All informationen som påverkar varför relät svetsar samman kontakterna eller vilken last relät ska hantera resp är dimensionerat för saknas.
Jag har grön bilnyckel, varför startar inte bilen?
Är det fulla beskrivningen som du kan ge?
Enklaste anledningen till att ett relär brinner ihop är att det är feldimensionerat. Lösningen är lika enkel, använd ett relä dimensionerat för lasten. Sådana relän har normalt lång livslängd vilket gör att ditt nuvarande problem mycket väl kan vara så enkelt avhjälpt.
För att välja ett passande relä och kanske även lite underlättande kringkretsar om det är komplicerad last så får du här sådant som man då vill veta:
--
Vilka spänningar och strömmar ska relät hantera?
Vilka spänningar och strömmar är nuvarande relä specat att hantera?
Om lik eller växelspänning?
Hur ser lasten ut, används skyddsdiod, säkring eller gnistsläckare över relät.
Kan förstärkaren hantera fördröjd uppstart via termistor och används termistor nu?
Termistor är temperaturberoende motstånd som ger visst seriemotstånd vid uppstarten och på det viset begränsar evt. svetseffekter.
Finns ofta på ingången av nätaggregat till dator, ifall du har ett sådant skrotat.
Naturligtvis måste det dimensioneras efter lasten, uppstartsström och minsta kontinuerliga ström.
Exempel:
https://se.farnell.com/epcos/b57213p033 ... dp/3407656
Laster för HiFi som är tunga att starta innehåller ofta en tung och stor toroid-trafo.
Vet du om det gäller din förstärkare?
Ett sätt att slippa få reläkontakter svetssade är att inte använda mekaniska kontakter utan en elektronisk variant.
Då är det blå-röken som syns istället vid dålig anpassning efter lasten.
Finns många olika sorters elektroniska relän. Fördröjd uppstart finns ofta beskrivet på HiFi-forum.
En fördel är att man slipper höra relä-ljudet om man använder halvledare.
Hur mycket ström och om DC/AC är ditt relä specat för? Är det väl tiilltaget behov?
Typiskt 240V relä kan ofta med fördel ersättas av SSR, ett slags elektroniskt relä, vilket är dess förkortning. (Solid State Relay).
Detta är en variant som i huvudsak är avsedd för resistiva laster men är ofta ändå tåliga och har ofta inbyggd nollgenomgångs-tillslag om det är växelspänning men det är ospecat för detta relät:
https://www.amazon.se/Solid-State-Contr ... B0BX6T6D18
Nollgenomgångs-tillslag löser en del problem med komplicerade laster och minskar risken för elektriska störningar.
Liknande relä med specad nollgenomgångstrigg:
https://se.rs-online.com/web/p/solid-st ... ys/2474152
Det går inte säja vilket relä eller vilken åtgärd som passar ditt behov bäst, utan att först få lite verklig data att gå på.