12 volts varvräknare i 6 volts bil
Postat: 23 december 2024, 15:42:42
Jag har en 6 volts bil från 1962 med motorn bak som har en vanlig BOSCH tändspole och en fördelare med brytarspetsar (Porsche 356). Den har i original en mekanisk varvräknare som drivs med en wire från motorn. Jag har byggt om motorn så att wireuttaget på den försvunnit.
Jag har därför byggt om bilens original varvräknare (600-6000 rpm) med hjälp av en elektronisk varvräknare från BILTEMA (art.nr 25-8040) som donator så att man från förarsätet inte ser att den är ombyggd (https://www.dropbox.com/scl/fi/ztrspjfb ... yl6su&dl=0 ) . För att få varvräknaren att fungera med 12 volt använder jag en sådan här ”Step up module” ( https://www.dropbox.com/scl/fi/sqp19uph ... ns0l4&dl=0 ) och en ”Pull up resistor” ( http://www.marshallinstruments.com/faqs ... .cfm?id=29 ) på 150 ohm för att förstärka den för svaga tändpulsen från tändspolens anslutning 1 (till fördelaren). Det har fungerat rätt bra men vid några få tillfällen har varvräknaren visat för låga varvtal som jag inte har lyckats rätta till.
Nu vill jag i stället använda en varvräknare från Faria ( https://fariabeede.com/2-pages/prod_dis ... uge=2_tach ) som donator (också 12 volt) och skapa en säkrare tändpuls från tändspolen.
På nätet hittar jag lösningar där man förstärker tändpulser från bilar med ECU som ligger på 4-5 volt till 12 volts varvräknare med olika ”komplicerade” elektroniska lösningar. En sådan lösning borde väl jag också kunna använda på min 6 volts bil?
Här är en lösning ( https://www.dropbox.com/scl/fi/dmzcp4rk ... njfvo&dl=0 ) och här är ett par andra lösningar (några inlägg ner. https://shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=151061 ) jag hittat på nätet som borde kunna modifieras för att passa min bil.
Vad föreslår ni att jag skall göra för att få min 12 volts varvräknare att fungera tillfredställande i min 6 volts bil?
Mina elektroniska kunskaper är tyvärr alltför dåliga för att jag skall kunna lösa det själv!
Jag har därför byggt om bilens original varvräknare (600-6000 rpm) med hjälp av en elektronisk varvräknare från BILTEMA (art.nr 25-8040) som donator så att man från förarsätet inte ser att den är ombyggd (https://www.dropbox.com/scl/fi/ztrspjfb ... yl6su&dl=0 ) . För att få varvräknaren att fungera med 12 volt använder jag en sådan här ”Step up module” ( https://www.dropbox.com/scl/fi/sqp19uph ... ns0l4&dl=0 ) och en ”Pull up resistor” ( http://www.marshallinstruments.com/faqs ... .cfm?id=29 ) på 150 ohm för att förstärka den för svaga tändpulsen från tändspolens anslutning 1 (till fördelaren). Det har fungerat rätt bra men vid några få tillfällen har varvräknaren visat för låga varvtal som jag inte har lyckats rätta till.
Nu vill jag i stället använda en varvräknare från Faria ( https://fariabeede.com/2-pages/prod_dis ... uge=2_tach ) som donator (också 12 volt) och skapa en säkrare tändpuls från tändspolen.
På nätet hittar jag lösningar där man förstärker tändpulser från bilar med ECU som ligger på 4-5 volt till 12 volts varvräknare med olika ”komplicerade” elektroniska lösningar. En sådan lösning borde väl jag också kunna använda på min 6 volts bil?
Här är en lösning ( https://www.dropbox.com/scl/fi/dmzcp4rk ... njfvo&dl=0 ) och här är ett par andra lösningar (några inlägg ner. https://shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=151061 ) jag hittat på nätet som borde kunna modifieras för att passa min bil.
Vad föreslår ni att jag skall göra för att få min 12 volts varvräknare att fungera tillfredställande i min 6 volts bil?
Mina elektroniska kunskaper är tyvärr alltför dåliga för att jag skall kunna lösa det själv!