Sida 1 av 2

Tips på sensor

Postat: 25 februari 2004, 12:42:20
av OpelGT
Tips på sensor för tryck/undertryck till bilens insugrör.
Funderar på att bygga en Vacuummeter, likt de som Biltema säljer fast elektronisk.

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=17385

Postat: 25 februari 2004, 12:44:23
av RDX*
Någon av elfas trycksensorer 73-027-89 , 73-100-06.

Postat: 25 februari 2004, 12:53:34
av OpelGT
Vilken storlek är det på undertrycket som blir in i en motor? Vad skall sensorn klara?
Dessa sensorer från Elfa har mätområde på tex 0-200kpa. Räcker det?

Postat: 25 februari 2004, 15:35:08
av Henrik
Gage (som det egentligen heter) är övertryck, uttryckt med atmosfärstrycket (ca 100kPa) som noll-värde. Så 73-027-89 försvinner.
Kvar finns mpx-serien (73-100-06). Dessa mäter båda över- och undertryck.

Postat: 27 februari 2004, 12:41:00
av OpelGT
När jag tittade på mpx-serien (73-100-06), kan man mäta både under och övertryck samtidigt eller bara det ena åt gången, beroende på inkoppling?
I fall man skulle mäta på en turbobil som har både och...

Postat: 27 februari 2004, 12:51:04
av RDX*
Det beror på vilken kapsel du använder om man väljer en kapsel för differentiell mättning (dvs. två slang anslutningar) så mäter man endast differentiellt.
Detta innebär att om det finns ett undertryck på -0,5 Bar i ena slangen och ett överryck på +0,5 Bar i andra slangen så kommer sensorn indikera 1Bar.

Med en kapsel med bara en slanganslutning mäter du bara relativt till atmosfärtrycket.

Postat: 27 februari 2004, 16:10:29
av OpelGT
Om ena slangen är 0 Bar och den andra slangen växlar mellan -0.5 Bar och +0.5 Bar, får man mätvärdet 0 till +0.5 Bar, eller -0.5 till +0.5?

Postat: 27 februari 2004, 16:47:11
av danei
Henrik skrev: Kvar finns mpx-serien (73-100-06). Dessa mäter båda över- och undertryck.
Men varför inte mäta absolut trycket?

Postat: 27 februari 2004, 18:39:09
av RDX*
OpelGT> 73-100-06 Kan bara användas om man vet vilken slang det kommer vara över/undertryck i.

Om du vill mäta +/- tryck på en gång så måste du mäta absoluttryck som danei sa.

Det hade varigt lite lättare att hjälpa dig om du säger exakt vilka tryck det rör sig om.

Postat: 27 februari 2004, 20:33:49
av danei
Jo, då hadde nog tråden varit kortare....

Postat: 28 februari 2004, 22:58:43
av OpelGT
RDX, Jag vet inte storleken på trycket/undertrycket som är mellan spjället och cylindern och om någon vet det så svara gärna på det.
Jag har nu en vanlig insprutare, men innan detta projektet är klart kanske jag har köpt en turbo och då vill jag att den skall fungera även på den.
Tanken är att någon gång i framtiden bygga ett komplett insprutar/tändningssystem till en bil, och då är detta den enda givaren som jag inte har hittat ännu.

Daniel, mitt andra inlägg, "Vilken storlek är det på undertrycket som blir in i en motor?", jag tycker inte att tråden var så lång då. Hade jag vetat skulle jag inte fråga.

Postat: 28 februari 2004, 23:00:19
av Robert Nielsen
är det turbons laddtryck du ska mäta?

Postat: 28 februari 2004, 23:11:21
av OpelGT
Just nu är det bara vakum, men jag vill att den skall klara av turbo i framtiden.

Postat: 29 februari 2004, 02:56:48
av Sparkz
Enklast är väl att leta upp en givare på skroten, det finns en typ som flera biltillverkare använder. Bl.a opel och volvo, märkt GM. Vad jag kommer ihåg är det bara 3 stift på den så det borde vara lätt att lista ut hur den fungerar.
Jag ska ta en titt i kopplingsschemat på jobbet om jag kommer ihåg det...

Postat: 29 februari 2004, 12:54:42
av danei
Jag syftade på att du kunde säga vilka mätpunkte det handlade om. Men det var inte illa menat. Jag skulle rekomendera en absoluttyckgivare. Men tyvärr ser det inte ut att finnas någon lämplig på ELFA. Ett annat alternativ är att ha två differentiella givare som man vänder åt var sitt håll. Så att man mäter över respektive undertryck i förhållande till lufttrycket.