Tips på sensor

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
OpelGT
Inlägg: 269
Blev medlem: 15 juni 2003, 22:20:52
Ort: Varberg

Tips på sensor

Inlägg av OpelGT »

Tips på sensor för tryck/undertryck till bilens insugrör.
Funderar på att bygga en Vacuummeter, likt de som Biltema säljer fast elektronisk.

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=17385
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Någon av elfas trycksensorer 73-027-89 , 73-100-06.
OpelGT
Inlägg: 269
Blev medlem: 15 juni 2003, 22:20:52
Ort: Varberg

Inlägg av OpelGT »

Vilken storlek är det på undertrycket som blir in i en motor? Vad skall sensorn klara?
Dessa sensorer från Elfa har mätområde på tex 0-200kpa. Räcker det?
Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 661
Blev medlem: 26 maj 2003, 23:39:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Gage (som det egentligen heter) är övertryck, uttryckt med atmosfärstrycket (ca 100kPa) som noll-värde. Så 73-027-89 försvinner.
Kvar finns mpx-serien (73-100-06). Dessa mäter båda över- och undertryck.
OpelGT
Inlägg: 269
Blev medlem: 15 juni 2003, 22:20:52
Ort: Varberg

Inlägg av OpelGT »

När jag tittade på mpx-serien (73-100-06), kan man mäta både under och övertryck samtidigt eller bara det ena åt gången, beroende på inkoppling?
I fall man skulle mäta på en turbobil som har både och...
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Det beror på vilken kapsel du använder om man väljer en kapsel för differentiell mättning (dvs. två slang anslutningar) så mäter man endast differentiellt.
Detta innebär att om det finns ett undertryck på -0,5 Bar i ena slangen och ett överryck på +0,5 Bar i andra slangen så kommer sensorn indikera 1Bar.

Med en kapsel med bara en slanganslutning mäter du bara relativt till atmosfärtrycket.
OpelGT
Inlägg: 269
Blev medlem: 15 juni 2003, 22:20:52
Ort: Varberg

Inlägg av OpelGT »

Om ena slangen är 0 Bar och den andra slangen växlar mellan -0.5 Bar och +0.5 Bar, får man mätvärdet 0 till +0.5 Bar, eller -0.5 till +0.5?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Henrik skrev: Kvar finns mpx-serien (73-100-06). Dessa mäter båda över- och undertryck.
Men varför inte mäta absolut trycket?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

OpelGT> 73-100-06 Kan bara användas om man vet vilken slang det kommer vara över/undertryck i.

Om du vill mäta +/- tryck på en gång så måste du mäta absoluttryck som danei sa.

Det hade varigt lite lättare att hjälpa dig om du säger exakt vilka tryck det rör sig om.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jo, då hadde nog tråden varit kortare....
OpelGT
Inlägg: 269
Blev medlem: 15 juni 2003, 22:20:52
Ort: Varberg

Inlägg av OpelGT »

RDX, Jag vet inte storleken på trycket/undertrycket som är mellan spjället och cylindern och om någon vet det så svara gärna på det.
Jag har nu en vanlig insprutare, men innan detta projektet är klart kanske jag har köpt en turbo och då vill jag att den skall fungera även på den.
Tanken är att någon gång i framtiden bygga ett komplett insprutar/tändningssystem till en bil, och då är detta den enda givaren som jag inte har hittat ännu.

Daniel, mitt andra inlägg, "Vilken storlek är det på undertrycket som blir in i en motor?", jag tycker inte att tråden var så lång då. Hade jag vetat skulle jag inte fråga.
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

är det turbons laddtryck du ska mäta?
OpelGT
Inlägg: 269
Blev medlem: 15 juni 2003, 22:20:52
Ort: Varberg

Inlägg av OpelGT »

Just nu är det bara vakum, men jag vill att den skall klara av turbo i framtiden.
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Inlägg av Sparkz »

Enklast är väl att leta upp en givare på skroten, det finns en typ som flera biltillverkare använder. Bl.a opel och volvo, märkt GM. Vad jag kommer ihåg är det bara 3 stift på den så det borde vara lätt att lista ut hur den fungerar.
Jag ska ta en titt i kopplingsschemat på jobbet om jag kommer ihåg det...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag syftade på att du kunde säga vilka mätpunkte det handlade om. Men det var inte illa menat. Jag skulle rekomendera en absoluttyckgivare. Men tyvärr ser det inte ut att finnas någon lämplig på ELFA. Ett annat alternativ är att ha två differentiella givare som man vänder åt var sitt håll. Så att man mäter över respektive undertryck i förhållande till lufttrycket.
Skriv svar