switchtransistor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
spit64

switchtransistor

Inlägg av spit64 »

jag undrar vad jag ska ha för transistor till en three digit counter som drivs med 9V, och vilken resistor ska jag ha på basen funkar det med en på 5 ohm, nu funkar den så att jag har en tryckknapps brytare när jag trycker på brytarn så visar den på displayen 1 osv, men jag har tänk ta bort brytarn och sätta en transistor som switch och på basen tänkte jag koppla in från bilens diagnos socket och från den så är det 12V och 0156mA. Från den får jag pulser, nu använder jag en vanlig diod spänningsprovare men då måste jag räkna blinkningarna det är därför jag tänkte koppla så jag kan använda räknarn i stället.Tänkte klistra in en bild med kopplings schema men vet ej hur man gör hoppas någon fattar hur jag menar.
Senast redigerad av spit64 11 juli 2006, 14:11:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag kan svara på det här med bilden:

Först sparar du bilden på någon hemsida. (Det fungerar alltså inte att spara bilderna på forumet.) Det finns några gratistjänster för detta.

Sedan skriver du i inlägget:

[img]www.namnet på sajten.se/sökväg/bildnamn.jpg[/img]
(Adressen är alltså dit du har sparat bilden.)

Jag tror att forumet klarar de flesta filformat.
Tänk på att filstorleken inte bör vara för stor. (Börjar det närma sig 100kB blir det lite segt att ladda för de som har modem.)
Bilden bör inte heller vara bredare än 700pixlar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det förefaller som att Dina grundkunskaper är otillräckliga för att få det att fungera. Risken är stor att förstöra något. Din uppgifter är också otillräckliga för att kunna säga hur Du skall göra.

För detförsta, vad är det för typ at tryckknapp som finns där nu och hur är denna kopplad? För att det skall kunna fungera som jag antar Du har tänkt Dig så måste det vara en enpolig slutande knapp som sitter mellan räknarens GND och en ingång med pull-up motstånd.

I så fall använd t.ex. en BC547 och t.ex. 10k motstånd. Du bör även sätta en 1N4148 motriktad mellan bas och emiter samt en lite konding på några hundra pF för att skydda transistorn.

Med 5 ohm som Du föreslagit skulle strömmen blivit drygt 2A vid 12V om nu strömkällan kunnat ge denna ström och transistorn skulle brunnit upp i samma ögonblick strömmen kopplats på.
spit64

Inlägg av spit64 »

Du har rätt jag har inte mycket kuskaper men försöker lära mig om räknarn pajar är inte hela världen så länge man inte pajar något i bilen, jag förstår att på basen ska det vara 0,7V så transistorn bottnar,trycknappen är en 4 polig. synd att det ej går att bifoga någon bild på kopplings schemat det vetkar för krångligt med en hemsida för att visa bilder.kopplingen finns på denna länk
http://www.electrokit.se/download/k1.pdf
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Tryckknappen ligger tyvärr mellan Vcc och en ingång och det gör att Du behöver två transistorer för att kunna styra den.

Du säger att kontakten är fyrpolig, är Du säker på att schemat stämmer? Om Du med fyrpolig menar att den har fyra ansluningar kan detvara en växlande kontakt som man ofta använder för att generera pulser manuellt och vill vara absolut säker på att undvika kontaktstuds.

För att ansluta till det Du vill behövs lite mera än en transistor. Med en PNP och en NPN kan Du göra det, samt några motstånd. Om inte någon som har lättare att ordna ritning gör det kan jag nog rita i morgon.

Vanliga bipolära transistorer är inte spännintgsstyrda, de är strömstyrda. 0.7V är ungefär spänningsfallet som blir mellan bas och emitter, men det är strömmen som bestämmer om den är bottnad eller inte. Med 10k motstånd och 12V blir strömmen en dryg milliampere och det bottnar t.ex. en BC547c, men inte en effekttrissa. Man får ta reda på vad transistortypen som skall användas kräver och beräkna motståndet efter det.
spit64

Inlägg av spit64 »

Du har nog rätt om tryckknappen den är en med 4 anslutningar växlande kontakt anslutningarna är bryggade ihop 2 och 2 och sen sluter en rundbrick mellan dessa 2 när man trycker ner knappen dålig förklaring hoppas du fattar
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Har Du två eller tre ledare från tryckknappen?
spit64

Inlägg av spit64 »

Två ledare En går från Vcc till knappen och till kondensatorn och den andra till Schmitt triggern (MC14093B) pin 1 vilket verkar vara clock pulsen
Skriv svar