I vilket diagram/tabell läser jag av minsta strömmen som en optokopplare behöver?
PC817 http://www.elfa.se/pdf/75/07535008.pdf
Om jag tex. kör 3.3V till den via ett 2,7k motstånd, kommer det fungera på kollektor-sidan då?
PS. Nej motståndet kan inte bytas, spänningen kan däremot höjas. Hur mycket behöver jag ev. höja den? Men främst hur läser jag av "minsta strömmen" i databladet? DS.
Minsta ström för optokopplare
-
Den har en något luddig spec men med 3,3V och VF på ca 1V så får du IF till 0,85mA och det borde räcka (diagramen går ned till IF=0,5mA).
Men med en CTRmin på 80 så får maxlasten vara högst 0,68mA vid dragen transistor (dvs med 5V så blir 10k det minsta pullupmotståndet du kan ha).
Vad du dock måste tänka på är att med så låga strömar så blir omslagstiderna ganska långa både till och från men om det inte gör något så funkar det.
Men med en CTRmin på 80 så får maxlasten vara högst 0,68mA vid dragen transistor (dvs med 5V så blir 10k det minsta pullupmotståndet du kan ha).
Vad du dock måste tänka på är att med så låga strömar så blir omslagstiderna ganska långa både till och från men om det inte gör något så funkar det.
-