Sida 1 av 1
Tinkercad
Postat: 10 oktober 2025, 20:25:30
av Glenn
Är det nån som fortfarande kör TinkerCAD ?
Jag behöver ju nåt att kunna 3d-CAD'a i, jag började ju lära mej Fusion360 och kom en bit i det med hjälp av deras excellenta utbildningsvideos,
mens en flippade ju autodesk ur och saboterade hobbyistlicensen totalt. Dessutom slutade dom supporta win7 som jag körde vid tillfället.
Sen försökte jag mej på freecad lite, plus att det funkar i linux också som jag helst kör. ..men jag fastnade aldrig.
Nu har jag börjar använda tinkercad efter att en kollega visat ganska avancerade saker han gjort i det, jag trodde det var i klass med sketchpad,
alltså mer POC än användbart för 3d, men tinkercad är ju absolut mycket mer användbart.
Som gammal Real3d-användare är det lite som att komma hem, sättet att arbeta med boolska operationer på primitiver tex, och att skapa genom
att rita former och extrudera.
Dessutom körs det via webläsare och fungerar därmed på alla plattformar.
Dock har jag ju redan upptäckt en hel del begränsningar, och tinkercad är ju menat som ett enkelt program, och "ska" inte ha avancerade funktioner heller.
Men ändå, otroligt lätt att komma igång med och få fungerade objekt.
Saker jag stött på som begränsar hitills:
- Inga relativa mått (eller ?)
- svårt att göra bevlade/rundade kanter
- svårt att få saker att följa kurvade former
- kan man inte placera rotationscentrum ?
- svårt att göra projekt i flera delar och slå ihop och spara bara bitar separat
..Men eftersom jag inte kämnner att jag slår huvudet i väggen när det inte går som jag vill hela tiden så kör jag vidare med detta och hoppas
att det ska gå lättare att byte till ett annat program i framtiden om jag "kan" detta.
Re: Tinkercad
Postat: 10 oktober 2025, 21:14:26
av ie
Kör Fusion 360 (gratis version) utan problem...
Re: Tinkercad
Postat: 10 oktober 2025, 21:33:01
av Glenn
Jo, men dom har tagit bort en massa saker från gratisversionen, och när dom höll på att fjanta sej med att spärra hur många projekt man fick ha online lessnade jag totalt.
..Sen blev jag aldrig riktigt kompis med det.
Jag saknar f.ö fortfarande triview som man körde på 90-talet :/
Re: Tinkercad
Postat: 10 oktober 2025, 22:05:54
av hawkan
Nae för vanlig modellering finns det så det räcker i F360, mer än väl.
Skulle säga att det finns en del begränsningar mot tillverkningsdelen.
Modellera och skriva ut går alldeles utmärkt.
Modeller och svarva med 2-axlig cnc-svarv, fräsa med 3 (4) axlig maskin.
laserskära går alldeles utmärkt.
Typiskt är det begränsningar i de mest avancerade metoderna och sånt
som gör tillverkning mer effektivt när det gäller mer än enstyckstillverkning.
Så att de tar betalt för pro-versionen är inget bra skäl för att låta
bli att använda F360 på hobbybasis.
Re: Tinkercad
Postat: 10 oktober 2025, 23:16:11
av swesysmgr
Glenn skrev: ↑10 oktober 2025, 21:33:01
Jo, men dom har tagit bort en massa saker från gratisversionen, och när dom höll på att fjanta sej med att spärra hur många projekt man fick ha online lessnade jag totalt.
Du får ha 10 projekt igång samtidigt men ett projekt kan ha hundratals underkomponenter som var och en utgör en 3D-printad del. Det går även bra att låsa/låsa upp projekten fritt efter vad man jobbar med för stunden, att ha max 10 aktiva projekt samtidigt är inget stort problem.
Jag har aldrig lyckats lära mig varken Blender eller Sketchup trots försök och tycker Fusion är mycket enklare att förstå och jobba i, beror väl på hur man tänker och vad man är van vid.
Re: Tinkercad
Postat: 11 oktober 2025, 16:03:13
av Glenn
swesysmgr skrev: ↑10 oktober 2025, 23:16:11
Du får ha 10 projekt igång samtidigt men ett projekt kan ha hundratals underkomponenter som var och en utgör en 3D-printad del. Det går även bra att låsa/låsa upp projekten fritt efter vad man jobbar med för stunden, att ha max 10 aktiva projekt samtidigt är inget stort problem.
