Tips på sensor
Tips på sensor
Tips på sensor för tryck/undertryck till bilens insugrör.
Funderar på att bygga en Vacuummeter, likt de som Biltema säljer fast elektronisk.
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=17385
Funderar på att bygga en Vacuummeter, likt de som Biltema säljer fast elektronisk.
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=17385
Det beror på vilken kapsel du använder om man väljer en kapsel för differentiell mättning (dvs. två slang anslutningar) så mäter man endast differentiellt.
Detta innebär att om det finns ett undertryck på -0,5 Bar i ena slangen och ett överryck på +0,5 Bar i andra slangen så kommer sensorn indikera 1Bar.
Med en kapsel med bara en slanganslutning mäter du bara relativt till atmosfärtrycket.
Detta innebär att om det finns ett undertryck på -0,5 Bar i ena slangen och ett överryck på +0,5 Bar i andra slangen så kommer sensorn indikera 1Bar.
Med en kapsel med bara en slanganslutning mäter du bara relativt till atmosfärtrycket.
RDX, Jag vet inte storleken på trycket/undertrycket som är mellan spjället och cylindern och om någon vet det så svara gärna på det.
Jag har nu en vanlig insprutare, men innan detta projektet är klart kanske jag har köpt en turbo och då vill jag att den skall fungera även på den.
Tanken är att någon gång i framtiden bygga ett komplett insprutar/tändningssystem till en bil, och då är detta den enda givaren som jag inte har hittat ännu.
Daniel, mitt andra inlägg, "Vilken storlek är det på undertrycket som blir in i en motor?", jag tycker inte att tråden var så lång då. Hade jag vetat skulle jag inte fråga.
Jag har nu en vanlig insprutare, men innan detta projektet är klart kanske jag har köpt en turbo och då vill jag att den skall fungera även på den.
Tanken är att någon gång i framtiden bygga ett komplett insprutar/tändningssystem till en bil, och då är detta den enda givaren som jag inte har hittat ännu.
Daniel, mitt andra inlägg, "Vilken storlek är det på undertrycket som blir in i en motor?", jag tycker inte att tråden var så lång då. Hade jag vetat skulle jag inte fråga.
-
- Inlägg: 700
- Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38
Enklast är väl att leta upp en givare på skroten, det finns en typ som flera biltillverkare använder. Bl.a opel och volvo, märkt GM. Vad jag kommer ihåg är det bara 3 stift på den så det borde vara lätt att lista ut hur den fungerar.
Jag ska ta en titt i kopplingsschemat på jobbet om jag kommer ihåg det...
Jag ska ta en titt i kopplingsschemat på jobbet om jag kommer ihåg det...
Jag syftade på att du kunde säga vilka mätpunkte det handlade om. Men det var inte illa menat. Jag skulle rekomendera en absoluttyckgivare. Men tyvärr ser det inte ut att finnas någon lämplig på ELFA. Ett annat alternativ är att ha två differentiella givare som man vänder åt var sitt håll. Så att man mäter över respektive undertryck i förhållande till lufttrycket.