Det är ganska vanligt att jorda chassit på kärran och använda det som minuspol för belysningen, d.v.s. du kan klara dig med enkelledare för positionsljus.
Jag skulle säga att kabelval är inte så kritiskt. Jag hade valt typ "rund jordad lampsladd", och jag hade valt plast trots att plast inte tycker om kylan. Tänk dock på detta med UV-strålning.
jag tror att bästa skyddet mot oxid pga fukt (med salt) är att hålla kopplingar långt ifrån varandra, men också vända dem så att ledarna går ut nedåt från en sammankoppling.
Speciellt ifall du tänker använda chassit som jord för positionsljus så kan det kanske vara en idé att helt enkelt dra sjuledaren ända till strax invid ena bakljuset, och skala den såpass långt att blinkers kan nå direkt in till det bakljuset, och sen fortsätta med sjuledare (ifall du har tillräckligt med sån kabel) över till andra sidan.
P.S. ifall du ibland kommer dra med Volvo så rekommenderar jag att du klurar ut nån lösning på att växla så att höger bakljus+positionsljus kan matas från antingen höger eller vänster ljusmatningen. Volvo tolkar L och R som light och reverse, alla andra tolkar det som left och right, varpå bakljus och positonsljus på halva kärran fungerar bara om man lägger i backen om man drar med Volvo. Om man parallellkopplar dem så kommer backlamporna lysa på bilen om man drar med vissa Volvo.
En variant är att helt enkelt bara sätta dioder från alla pinnar som kan utgöra matning, och låta alla dessa mata bakljus och positionsljus. Se dock upp för att nån pinne kan vara konstant-plus.
Sidospårstips: Ifall kärran har kapell/skåp så kan du kanske passa på att sätta några lampor som arbetsbelysning i skåpet/kapellet, med strömbrytare, och använda dioder från alla pinnar i släpvagnskontakten (såklart förutom jord) för att mata dessa, via strömbrytare. Om du renoverar en kärra och har en massa gamla halvtrasiga bakljus och positonsljus så kan de med borttaget glas duga som arbetsbelysning. "Har hört" att ifall man använder 1N4007-dioder i en porslinsdosa för inomhusbruk för starkström så tål dioderna mycket mer än specad 1A tack vare kylningen i skruvterminalerna och porslinet i dosan
Annat tips: Om du nånsin tänkt lasta uthängande last så sätt ett släpvagnsuttag på kärran, gärna på plats som klarar sig från fukt, för att smidigt koppla in extra släpkärreljus. (Eller för den delen så ifall du har / tänker skaffa såna extralampor så komplettera dem med ett uttag, så att både de och kärrans egna lampor kan vara aktiva samtidigt).