Sida 1 av 2
Flatstiftshylsa till 230V/16A
Postat: 3 september 2006, 15:39:40
av maxxflow
Jag tänkte byta nätanslutningskabeln till min svets till en lite längre. Inuti svetsen är kabeln ansluten med pressade flatstiftshylsor som sitter direkt på svetsens strömbrytare.
Flatstiftshylsorna är av denna typen:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=157099.htm
(form A)
Mitt pressverktyg är dock till för denna modellen:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2021157.htm
Det jag undrar är om såna klarar 230V/16A.. I Biltemas katalog står de under "12V installationsmaterial"..
edit: Kom på en annan lösning som kanske är bättre även om det skulle funka med mina flatstiftshylsor...
Man sätter helt enkelt en sockerbit inne i svetsen, och låter de nuvarande flatstiftshylsorna vara kvar, jag kapar alltså den nuvarande nätkabeln så att jag får bara hylsorna + nån decimeter, så skarvar jag ihop dem med den nya kabeln i sockerbiten.. Då blir det ju dessutom enklare nästa gång jag vill byta kabel, och det känns som en "riktigare" lösning än att ansluta kabeln direkt till strömbrytaren...
Postat: 3 september 2006, 16:57:52
av Henry
Själv hade jag nog gjort det som en permanent lösning. Då hade jag personligen klippt kabeln en bit ifrån, avisolerat den och lött ihop den med den andra och satt 2 bitar tjock krympslang över. Men det är helt beroende hur det hela sett ut för jag hade kanske i stället lött strömkabeln direkt där flatstiften satt. Fast en sockerbit kan nog också fungera.
Den där typen av tång som du har, hittar man nästan överallt till en skitsumma (var på en marknad i går och där såldes dom på några ställen för 50:- inkl 50 stift eller så i olika storlekar) och dom fungerar väl i brist på annat även om jag själv inte använder dom. Den typen som Elfa säljer kostar ofta lite fast den som dom har har ju nästan ett löjligt högt pris tycker jag. Fast det är Elfa så man blir inte förvånad längre. Det finns förstås billigare, den jag har kostade runt 275:- har jag för mig men den har jag visserligen fått. Letar sedan dess bara efter billiga flatstift till den..
Postat: 3 september 2006, 17:18:02
av grym
dom tål det, men pressa med en riktig tång dom platta plåttängerna är svåra att få till det ordentligt med, samma sak med själva kontakten, se till att den är av vettig kvalitet, den ska sitta hårt på stiftet, annars blir det varmt, ibland så är stiften tunnare eller så har någon ryckt felaktigt i kablarna och då kan man pressa ihop kontakten med en tång lite granna
Postat: 3 september 2006, 17:57:17
av prototypen
Maxxflow
Använd isolerade kabelskor men använd ett riktigt pressverktyg. Vad du har för verktyg framgick inte. Kabelskor är märkta "röd" upp till 1,5mm2 lämpligt till 10 A, "blå" upp till 2,5 mm2 lämpligt till 16 A, "gul" upp till 6mm2 och 25 A.
Är din anslutningskabel 1,5 mm2 ska du trots strömmen 16A använda röda kabelskor, Har din svets 1,5 mm2 anslutningskabel och du ska sätta dit en längre så byt upp dig till en 2,5 mm2, det blir lite mer att köra med. Och då blir det blå skor.
Henrys förslag med lödning och krympslang avrådes från, sockerbiten är faktiskt bättre om den har trådskydd. Varför inte en vanlig skarvsladd fast det är bra med en kabel som räcker fram.
Prototypen
Postat: 3 september 2006, 19:27:31
av maxxflow
Min presstång är en såndär "billig" gjord av två platta "plåtbitar"..
Min far (som är elektriker) har fått lära sig att det inte är bra att löda starkströmsgrejer, varför fick jag dessutom se i praktiken förra veckan... Det var en bastustyrbox från TYLÖ som hade en liten sladd inuti med en flatstiftshylsa i varje ände, dessa hylsor var lödda på kabeln. Det som hade hänt då var att det av någon anledning hade blivit lite glapp i närheten av lödningen, och värmen från gnistorna hade börjat smälta lödtennet. När tennet smälte blev glappet och gnistorna större, ända tills gnistorna blev tillräckligt stora och varma för att tända eld på isoleringen på kabeln. Det var rena turen att kabeln lossnade från flatstiftshylsan så att det slutade "gnistra", annarns hade fler saker i närheten kunnat antändas, och i värsta fall bränna ner hela huset... (Dock inte vårat hus som tur är

