Jag har en "modempol" med ett GSM-modem där jag använder Telia som operatör.
Till denna försöker jag ringa upp från ett Tele2 abb, men samtalet kopplas ner direkt efter uppringningen.
Det fungerar utmärkt att ringa till modempolen från ett fast telefonabb med vanligt modem, och från mitt Tele2 abb kan jag ringa upp Tele2s modempol(ockås 070 nummer) för mobiltelefoni.
Jag har för mig att det tidigare fungerat att ringa upp datasamtal mellan dessa två nummer. Så jag funderar på om det kan vara något AT-kommando jag måste skicka till GSM-modemet på modempolen för att den skall acceptera inkommande datasamtal från mobiltelefoner eller liknande?
Någon som har erfarenhet av detta?
/Erik
Problem med GSM-Data samtal mellan telia och tele2
Fy fan vad smart du är. Min mobiltelefon suger ju getpung (precis som alla andra nya mobiler) så jag kan inte surfa via GPRS från handdatorn. Men om jag sätter upp en mobil med comviq/tele2 här hemma och pluggar in den i internet kan jag ju ringa upp den och surfa med handdatorn för bara 69öre/uppkoppling. Tack för tipset 
Hoppas verkligen du får igång det. För annars får jag en känsla av att de spärrat så man inte kan "bygga en egen ISP" och surfa billigt. Det skulle ju inte förvåna mig iaf...

Hoppas verkligen du får igång det. För annars får jag en känsla av att de spärrat så man inte kan "bygga en egen ISP" och surfa billigt. Det skulle ju inte förvåna mig iaf...

Det är inget problem att sätta upp en egen modempol.
Men du måste betala extra till operatören för att få ett speciellt inkommande datanummer, annars fungerar det inte.
Dvs du kan inte bara ta ett kontantkort och ringa upp till.
Men du har möjligheten även idag att ringa upp en vanlig modempol med mobilen. Dock tror jag vissa modem på polerna har svårt att prata med vissa GSM-modem.
Men t.ex tele2 har en speciell modempol för GSM.
Fast operatören känner av om det är tal eller datatrafik så dom kommer debitera dig enligt en annan taxa tyvärr.
Men du måste betala extra till operatören för att få ett speciellt inkommande datanummer, annars fungerar det inte.
Dvs du kan inte bara ta ett kontantkort och ringa upp till.
Men du har möjligheten även idag att ringa upp en vanlig modempol med mobilen. Dock tror jag vissa modem på polerna har svårt att prata med vissa GSM-modem.
Men t.ex tele2 har en speciell modempol för GSM.
Fast operatören känner av om det är tal eller datatrafik så dom kommer debitera dig enligt en annan taxa tyvärr.