Sida 1 av 2
korta upp signal
Postat: 30 maj 2006, 21:36:24
av ojkroken
hej , jag håller på med auto up på min bil på fönsterrutorna , de behöver en styrsignal för att aktivera styrreläna till detta ,den jag har är på 0,7sek .men behöver en kortare hur kan man ordna det tex till 0,4-0,5 sek ,
nån som kan hjälpa mig me det
mvh pehr
Postat: 30 maj 2006, 22:26:15
av rehnmaak
Vad har du för ingångsimpedans på styrningen?
Du skulle eventuellt kunna bygga ett högpass filter bestående av ett C och ett R. Tidskonstanten är R*C och ska vara 0.4-0.5. Dvs om du har ett C på 1uF så ska R vara 400-500k. Men detta förutsätter att du har hög ingångsimpedans på styrningen. Är den tex 100k så bör R vara ca 4k och C 100uF.
Postat: 31 maj 2006, 00:42:09
av babbage
Vet inte vilka spänningar du har eller hur pulsen ser ut. Men eftersom det är till en bil kanske din nuvarande puls är runt 12V och något som liknar en fyrkantspuls? Varför inte ta en titt på en monostabil flanktriggad vippa typ CD4528. Den kan trigga både på positiv och negativ flank och pulslängden bestäms av en extern resistans och kapacitans.
Postat: 3 juni 2006, 16:13:15
av ojkroken
jag har det kopplat via clåsstyrningen och den ger ifrån sig en signal på 12 volt lågohmig 0,7 sek
men vi har testat att få ner den till 0,5 men det behövs ännu kortare signal , hur kan man ordna det , någon som vet på ett enkelt sätt
Postat: 3 juni 2006, 16:47:23
av Icecap
En konding (100nF?) i serie med en 10K motstånd mellan signalen och basen på en NPN-transistor. Emitter till GND. Mellan punktet där motstånd o konding sitter ikop och GND ett motstånd om 10K.
Nu kommer transistorn att leda kortvarigt vid en positiv flank, sen får du leka med signalet från kollektorn och vidare.
Bredden på pulsen bestäms mest av kondingens storlek men även av motstånderna.
Postat: 3 juni 2006, 21:52:25
av babbage
Postat: 5 juni 2006, 21:33:30
av ojkroken
Icecap skrev:En konding (100nF?) i serie med en 10K motstånd mellan signalen och basen på en NPN-transistor. Emitter till GND. Mellan punktet där motstånd o konding sitter ikop och GND ett motstånd om 10K.
Nu kommer transistorn att leda kortvarigt vid en positiv flank, sen får du leka med signalet från kollektorn och vidare.
Bredden på pulsen bestäms mest av kondingens storlek men även av motstånderna.
har du möjlighet att skaffa en skiss på hur det kan se ut , är inte så haj på det här med el än , det är mer grannen som kan det men han kommer inte hem förän om två veckor
Postat: 6 juni 2006, 08:27:50
av Icecap
Skit, försökte att göra ASCII-grafik..
Nåväl:
12V pulsen mata in på pinne 1 på en konding C1 (experimentera med storleken, börja på 220nF kanske)
C1p2 (konding 1 pinne 2) till emitter på en PNP-transistor.
C1p1 (jepp, samma pinne) till katoden på en diod.
Anoden på den diod till GND.
Basen på transistorn till ett 4,7K motstånd (R1p1)
R1p2 till GND.
Kollektorn till ett 10K motstånd (R2p1)
R2p2 till GND.
Detta kretslopp vill ge en kortvarig positiv puls på kollektorn, bredden på den puls beror på C1's värde.
Då du inte anget _vad_ pulsen ska användas till och inte heller vilka nivåer som behövs är detta nog den koppling som är simplast.
Postat: 8 juni 2006, 02:12:53
av saddox
Jag är alldeles för slapp men borde inte en 74121 eller en 555 funka?
Jag har själv använt 74121 och 74XXX(minns inte nu men det är en dubbel 74121) till diverse liknande applikationer.
Här är en länk:
http://www.utm.edu/staff/leeb/3b3.htm
Postat: 19 juni 2006, 18:53:40
av ojkroken
hmm jag letar efter en switch transistor av pnp typ som ska tåla ca 1A var hittar man en sådan , det e det enda vi saknar i våran byggsats nu, någon som kan hjälpa oss med var man kan köpa det
Postat: 19 juni 2006, 19:03:24
av Icecap
ELFA har en del faktisk...
Postat: 19 juni 2006, 19:16:03
av ojkroken
jo men vilken av dom kan vara lämplig , ´vet inte var jag ska leta
Postat: 19 juni 2006, 19:24:58
av sodjan
> jag håller på med auto up på min bil på fönsterrutorna...
Finns det inte regler för hur och när fönsterrutorna kan "drivas" uppåt ?
Vad menar du med "auto" ? När kan rutorna "automatiskt" börja köra upp ?
Postat: 19 juni 2006, 19:40:15
av ojkroken
jag ska förklara lite mer vad jag gör . på min volvo 850 så funkar det så att man kan köra ner rutorna med ett snabbt tryck på knappen , , har nu även kopplat så man kan göra det uppåt me, men sen vill jag även kunna styra rutorna utan nycklen i bilen och när bilen låses med larmdosan .
så om man har glömt en ruta nere när man låser så åker den upp,
det är den styrsignalen vi vill få till så den passar reläna har en på 0,7 sek nu men reläna vill ha en kortare signal,
hoppas tråden blev lite tydligare nu
Postat: 19 juni 2006, 20:17:18
av sodjan
> man kan köra ner rutorna med ett snabbt tryck på knappen,
> ar nu även kopplat så man kan göra det uppåt me,
Precis vad jag menar!
Hur får du stopp på rutan om du måste det ??