Sopiga Ericssontelefoner

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rehnmaak

Sopiga Ericssontelefoner

Inlägg av rehnmaak »

Idag tvärdog min T39:a. Stört omöjligt att få igång ingen laddning ingenting...

Jag kommerihåg att jag läst i någon tråd om att man kunde lossa på ett litet batteri i telefon och på det sättet få igång den igen. Skruvade isär telefon och lödde loss batteriet (det var 2st så jag tog ena). Jag tänkte sedan att jag skulle kolla spänningen på batteriet och upptäckte att den var bara 0.2V. Andra batteriet var på 1.4V. Jahapp då får man inte igång den idag tänkte jag. Men jag lödde tillbaka batteriet och skruvade ihop telefon igen. Sedan funkade den igen!!!

Då tänkte jag på min gamla r320 som jag slängde i skrotlådan som hade samma symptom. Tvärdöd alltså. Den var redan i molekyler så det tog en stund att hitta alla delar. Mätte batteriet på den med 0.1V. Samma procedur löda bort och tillbaka igen. Skruvade ihop telefon. Nada. Fortfarande död. Jag provar med batteriet till T39. Jodå NU funkar den. Så jag mätte gamla batteriet. Stendött inte en millivolt i det batteriet. Så jag tänkte jag provar att skicka på lite laddning på batteriet med labbagget. 0.1A i 2 timmar. I med batteriet. Jodå nu fungerar den telefonen också.... Laddar gör den också med orginalladdaren...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det var väl en solskenshistoria ! :D
Vad var "sopigt" ?
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Sopigt #1 är det väl om telefonen tvärdör... Sopigt #2 att man måste löda i telefon för att få igång den igen.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Kanske det. Hur gamla är dom ?
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

De är från den äldre järnåldern... T39 kan vara 5-6 år och R320 ytterligare ett par år. Men jag kan missa på några år... R320 telefonen dog efter bara ett par år det var därför jag köpte T39:an.
Loial

Inlägg av Loial »

Då tycker jag du ska vara glad att du fick fart på dom överhuvudtaget :lol:
Skriv svar