Sida 1 av 1
Renovera en elflakmoped
Postat: 29 december 2024, 21:33:21
av olaiskola
Har en 24 volts motor till en flakmoped där styrenheten är bränd. Har kopplat motorn till batteriet och en huvudströmbrytare och de delarna funkar den riktigt bra! Dock inte så körsäkert... Undrar om man kan göra en egen enkel lösning istället för att försöka få tag på en ny styrenhet vilket jag tror är omöjligt. Undrar om det finns nyare komponenter som kan ersätta... Letar efter ett kopplingsschema som jag vet att jag har någonstans. Lägger upp det här när jag hittat det.
Elshema BoschElmoppen.jpeg
Re: Renovera en elflakmoped
Postat: 29 december 2024, 23:37:53
av grym
borde bara vara runt 50A eller det dubbla vid start
så en enkel pwm bör funka
det jobbigaste är väl att få till gashandtagspotten så det funkar ihop
Re: Renovera en elflakmoped
Postat: 31 december 2024, 09:51:16
av olaiskola
Det var det jag hoppades på! Har kvar gamla potentiometern men är det bättre att köpa både ny potentiometer och PWM och den viktigaste frågan vilken sorts PWM. Är det ELFA som man kan handla hos som privatperson? Hur stor ström ska det gå för att styra PWMen? Jag fattar grundläggande ellära men när det gäller specifika data är jag verkligen nybörjare... har kvar lite bilder på styrenhet, kontaktor och potentiometern. Lägger upp dem också. Tar gärna emot förslag på var och vilken PWM jag borde köpa.
IMG_3008.png
IMG_3007.png
Re: Renovera en elflakmoped
Postat: 31 december 2024, 10:20:00
av grym
Re: Renovera en elflakmoped
Postat: 31 december 2024, 12:06:27
av olaiskola
Tack för tipsen! På länken du visade så ser det ju ut som det ingår potentiometer... fattar jag rätt?
Re: Renovera en elflakmoped
Postat: 31 december 2024, 17:06:42
av grym
verkar vara pot med, så troligen
och fram back knapp
dock, den du har på bild ser ut att ha en rc sändarpot, dom har resistansbana med mycket kortare utslag, 0-100% på ca 90 grader
vanliga pottar har ca 270-300 grader
men det är en mekanisk sak
säkringen är på 150a så kontrollern bör klara 200
eller får man mäta upp strömmen vid start
Re: Renovera en elflakmoped
Postat: 31 december 2024, 21:12:13
av MiaM
Den ineffektiva stenåldersvarianten är ju att ha seriemotstånd när man startar, eller ansluta till olika spänningar från batteriet. Typ t.ex. två 12V-batterier i serie, och starta på 12V och sen växla till 24V.
Annars bör väl motorkontrollers för typ elcyklar osv gå att köpa som tredjepartgrej? 50A och 24V = 1200W, lite mer än en fet trimmad elcykel, men i samma område.
En halvenkel halvbillig "bygga-av-skrot"-lösning är väl att använda 24V lastbilsglödlampor som seriemotstånd. 100W 24V blir ju cirka 4A, så olika många lampor parallellt, i serie med motorn, ger olika mycket effekt. Såklart ineffektivt men om man endast använder det för att inte få ett brutalt ryck när man startar så kan det kanske vara okej. Om du redan kör i säg 20km/h så blir det antagligen inte så fasligt starka ryck om du bara slår av/på motorn som den är, för att hålla rätt hastighet.
Re: Renovera en elflakmoped
Postat: 3 januari 2025, 20:33:56
av olaiskola
Vad tror ni om den här då?
https://vi.aliexpress.com/item/10050060 ... nav-review
Apropå potentiometern så hoppas jag att jag kan använda den gamla men går inte det så får det funka med den som följer med trots 270°.
Apropå stenåldersvarianter så har jag än så länge kört ännu enklare. Huvudströmbrytare som jag slår av eller på och det blir ett brutalryck men precis som du skirver så kan jag sätta av och på under fart utan nämnvärt ryck...men som sagt.... inte så hållbart på lång sikt eftersom det blir typ svetslopper varje gång...
Re: Renovera en elflakmoped
Postat: 4 januari 2025, 16:08:01
av grym
verkar helt ok
om det är 0-5v för signalen går det att lösa på betydligt fler sätt
än en pot som är direkt in på del av krets