Sida 1 av 2
varvtalsregulator
Postat: 4 september 2006, 11:41:18
av M!k@el
halloj
håller på o bygger en A-traktor nu som jag behöver en varvtalsregulator i. men är det någon som har ett kopplingsschema på ett eller kan programmera en IC för en billig slant så fixar jag kortet o löder själv
vill att den hällst ska funka som den som finns här
http://www.mtr.se
tycker att 1000kr borde man kunna komma under genom att bygga själv.

Postat: 4 september 2006, 12:13:27
av thepirateboy
Tror det finns kod för en sån på avrfreaks.net om jag inte minns fel.
Postat: 5 september 2006, 19:44:03
av M!k@el
ingen som har något annat förslag?
Postat: 5 september 2006, 20:24:18
av maxxflow
Vad var felet med den på avrfreaks?
Postat: 5 september 2006, 20:25:19
av M!k@el
jag hittade den inte ska söka igen hann inte söka så möe före meten

Postat: 5 september 2006, 20:33:29
av v-g
Det du kan göra är att ha en frekvens-->volt konverterare sen efter det en op som du regulerar tex med en potentiometer.
"Softcutten" tror jag däremot blir lite svårare (antar att de först eliminerar var fjärde tändpuls sen var 3:e osv.) Men med lite lagom hysteres så får du en bra "varning".
Op:ens utsignal måste såklart förstärkas.
Med reservation för tankevurpor(har gått upp på ett 100 meter högt berg med 2 ungar nyss)

Postat: 5 september 2006, 20:42:28
av Cryptomaster
Borde det inte gå annars att sätta ett motstånd mot jord. Eller rättare sagt en potentiometer, en grovgradig och en fingradig sådan, så man jordar pickup signalen mot jord "olika mycket"
Vet dock inte om det funkar på dom större tändsystemen som sitter i Bil-motorer.
Har pillat lite på en enklare varvtalsbegränsare till mopeder.
Den har 2st kablar, 1st till jord, och 1st till pickup kabeln från spolen vid svänghjulet.
Den, verkar vad jag tror, jorda signalen olika mycket helt enkelt, det ger den olika starka tändsignaler, vilket kan resultera i att den inte orkar varva upp som förut.
Jag säger dock inte att jag är en expert på det där, men men.
Postat: 5 september 2006, 21:17:53
av M!k@el
kanske kan använda detta för mitt ändamål?:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 005#153005
tänkte att istället för att hanns lysdiod tänds vid t ex 5000rpm så dras ett relä som bryter minussidan på tändspolen? fast jag kommer nog ställa ner koden så de blir ca 3000varv
edit: tyvärr så kommer det inte finnas någon softcut o inte häller en programering i bilen utan dator. men om ni kollar på typ II på mtr så kanske man kan göra en sådan på ängång? så jag kan låsa varvtalet
Postat: 5 september 2006, 21:51:24
av Cryptomaster
Inte för att vara någon glädjedödare, men ett relä är väll inte speciellt snabbt på att bryta ? Det borde ju då bli väldigt mycket, ryck, av..på...av..på...av...på..av..på..av..på osv.... ?
Postat: 5 september 2006, 21:55:31
av M!k@el
jusst precis alltså ingen softcut!

Postat: 5 september 2006, 21:59:21
av maxxflow
Cryptomaster skrev:Den, verkar vad jag tror, jorda signalen olika mycket helt enkelt, det ger den olika starka tändsignaler, vilket kan resultera i att den inte orkar varva upp som förut.
Det kan väl inte funka? Antingen tänder gnistan bensinen, eller också gör den det inte. Den kan ju inte tända "lite", och det skulle ju inte gå att spärra den vid ett visst varvtal då.. Det borde väl snarare vara så att den stoppar gnistorna helt när varvtalet stiger över det tillåtna? Fast det borde väl iofs. göra att motorn går ganska ojämnt när varvtalsspärren kopplas in..?
edit: Om man "jordar den olika mycket" så borde det väl bli så att den går sämre (eller inte går alls) på lägre varvtal, då tändspolen inte genererar lika starka strömstötar eftersom magneterna passerar den långsammare, medans den går bättre på högre varvtal...
Postat: 5 september 2006, 22:53:54
av Cryptomaster
Jo, mycket av det du "Maxxflow" säger stämmer också i praktiken.
Vid inkoppling av den begränsaren jag nämnde så kan det bli en del skutt och ryck. Och det får även den att gå sämre, inte mycket, men helt klart en skillnad i varvet på tomgång.
Det är som om CDI, (som faktiskt är en "avancerad kondensator"), inte laddas upp lika snabbt, vid en viss jordning av pickup signalen.
Det får den i sin tur att hoppa över var 3:e tändning eller liknande.
Sen så kan det ju också vara så att gnistan blir "sämre", och det kan ge en dålig förbränning, och att den drar onödigt med bensin, mycket bränsle som åker ut igen. Men jag vet inte riktigt om det går att begränsa gnistan så mycket så att den verkligen tappar i varvtal, men fortfarande går att köra med.
Jag satsar hellre på det förstnämnda då.
Postat: 5 september 2006, 22:59:16
av Nisse
M!k@el skrev:kanske kan använda detta för mitt ändamål?:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 005#153005
tänkte att istället för att hanns lysdiod tänds vid t ex 5000rpm så dras ett relä som bryter minussidan på tändspolen? fast jag kommer nog ställa ner koden så de blir ca 3000varv
Låna koden om du vill inga problem. Men glöm reläet. Använd en transistor och jorda minussidan på tändspolen när du vill klippa tändningen istället. Minussidan ligger ju normalt jordad och kondensatorn laddar upp sig. När brytarspetsarna öppnar så släpps jorden på minnussidan och kondensatorn laddar ur sig mot plus genom tändspolens primärsida.
Vill du vara lite mer avancerad så tar du bort minuskabeln från tändspolen och kopplar den direkt till din krets. Sedan tar du över styrningen av tändspolen helt med en transistor. Vips har du transistortändning och möjlighet till Soft-cut.
Mvh
Nisse
Postat: 5 september 2006, 23:03:17
av M!k@el
nu börjar ja fatta nisse har ju inte programmerat förut så undrar vad de behövs för programmerare till en tiny15?
Postat: 6 september 2006, 00:49:26
av bearing
Cryptomaster skrev:Det är som om CDI, (som faktiskt är en "avancerad kondensator"), inte laddas upp lika snabbt, vid en viss jordning av pickup signalen.
Det får den i sin tur att hoppa över var 3:e tändning eller liknande.
Det är inte pickupsignalen som laddar kondensatorn så med det faller nog din teori.
Det kanske fungerar så att den den tar bort varannan puls för att få "softcut". Men det verkar riskabelt - CDI:n tror ju då att det är halva varvtalet. och ställer tändningen därefter. Nu är det ju vanligtvis mindre förtändning på lägre varv, så det kanske inte är någon fara på enklare tändsystem med linjär ökning av varvtalet. Men på vassare tvåtaktare händer det att kurvan har högre förtändning på lägre varv när den inte ligger på pipan - då kan det nog vara farligt med en sån softcut.