Sida 1 av 1
dc dc konvertering. Med Traco 1209S.
Postat: 20 juni 2006, 21:06:14
av sverre
Jag behöver göra om bilens 12 volt till 9 volt, och hemma hittade jag en sån här
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2017305.htm. Art. nr. 69-560-98 på elfa. Efter att jag läst om den så kan jag bara förstå att det bara är att köra in 12 volt och sedan får du ut 9 volt i andra änden. Men när jag ansluter 12 volt så visar mätaren 10,9 volt. Vad är det jag missar?[/url]
Postat: 20 juni 2006, 21:14:35
av rehnmaak
Du måste lasta utgången med 10% av max last dvs 11mA eller 820ohm.
Postat: 20 juni 2006, 21:15:06
av oJsan
Det beror nog på att du förmodligen mäter utan last?!
Som jag tolkade databladet efter en snabbkoll så kan spänningen variera +-10% om lasten varierar mellan 20% och 100%...
Och med <20% så kan den säkert variera ännu mer...
Vad är det föresten som är speciellt med DC/DC-omvandlare jämfört med en linjärregulator, typ L7809CV? *nyfiken*
Postat: 20 juni 2006, 21:21:52
av sverre
Tack, det hade jag missat
oJsan: Det var vad jag hade hemma.
Postat: 20 juni 2006, 21:38:40
av DalaErik
En DC-DC omvandlare av den sorten stänger på och av strömmen ut väldigt snabbt så att spänningen blir lägre. Det kallas PWM-styrning. Hur länge den är på i förhållande till hela tiden (på och av) kallas duty cycle. En duty cycle på 75% på 12V ger medelutspänning 9V vid en rent resistiv last.
Dock sitter det förmodligen en kondensator på utgången som utjämnar spänning/strömpulsarna. Utan last laddas denna upp till inspänning vid "på" och laddas ej ur. Detta gör att man får högre utspänning när last saknas.
Fördelen med denna är lägre värmeförluster, men konstruktionen är mer komplicerad än en motsvarande linjär omvandlare.