Sida 1 av 1
Testa OpenGL app
Postat: 27 juli 2006, 14:01:57
av Andax
Håller på med en liten OpenGL demo som jag är mycket stolt över
Skulle vara tacksam om ni ville prova så att den funkar på lite olika datorer med olika grafik-kort. Lite äldre datorer/grafik-kort kommer nog inte att funka eftersom jag använder en 2048x2048 stor textur.
All feedback tas med varm hand emot.
Demo
Edit:
Tangenter att testa i programmet:
[ESC] - exit
[F1] - toggle fullskärm/fönster
[Q,A] - zoom in out
[Piltangenter] tippa upp/ner höger vänster
[Z,X] - ändra rotationshastighet
[PGUP,PGDOWN] - överdriva Z skala...

Postat: 27 juli 2006, 14:46:13
av Virror
Fungerar helt perfekt på mitt NVIDIA 4200ti, xp3200+ och 1gig minne.
Det enda jag reagerade på är är att det verkar köra i 60Hz? Man känner kanska snabbt av det i ögonen och huvudet tycker jag iaf.
Postat: 27 juli 2006, 15:11:37
av strombom
Gick jättebra fram till att jag tryckte på escape:
Dator:
AMD Athlon64 X2 3800+, S939
Kingston DDR400, 2x1024 MB
EN6600GT/TD/128MB Geforce 6600GT
Postat: 27 juli 2006, 15:14:32
av JimmyAndersson
Hjälp vad snyggt!

(Demot alltså, inte Stromboms bluescreen..)
Testade på en Pentium 2.5GHz, 512MB minne.
Grafikkort: GeForce MX420. 64MB minne (AGP4). DirectX 9.0c
Virror:
Demot körde med 1024x768 i 60Hz. Jag tyckte inte det kändes jobbigt. (Kör med en Dell E171FP TFT.)
Jag blev lite orolig när jag dubbelklickade på ikonen och hela skrivbordet såg ut att visas i 800x600. "Hoppas hoppas det fixar det sedan" tänkte jag. Lyckligtvis fixades upplösningen tillbaka när jag avslutade.
Postat: 27 juli 2006, 15:15:44
av Andax
Hmm... Jag kör med flatskärm och då får man inte samma känsla. Ska se hur (om det går) ställer in högre bildfrekvens.
Om du trycker F1 så att du får det i fönsterläge. Känns det bättre då? Då använder den ju samma frekvens som du brukar köra?
En liten fotnot: 3D landskapet som du ser har vi mätt upp med ett lasermätsystem som vårt företag har utvecklat.
Det kan, med pulsad laser mäta upp terrängen i 3D både på land och i vattnet. Sedan lägger vi på digitalbilder som texturer.
Postat: 27 juli 2006, 15:21:54
av Andax
strombom skrev:Gick jättebra fram till att jag tryckte på escape:
Dator:
AMD Athlon64 X2 3800+, S939
Kingston DDR400, 2x1024 MB
EN6600GT/TD/128MB Geforce 6600GT
Undra vad det kan bero på... Ska titta i koden om jag glömt frigöra några saker när man stänger ner applikationen...
Funkar F1? När den byter mode frigörs delar av resurserna för att laddas om och knytas till det nya fönstret.
Postat: 27 juli 2006, 15:22:51
av Virror
Testade med fönster istället för fullscreen, och det är mycket bättre då. Så det är antagligen frekvensen. Men grymt snyggt program!
Postat: 27 juli 2006, 21:59:36
av oJsan
Mycket snyggt! Flöt på bra på min bärbar* men fläkten snurrade så jag trodde att datorn skulle lätta från skrivbordet =) Att det går i 60Hz märker jag inte av.. ser ingen skillnad mellan fullskärm eller fönster....
De flesta plattskärmar "matas" ju med 60Hz, så det måste väl till en CRT för att man ska kunna se det antar jag...
Jag höll andan när stängde ner, men det gick bra! =D
* (Fujitsu-Siemens Amilo1425, 1,80Ghz Pentium M, 1GB RAM och ett ATI Mobility Radeon 9700)
Postat: 27 juli 2006, 23:40:25
av Andax
Hittade en liten sak som gjorde att texturerna inte frigavs (deletades som det heter på svenska!) som de skulle på slutet. Har uppdaterat med en ny version som också innehåller en liten logo som snurrar med runt.
'L' slår på/av logon.
Strombom... Om du vågar så prova gärna den versionen också eftersom det bara varit din dator som kraschat när man stänger ner programmet.
Postat: 27 juli 2006, 23:45:07
av Virror
Inte ändrat frekvensen?
Postat: 27 juli 2006, 23:51:01
av baron3d
VBO?
GLVertex...?
Display list?
Lekte lite med OGL se:
http://biphome.spray.se/frl_linder/about.html
Postat: 28 juli 2006, 00:27:55
av Andax
Virror: har inte listat ut hur det ska göras ännu....
baron3d: VBO?
Använder display lists, GL_TRIANGLES och GL_QUADS.
Postat: 28 juli 2006, 00:28:22
av strombom
Nu funkade det. Det kanske berodde på att jag hade en videofilm igång på andra skärmen när jag testade första gången.
Postat: 28 juli 2006, 18:48:08
av baron3d
VBO - Vertex Buffer Object
Man lägger vektor-datan på grafikkortet.
Sen renderar man tringel-listan.
Titta på NeHe för bättre förklaring.