Sida 1 av 3

Varvräknaren på en bil?

Postat: 3 juni 2006, 14:20:16
av SweLogan
Man har ju sett när filk har kopplat in en varvräknare på en bil, så sätter man en tråd vid tändspolen. Undrar hur den singnalen funkar om den bara ger en puls så är det klart.

Skulle en BS2a klara av att ränka ut varvtalet?

Postat: 3 juni 2006, 16:11:28
av oJsan
Den här tråden kanske ger en och annan förklaring.
BS2 har en funktion som heter COUNT som du nog kan använda (http://www.parallax.com/dl/docs/books/sw/exp/sw17.pdf)

Postat: 3 juni 2006, 18:50:12
av SweLogan
Vad bra :)

Bara ett problem som jag ser och det är att jag vill gärna ha större upplösning än 1 sek.


Går det tros?

EDIT: Tydligen gick det, om man läste lite mera...
Detta ska bli kul att se i kväll :D

Postat: 3 juni 2006, 22:59:22
av oJsan
Du menar uppdateringsfrekvens va?!
..man får väl anpassa tiden, för vilket BS2:an räknar, utifrån varvtalet...

Postat: 4 juni 2006, 03:00:10
av SweLogan
Men jag vet inte vad jag gjort, testa den koden och sedan satte jag en trycknapp till den, och jag kunde komma upp till 4000Hz genom att trycka lite. tyckte det inte var så bra.

Postat: 4 juni 2006, 07:25:10
av Icecap
En tryckknapp har väldigt ofta en stutsning, man måste såklart "debounca" signelet innan man mätar. Tar man signal från tändspolan är detta ett måste då det är så störfylld, jag satte ett RC-led direkt vid tändspolan i sin tid varefter jag hade ett schmitt-trigger ingångssteg innan det ens kom i närheten av µC'n.

Postat: 4 juni 2006, 13:36:23
av SweLogan
Som denna?
Bild

Men jag har för mig bilar bara kör med 12V

Postat: 4 juni 2006, 13:39:37
av Icecap
med 10nF (eller kanske 100nF?) över 10K motståndet kan vi börja snacka debounce...

Postat: 4 juni 2006, 14:23:30
av SweLogan
Menar du den bilden jag visade?

Postat: 4 juni 2006, 15:04:29
av Icecap
Såklart.

Postat: 4 juni 2006, 15:27:14
av SweLogan
Inte jag som gjorde den ritningen. så det säger mig inte mycket :(

För som jag tänker så finns det 2 sladdar som går in i rotorn, en + och en -.
Då borde man ta - sätta en 10K sedan in i stampen. Går inte det?

Postat: 4 juni 2006, 15:54:36
av Icecap
*suck* du lägger alltså in ritningar utan att veta vad de visar?

Nåja...

För att lägga in tändningspulserna till "Bara Skit^2" tar du + på tändspolan. Den leder du genom ett motstånd om 4,7K till en konding (100nF), kondingens andra ända sitter till GND. Dessa 2 komponenter placerar du NÄRA TÄNDSPOLAN då störningar annars förplantar sig till hela jävla bilen.

Signalet ut tar du i konding & motstånd-punktet.

Detta signal leds in till en 10K motstånd som vidare sitter till basen på en NPN-transistor, emitter till GND och kollektor via ett 4,7K motstånd till +5V.

På kollektorn tar du då ut pulserna till "Bara Skit^2":n och programmerar sedan som en galning ;-)

Postat: 4 juni 2006, 16:47:45
av SweLogan
Jag kan ju köra med en PIC i stället, men jag är inte så haj på att programera, specielt inte med count. Har bara lyckats få en diod att blinka om man trycker på en knapp... :(
Sedan ska ju datan skicka hela tiden till Daton som ska via RPM + diagram över det hela.

Postat: 4 juni 2006, 17:43:52
av bearing
OK, då måste du skriva datorprogram också :)

Om du kan skriva PC-program är det kanske lika bra att låta datorn mäta direkt. Samma koppling som Icecap skriver fast med en optokopplare emellan transistorn och någon pinne på pararell eller serieporten.

Postat: 4 juni 2006, 17:50:29
av Icecap
Jag tycker att du ska ta en riktig µC i stället för "Bara Skit^2", skaffa en WISP628 + ett par lämpliga PIC från sodjan, kanske en experimentplatta, tanka hem MikroC och lära RIKTIG µC programmering. Det kan också vara intressant att programmera i assembler men när man ska räkna en del (RPM = faktor/tid) blir det ganska jobbigt att fixa det i assembler.

När du väljar PIC kan du med fördel välja en med intern oscillator + UART, skulle det finnas AD-omvandlare gör det inte ont heller och såklart en flash modell (PIC1.F....), då kommer du att kunna leka hejdlöst men nära nog vad din fantasi kan komma upp med (i elektronikväg alltså!)

Ta gärna en stor (mångpinnig) DIL-krets, då kan man koppla till LCD osv. man kan alltid banta när designet är klart och allt fungerar.

Du får en helt annan exekveringshastighet och såklart också helt andra problem men långt de flesta problem kan man klara vid att läsa databladet som du såklart tankar hem från Microchip.

Detta vill ge dig en del att göra men sedan kommer det att rulla av bara farten och du vill upptäcka att "Bara Skit^2" kanske nog är lätt men riktiga doningar är grejen, att lära sig köra 3-hjuling är ganska lätt men cykla flera mil på den?.... nääää, tror inte det!