)
Samma sak kan naturligtvis även hända om det av någon anledning leds för mycket ström genom kabeln så att den blir varm och lödningarna smälter av den anledningen..
> Har din svets 1,5 mm2 anslutningskabel och du ska sätta dit en längre så byt upp dig till en 2,5 mm2, det blir lite mer att köra med.
Ja, det är mycket riktigt 1,5mm2-kabel till svetsen nu... Jag tyckte själv att det verkade lite klent, men eftersom det satt en sån på svetsen från början så tänkte jag inte så mycket på det...
Vad tjänar jag på att byta till grövre kabel? Mer effekt/mindre motstånd i kabeln? Eller är det bara ur säkerhetssynpunkt?
Och var hittar jag 3G2,5mm2-kabel? Biltema har bara 5G2,5:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=89038
Och den var dessutom fruktansvärt dyr, och jag behöver bara några meter, inte en 25meters-rulle...
Jag hade tänkt köpa 5m 3G1,5:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=92651
Postat: 3 september 2006, 20:10:35
av prototypen
Plåtbits kabelskotången duger bara till att klippa av maskinskruv med och kanske skala kabel.
Kabelskotången 30-5145 som finns i Clas O är oändligt mycket bättre kostar 240 pix men håller "livet" ut. Det finns en bättre från Elpress med typnr 0760, ser likadan ut men har bättre pressbackar men kostar 3 ggr mer då det är "orginalet".
När du ändå shoppar så finns 3G2,5 i Clos O med nr 49-270 89 pix för 5 m. Grövre kabel = mera klös i svetsen, men var ansluter du svetsen. Till vanligt jordat vägguttag (schuckouttag) så är det troligen 1,5mm2 i alla fall i / på väggen.
Varför man inte bör skarva kabel med lödning är att skarven blir styv och så bryts tråden av där lödtennet slutar. En skruvad anslutning är mer böjlig. Detta gäller oavsett spänning men ibland så måste man löda ihop men helst inte.
Lät inte bra med den lödda kabelskon, crimpning är bättre. Konstigt att Tylö gör en sådan miss särskillt då krimpning görs automatiskt och tål mycket högre arbetstemperatur än lödning.
En lödning har kvar 75% av sin hållfasthet efter 2 år. Hur utvecklingen är efter 2 år fick jag aldrig veta men den är inte linjär.
Det kanske var ett gammalt bastuaggregat.
Prototypen
PS visst "behöver" din pappa en presstång, du kan ju låna den av honom.
Postat: 3 september 2006, 22:04:27
av maxxflow
> men var ansluter du svetsen. Till vanligt jordat vägguttag (schuckouttag) så är det troligen 1,5mm2 i alla fall i / på väggen.
Farsan ska sätta upp ett 3-fas-uttag med ordentlig kabel till, så jag sätter en
sån här på svetskabeln... Om det nu inte är alldeles för "fel" att sätta 3-fas-kontakt på en 1-fas-apparat? På skolans svets har de gjort så, och biltema har 3-fas -> 1-fas adapter, så jag har fått för mig att det funkar..
> När du ändå shoppar så finns 3G2,5 i Clos O med nr 49-270 89 pix för 5 m.
På clasohlson.se står det 119kr/5m..
> Det kanske var ett gammalt bastuaggregat.
Nope, endast ca. 1 år gammalt... Styrboxen var en såndär vanlig grå Tylö med två vred (termostat + timer), ca. 2,5x2dm stor ungefär, stora "ränder" längst ner på lådan...
edit: En sån här:
http://tylo.se/filearchive/5/594/ts16.jpg
> PS visst "behöver" din pappa en presstång, du kan ju låna den av honom.
Självklart behöver han det

