlig analogteknik här inte.
På dekodern finns en anslutning där man kan koppla in en extra strömkälla utöver spåret. Det är här kondensatorn kommer in i bilden. Den ska ha tillräcklig kapacitet för att kunna driva lokmotorn och eventuellt belysning i minst 2 sek utan att det märks på loket att det fått spänningsfall på spåret. Alltså två sekunder körning utan att t ex belysningen blir svagare.
Hur mycket ström motorn drar vet jag inte. Kan inte mäta eftersom jag inte har utrustning. Max en ampere i alla fall.
/Anton
PS: förresten; hur räknar man med Farad. Kan man översätta Farad till mAh som är enheten på hur länge batterier håller, eller är det mer komplicerat än så?