Sida 1 av 2
ellära
Postat: 24 augusti 2006, 19:38:13
av patrik
hej jag funderar lite på en del, jag har hållit på lite med elktronik och så, bara basics inget krångel.
Men nu har jag börjat gymnasiet på el. vet ni nån bra sida med el grunder, vill läsa på lite så man e lite haj när vi börjar. lite basic inom el, trefas mm.
tacksam för svar
\Patrik
Postat: 24 augusti 2006, 19:44:28
av Fritzell
Du borde få läroböcker i Elläran. Bara att läsa böckerna i förväg

Postat: 24 augusti 2006, 20:04:50
av sodjan
Menar du at du saknar de förväntade förkunskapaerna för kursen ?
Annars är det väl just på skolan som du förväntas lära dig...

Postat: 24 augusti 2006, 20:11:10
av JimmyAndersson
Någon som vet om böckerna "Elektronik för alla" forfarande används i gymnasiet?
Hur som helst så är de en utmärkt början för att lära sig elektronik. Rekommenderar främst del 1, 2, 6.
Postat: 24 augusti 2006, 20:32:35
av neezzen
På elprogrammet så tror jag inte den serien används längre. Om man inte går elektronikinriktning så tror/tycker jag elektronikutbildningen är väldigt sparsmakad. Iallafall på min skola. Vi läser i stort sett: Elektronik Grundkurs, Kraftelektronik samt Digitalteknik inom elektronikbiten som ingår på elprogrammet. Nu går ju jag elteknik men ändå.
Postat: 24 augusti 2006, 20:44:30
av JimmyAndersson
När jag läste elektronik i 7an - 9an så hade vi en mycket bra lärare. I kursplanen stod i princip bara EFA-böckerna och dess scheman, men vi fick bygga alla möjliga grejjer som skolan (och vi) kunde ha nytta av. Några exempel:
- En *Stor* digitalklocka: Varje siffer-segment bestod av 5st 6V-lampor. Vi byggde en tidtagningsdel som startades med ett ljud från en startpistol och stoppades med en LDR-ramp när man kom i mål.
- Etsutrustning: Temperaturstyrd och lite "halvautomatisk".
- Några förstärkare: Så vi kunde lyssna på musik på elektronik-lektionerna.
- Massa prylar till natt-origentering.
- Stjärnhimmel som tonade med lysdioder. Användes till musikaler mm.
Jag tycker att lärare borde använda sitt eget huvud om kursplanen är för torr. Det är lite trist om en lärare bara går efter en bok utan att lära eleverna att tänka lite mer utanför ramarna.
Postat: 24 augusti 2006, 20:58:10
av neezzen
suck..om man ändå fick greja med sånt

Verkar lite som om våra lärare tror att bara för att vi går elteknik å vill bli installatörer så är elektronik inget vi intresserar oss för..
Postat: 24 augusti 2006, 21:33:24
av Fransson
Om du ska läsa trefas så skaffa en miniräknare som kan räkna med komplexa tal. Om du inte vet vad komplexa tal är så oroa dig inte, det får du lära dig.
På räknaren ska du kunna mata in långa beräkningar med flera komplexa tal i både rektangulär- och polär-form. Samt kunna få svaret i valfri form.
Postat: 24 augusti 2006, 21:35:45
av Greve Hamilton
neezzen: Jo, men det är väl ofta det är just så. Många som inte är ett dugg intresserade av elektronik går elteknik för att bli installatörer. Sedan är det ju så att väljer man inriktning så väljer man kurserna man kommer läsa, att man då bara läser grundkursen i elektronik är kursplanerarens fel.
Men självklart skall valmöjligheten till att läsa mer elektronik finnas.
EDIT:
Fransson: Nu har jag inte läst tillräckligt mycket matematik för att veta vad komplexa tal är (tror det har något med -1 att göra

), men vi behövde bara lära oss lite trigonometri och ha en funktionsräknare där sin/cos/tan fanns med. För Ellära B och trefas, alltså.
Postat: 24 augusti 2006, 21:42:08
av Johan.o
Fransson: Komplexa tal på elprogrammet... Tveksamt.
edit: Man brukar inte räkna mer avancerat än rätvinkliga trianglar.
Därav behöver man bara en miniräknare med sin cos tan .
Postat: 24 augusti 2006, 21:51:18
av neezzen
ja greve hamilton du kanske har rätt..min klasskompisar är inte sådär överintresserade av elektronik.
Och på tal om komplexa tal så: näe. inte om du går en vanlig elutbildning. cosinus e de svåraste du räknar typ

Postat: 24 augusti 2006, 22:07:42
av Fransson
Glöm inte det enkla faktum att trefas består av 3 st spänningar som är fasförskjutna 120°. Lägg till det en samling "samansatta" belastningar beståenda av olika kombinationer av resistanser, induktanser och kapasitanser. Som kan koplas mellan en fas och nollan, två faser, eller i endera Y eller Δ koppling till alla tre faser. Räkna sedan ut alla strömmar (I1,I2,I3 och IN) med både rätt storlek och fasläge med U1-2 som referens (0°)
Jag garanterar att hjärnan går varm om du inte har en bra räknare.
Jag är själv utbildad till elektriker, så jag vet. (Jag har dok aldrig jobbat som elektriker, det ingick i en treårig påbyggnads utbildning jag gick för elektronikens skull.)
För visso var min ubildning ganska omfattande så vi kanske läste mer än "det som behövs" för att enbart bli elektriker.
Edit:
Glömde säga att jag köpte min räknare efter det provet.
Postat: 24 augusti 2006, 22:58:40
av sodjan
> tror det har något med -1 att göra...
På sätt och vis...
Roten ur -1 ska det vara.
Det är just det som är lite lurigt i början, man har ju fått lära sig
att kvadraten på både poitiva och negativa tal är positiv. Vad är det då
som multiplicerat med sig självt blir -1 ??
Alltså vilket x uppfyllet ekvationen x^2 = -1 ??
Postat: 25 augusti 2006, 01:53:53
av Snabel
Inget, Man kan väl ej dra roten ur ett negativt tal?
1^2 = 1
-1^2 = 1
-1^3 = -1
:-O
Postat: 25 augusti 2006, 02:07:39
av Tony
Nej men man kan tänka sig ett tal som det går att få negativ rot ur, och det talet kallar vi i eller j.
Härav benämningen imaginärt tal.
i^2=-1
t.ex. vid beräkningar av filter så räknar man på imaginär och real -delen av poler och nollställen, om någon pol eller något nollställe har imaginärdel så går filtret ej att realisera.