Sida 1 av 1

Tillvarata bromsenergi

Postat: 19 juni 2006, 14:14:19
av jonas2307
Hm, så fort jag pillar på något som är analogt så stökar det till sig....

Har ett projekt där jag ska reglera en likströmsmotor, permanent magnet, den ska kunna köras
från 0-100%. Detta fungerar ypperligt att göra med pwm från en PIC.
Ett par FETar som drivsteg.

Dock så är min fundering att man borde väl kunna använda motorn som broms, alltså när man sänker hastigheten/rotationen och lasten fortsätter driva motorn?
Den frigjorda energin skulle man ju vilja leda tillbaka till batteriet istället för till värme i mekaniska bromsar.
Någonstans där så känner jag förvirringen stiga mer än upphetsningen över att göra något själv...

Motorn är för övrigt på 24 volt, 500w och drivs med blyaccar.

-- Jonas

Postat: 19 juni 2006, 14:30:09
av Fagge
Om du kopplar batteriet pararellt med motorn men med en diod & en mos i serie. & sen får din pic säga till den mosen att nu bromsar vi tills önskad sänkt varvtal & då ska mosen öppna & släppa genom spänningen som motorn alstrar till batteriet. Detta förutsätter att motorns genererande spänning är högre än batteriernas för att dom ska kunna ta laddning & belasta motorn.
Annars får du sätta en effekt resistor eller en kraftig lampa i serie med mosen & detta pararellt med motorn & bromsa på så vis.

Postat: 19 juni 2006, 14:35:34
av Icecap
Jag har en hel del funderingar på det samma i samband med mitt specialcykel-projekt.

Per definition alstrar en motor som generator lägre spänning än drivspänningen. Alltså: om motorn drivar ett t.ex. obelastat svänghjul och mats med 24V kommer spänningen att sjunka direkt man kopplar av drivningen.

Jag planerar därför att ha en Boost-converter med ställbar effekt för att på det sätt kunna dels bromsa kontrollerat (ställbar W) samt för att kunna spara ihop "nerför backe"-energi.

Postat: 19 juni 2006, 14:50:09
av jonas2307
Ah, du kommer att mata en konverterare, med ställbar utspänning, med spänningen från motorn alltså?

Smart!
Då borde man kanske kunna använda en LM2587?
Har faktiskt lyckats bygga en 12-55 volt konverterare med en sån.

Tillbaks till tänkarochkopplarstugan alltså....

--- Jonas

Postat: 19 juni 2006, 15:04:07
av Icecap
Jag kommer förvisso att styra utgångsströmmen och styra "målströmmen" med en µC som bla. mätar varv, detta ger (förhoppningsvis) en lugn och stabil inbromsning.

Jag vet inte om LM2587 är rätt grej, jag vill kunna dra en hel del energi vid snabbinbromsning och då jag har tankar på 4 st. bortslösa motorer á la flygplansmodell med lite växling (16:1) på 406 mm hjul (16") kan jag, med rätt styrning, få ABS på cyklen ;-)

Totalt sett kan det bli lite väl mycket för en LM2587 men jag har inte räknat på det än och jag kommer att bygga en sån "återvinningsenhet" till varje motor, sannolikt med en aktiv likriktare också, för att få maximalt med energi åt "båda håll".

Postat: 19 juni 2006, 19:23:23
av rehnmaak
>>>Per definition alstrar en motor som generator lägre spänning än drivspänningen

Jo det är visserligen sant att en motor som generator leverar en något lägre spänning då den går som generator (pga förluster och magnetisering av kärnan).

Men om man BROMSAR svänghjulet dvs du låter din pwm pulsa med negativ spänning så kommer du att få en högre positiv spänning än drivspänningen då switchen är positiv. Den spänningen låter man gå genom frihjulsdioden tillbaka till batteriet.

Eller var det så du menade?

Postat: 19 juni 2006, 19:56:14
av jonas2307
Hur menar du nu rehnmaak?
Ska man polvända för att få en negativ spänning eller tänker jag fel?

--- Jonas

Postat: 19 juni 2006, 20:46:23
av rehnmaak
Här kommer den korta teoridelen i DC-motorstyrning:

Om du har en H-brygga kan du ju styra switcharna så att du får både positiv och negativ spänning, eller hur? Och om växlar mellan positiv och negativ spänning snabbt med 50% dutycycle så kommer ju motorn att uppfatta det som att det ligger noll volt över den, dvs den snurrar inte.

Om man istället låter dutycycle öka resp minska så kommer motorn att snurra åt ena eller andra hållet. I det fall som man har ett svänghjul på motoraxeln och vill bromsa motorn så minskar man dutycycle. Om det finns en induktans i kretsen så kommer man att lagra energi i induktorn som då switcharna öppnar kommer generera en ström genom antiparalleldioderna över switcharna och ladda batteriet. Helt automagiskt. :)

Postat: 19 juni 2006, 20:51:59
av jonas2307
Just!
Jag trodde att jag visste hur en H-brygga fungerade, men tydligen bara nästan...
Har inte tänkt på att man kan få en högre spänning på det sättet.


Du har inget schema eller länk som visar mer om teorier och hur det fungerar?

Forumet är ju lysande, eller kanske mer personerna som är här!

-- Jonas

Postat: 19 juni 2006, 21:08:20
av rehnmaak

Postat: 19 juni 2006, 21:47:48
av bengt-re
Det går använda motorinduktansen som aktiva delen i en step-up converter. Kortslut motorn med en MOSFET så att snittströmmen blir högre än tomgångströmmen vid aktuellt varvtal och ha en diod som kickar tillbaka strömmen i batteriet.

KOnstruktionen finns och fungerar, men bromsar tyvärr rätt hårt för att få tillbaka någon vettig effekt. Koppla upp en liten dc-motor med ett svänghjul och testa vettja - jag har gjort det som labbuppkoppling och det går utmärkt.

Postat: 20 juni 2006, 13:55:35
av jonas2307
Det låter ju enkelt, men hur kopplar man egentligen samtidigt som man har kvar den FET som jag driver med pwm för styrning av motorn?

Analoganalfabet som jag är...

-- Jonas

Postat: 20 juni 2006, 21:31:58
av bengt-re
Det blir tyvärr lite bökigt.... ;) Sök på nätet - det finns listiga personer som har gjort bra motorstyrningar till stora DC-motorer till bilar enligt den idén. Har för mig att jag tvingades använda IGBT när jag gjorde min lösning eftersom jag fick problem med frihjuldioderna i H-bryggan när jag använde vanliga MOSFET, MEN finns säkert listigare lösningar. IGBT är tyvärr lite dyra.


Ask Google..