Efter lite övertalning kan han nog inse hur kass den vi har nu är

Att det enda den duger till skulle vara att skala kabel och klippa skruvar är dock helt fel, den duger absolut inte till att skala kablar. Till det ska man ha riktiga grejer:
http://www.sovida.com/images/tnail/t8051756.jpg (en sån har jag, funkar superbra)
Postat: 4 september 2006, 06:45:54
av Henry
Det jag skrev om vad jag hade gjort var inte ett förslag utan bara vad
jag hade gjort.
Så sant att det kan bli så med lödningen. Men lödtennent skall absolut inte ta hela strömmen utan enbart koppartråden. Först lindar man tråden några varv så att det blir direkt kontakt med underlaget och på ett sådant sätt att den inte kan röra sig och att den sitter. Sedan löder man för att den skall sitta fast inte för att leda strömmen. Har gjort så med ett elelement för många år sedan, som drar 10A vid 230, och det är inga syn eller märkbara förändringar i tennet efter denna tid. Om det sedan skulle bli så varm i en ledning så att lödtennet skulle smälta av den anledningen, och inte gjort som ovan, så hade nog med stor sannolikhet kabeln brunnit innan det kommit så långt.
Men visst har man en sockerbit i närheten så skall den förstås användas först.
Postat: 4 september 2006, 08:19:30
av prototypen
Skit också
Jag kollade i förra papperskatalogen 89kronor men men nu hade priset dragit iväg. Pallar du ändå 119 spänn? Det där med ett nytt uttag med trefas är helt OK, Utvecklar du svetsningen så kommer du snart att behöva en trefasmaskin och då finns uttaget där, låter bra.
Det är 100% tillåtet att ta 16A enfas ur ett CEE uttag.
Det där med presstången låter bra. en sådan skaltång har jag också men jag tycker den är för klumpig, jag gör nog som din farsa använder avbitaren.
Henry visst fungerar det men helst inte
Prototypen
Postat: 4 september 2006, 08:51:44
av maxxflow
> Pallar du ändå 119 spänn?
Jadå, ska sticka och köpa alla grejerna i eftermiddag
Och trefasuttaget är som sagt alltid bra att ha ja, om inte annat för att testköra en 3-fas-motor som jag har.. (Visst kan man köra med kondensator, men då blir den inte lika stark eller?) En tanke som dök upp i huvudet var att bygga en pelarborrmaskin med den motorn.. Motorn är på 560W.. Lite i klenaste laget kanske iofs... Har en annan på 750W/1HP också, men jag är osäker på om den funkar..
Och skaltången är kanske lite klumpig för de allra klenaste "finelektronik"-sladdarna, särskilt om de är korta, men oftast tycker jag den är jättebra

Postat: 4 september 2006, 11:09:21
av prototypen
Se där
Din farsa får snart dra dit ett uttag till... för att byta fram och tillbaka går ju inte i längden. eller hur?
Prototypen
Postat: 4 september 2006, 13:32:44
av maxxflow
Självklart

Men detta uttaget är mer eller mindre tillfälligt, vi ska snart bygga ett "uthus" som man kan ha lite verkstad i.. Där inne kan man ju sätta många uttag..

Postat: 5 september 2006, 18:51:43
av maxxflow
Så här blev det:

Postat: 5 september 2006, 20:24:29
av DeeJayPA
Lite tips bara, låt jordledaren vara några cm längre än övriga ledare.
Om man råkar slita lös kabeln så lossnar jordledaren sist.
En bättre dragavlasting, gärna med böjskydd hade inte skadat.
Några typer av "orginal" dragavlastningar som man klämmer runt kabeln,
brukar göra mer skada än nytta.
Postat: 5 september 2006, 21:02:01
av maxxflow
Visstja, längre jordledare hade jag glömt. *Åtgärdat*
Dragavlastaren som satt där från början var urusel, så jag förstärkte den med ett par buntband, ett för att hjälpa till att klämma fast kabeln och ett som stopp ifall klämgrejen inte skulle orka hålla emot.. Det skulle nog kunna göras bättre, men jag tror ändå att detta är tillräckligt så länge man inte ställer svetsen på taket och hoppar bungee-jump med kabeln
Böjskydd, borde väl funka med en bit lagom styv slang runt kabeln, som också kläms fast i dragavlastaren?