Finns det en standard lösning för larmslingeövervakning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor

Finns det en standard lösning för larmslingeövervakning?

Inlägg av Wirewrap »

Det verkar som att nya larminstallationer idag är baserade på trådlösa givare.
Jag har samlat på mig en hel del skrotade trådbundna larmgivare som jag tänkte sätta upp i ett stort skjul.
Standard verkar att koppla larmenheterna i en slinga enligt figur.
Larmslinga.webp
Jag tänkte göra en egen larmenhet för några slingor.
Lite störskyddsfilter på varje slinga, lämplig matning och antingen en A/D omvandlare eller komparatorer för att övervaka slingan.

MEN :: det kanske finns nån vedertagen lösning i branchen? I så fall bör jag kopiera den för att slippa överraskningar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Finns det en standard lösning för larmslingeövervakning?

Inlägg av mrfrenzy »

Trådlöst är vanligt för larmbolagen tjänar mest på det. 3k inklusive installation är deras kostnad som de ger "gratis" sedan fakturerar de 500kr per månad i hyra under 36 månader.

Ingen som behöver ett säkert larm eller har försäkringskrav kör trådlöst.

Nuförtiden kopplar man endast magnetkontakter och i vissa fall rökdetektorer i slinga. Allt annat går med separat kabel till centralapparaten, en kabel per detektor.
(Undantag är det som kör en enda lång slinga med seriekommunikation, "adresserade givare")

Du behöver kunna mäta resistans mellan 1k till 20k om du vill klara alla tillverkare.
Vanligast är mellan 2k-10k. Ofta kan man stänga av de inbyggda resistorerna och montera sina egna eller växla mellan ett antal förvalda alternativ.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Anledningen till att man kopplar sådär är att man vill kunna skilja på sabotage och larm.

Har man bara en slinga kopplad som bryts vid larm ser man ingen skillnad på om nån klipper slingan eller en givare larmar. Och hela slingan går att slå ut genom att kortsluta den så nära centralen man kan.

Med dubbelbalanserad slinga betyder avbrott eller kortis sabotage.

Sen kan man ju då, om man vill, sätta olika motstånd på varje givare för att kunna se vilken givare som löser. Men det är väl främst intressant om man t.ex. har en slinga magnetkontakter för fönster eller nåt sånt där man tycker det blir för mycket kabel att dra separat till varje.

Glaskrossdetektorer brukar väl ha en lysdiod som lyser när den triggat (och nollställs väl genom att bryta spänningen en stund tror jag).
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Anledningen till att inte ha flera enheter på samma slinga är att felsökningen blir hopplös. När larminstallatör kommer för att felsöka kanske han har 8 larm eller fel på "slinga 3" i loggen. Kunden eller väktaren som varit där mitt i natten och nollställt kollar inga lysdioder för att klura ut vilken enhet som löst ut. Dessutom är det i princip bara glaskross och rökdetektor som har fast lysande diod efter larm (dock inte alla glaskross). Kabelfel ger inga lysdioder alls.

Arbetstiden och onödiga utryckningar som orsakas av ett enda falsklarm äter upp hela besparingen man gjorde på minskad kabeldragning. Priset per zoningång är så lågt så där är i princip noll besparing redan.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jo, men har man en bottenvåning med 24 fönster så är det väl rätt mycket overkill att ha en central med 24 sektioner bara för fönstren?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Som sagt magnetkontakter är ok att seriekoppla.

En akustisk glaskrossdetektor täcker flera fönster så får gärna vara en zon till varje eftersom det är en typiskt avancerad detektor som kan falsklarma.

Har man mekaniska detektorer så kan man såklart seriekoppla dessa, de falsklarmar inte och om det löst ut ser man vilken det är genom att följa spåren av krossat glas och blod.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor

Inlägg av Wirewrap »

Anledningen till frågan var att jag fått två påsar med nedtagna gamlaa larmkomponenter, mest tungelement och PIRdetektorer, Tänkte sätta upp några bara för att…

Min undran var vad som är brukligt ifråga om störfiltrering, tidsfördröjning, toleransfönster för resistansmätning och lämplig matningsströmstyrka för slingorna. Jag inser att det är klokt med flera mindre slingor, i mitt fall blir det hela inte så omfattande.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

DSC som är en av de största tillverkarna kan programmeras för responstid från 50-2500ms.
En annan tillverkare har 12-180ms valbart.

Default 100ms vilket är ganska rimligt.

Det bör ge lite riktvisning om hur man designar lågpassfilter.

Sen bör man såklart ha någon PTC och zenerdiod som skyddar mot transienter och långvarig överspänningsskydd på ingången.

Omkring 5V matning minns jag att jag har sett till mätslingan.
Det ska ju fungera med linjärregulator från ett 12V batteri. (8.4V NiMh på en del enklare larm)

Toleransfönster brukar vara väldigt brett. Flera kilometer med telekabel är tillåtet från central till detektor. Exempel från minnet
normalt läge=3.7k-5.7k
Larm=8.4-10.4k
Sabotage=>10.4k
Fel=allt annat
Skriv svar