Jag tyckte det var rätt bökigt faktiskt, eftersom jag gärna pysslar med många olika projekt samtidigt.
Men det var mer det att man hela tiden saboterade licensen, och jag kände att snart kan man inte göra någonting, då lessnar man.
Därför tänkte jag mej att köra nånting med fri licens så man slipper sånt, tyvärr uppfyller ju inte tinkercad helelr det riktigt då det också ägs
av autodesk, och dom har redan lagt ner mellansteget mellan tinkercad och fusion360 (123d-cad eller vad det hette)
swesysmgr skrev: ↑10 oktober 2025, 23:16:11
Jag har aldrig lyckats lära mig varken Blender eller Sketchup trots försök och tycker Fusion är mycket enklare att förstå och jobba i, beror väl på hur man tänker och vad man är van vid.
Har du testat tinkercad ?

enklaste jag använt, men då kanske det beror lite på min vana från Real3d..
Re: Tinkercad
Postat: 11 oktober 2025, 16:45:08
av Prins Valiant
Alla verkar klaga på Tinkercad. Jag fick min 3D skrivare som 70-års present. Dags att lära sig att rita CAD på gamla dar. Inga problem med Tinkercad, och nu har jag kört i drygt 5 år. Och jag har gjort många avancerade funktioner. 4-växlade växellådor med back osv. Kugghjul, axlar allt.
Man lär sig knep. Min lösning exempelvis på problemet då specifika mått önskas: Behöver jag att specifikt mått "beställer/tillverkar" jag en kloss med exakt mått, som jag sedan testar genom att stoppa in i modellen. Använder den som en passbit. Ofta typ genomskinlig/ta bort. På det sättet kan jag kontrollera och även erhålla exakta mått där det är ett måste.
Har även tillverkat "ta bort" klossar med rundade hörn, som jag stoppar in i min modell som har skarpa hörn.
I ett riktigt 3D cad-program ritar man en modell och lägger till, medan jag ofta börjar med en massiv kloss. Så här jobbar jag:
Tänk er en 4-kantig träkloss, sedan "täljer" och "borrar" jag bort det som inte önskas, tills träklossen har rätt form för min konstruktion. Än har jag inte råkat ut för att inte kunna rita det jag önskar, och då är det tekniska saker jag tillverkar. Inga prydnadssaker.
Re: Tinkercad
Postat: 11 oktober 2025, 21:47:49
av Glenn
Prins Valiant: Ja jag håller med, det finns folk som gjort tämligen avancerade saker i tinkercad.
Just mått har jag inte stött på problem med annat än relativa mått, men det är ju mer en bekvämlighetsgrej.
Att ta bort delar tills man har resultatet är väl het enkelt ett sätt att arbeta på, själv blandar jag lite.
Har du möjligen nån lösning på de sakerna jag hittat och upplever som begränsningar ?
Re: Tinkercad
Postat: 11 oktober 2025, 22:27:14
av Gimbal
Jag föreslår som vanligt Designspark Mechanical som alternativ, free version. Kört det i många år, funkar fint.
https://www.rs-online.com/designspark/m ... l-software
Re: Tinkercad
Postat: 11 oktober 2025, 22:49:05
av Prins Valiant
Glenn skrev:
Saker jag stött på som begränsar hitills:
- Inga relativa mått (eller ?)
- svårt att göra bevlade/rundade kanter
- svårt att få saker att följa kurvade former
- kan man inte placera rotationscentrum ?
- svårt att göra projekt i flera delar och slå ihop och spara bara bitar separat
Svar:
Du har säkerligen kommit på det mesta. När det gäller relativa mått att de stämmer kör jag med mina "passbitar"
Rundade kanter blir ju att göra en en kloss med en sådan rundning, som sedan ändras till "raderkloss" och appliceras över skarpa kanten
När det gäller att göra projekt i flera delar gör jag antal kopior av den kompletta modellen och placerar vid sidan om varann. Sedan är det dags för de stora "raderklossarna" så att bara den individuellt valda delen blir kvar i varje kopia.
Men visst, det är ju ett hantverk!