Hej, där jag jobbar, för en stiftelse kan man säga, Voice of the ocean.
Jag håller på att konstruera en undervattensrobot, jag har erfarenhet av att bruka dessa professionellt så kallade WROV, work class ROV, jag har aldrig designat någon.
Stiftelsen har tidigare utfört lyckade projekt (https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/s ... -oppet-sar), med relativt enkla medel (BlueRobotics) tidigare. Detta är fotogrametri, vårt bygge skall bära ett multistrålekolod från R2Sonic ett 2024 och ett fiberoptiskt gyro modell SprintNAV mini.
Min uppgift är att skräddarsy ett bygge för att öka prestandan, BlueRobotics har nu släppt nya delar med högre prestanda, men de saknar själva en komplett robot på dessa delar. Det är en del trixande, det är inte bara att skala upp deras original-robot som vi tänkte först (https://bluerobotics.com/store/rov/bluerov2/) med större batteri o motorer, man springer på många problem.
Vi kastade oss in i det här, enligt den moderna tidens melodi, allt är en beta. Detta för att komma någonstans.
Jag bifogar en bild på bygget för att bibehålla intresset.
Här skymtar två blå batterier i en öppen pod. Chassie, några trustrar hänger på plats. Det är mycket kvar.
Vad jag behöver hjälp med eller vad jag gärna tar input på är följande:
Jag har två poddar med två batterier som ligger parallellt (totalt fyra batterier), de har alla var sin BMS. Dessa driver motorer för framdrift men de skall också driva styrsystem och instrument.
Två 24V-matning kommer in i en separat elektronikflaska, här huserar BlueRobotics Raspberry Pi med styrsystem och fiberoptisk mux för kommunikation till ytan.
I elektronikflaskan behöver jag ta ut 5V, 12V, 24V och 48V(avg.50W peak 90W). Helst vill jag göra det så balanserat som möjligt. Det bästa vore en en DC/DC omvandlare med alla dessa multipla outputs och två input, men det finns väl inte.
Jag vill inte att nivåskllnader i spänning skall kunna balanseras ut genom dessa ledare, kanske at BMSerna verkar som backventil.
Hjälp oss dokumentera kulturarv, kartlägga rev med mera. Tack på förhand.
ROV, fjärrstyrd undervattensrobot.
ROV, fjärrstyrd undervattensrobot.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.