Hej!
Helt ny på forumet och med endast orienterande kunskaper om elektronik så hav tålamod med mig. Jag försöker vara så utförlig jag kan men förtydligar gärna förstås.
Håller på att byta nivåsensor för reservtanken på en BMW f650gs enligt https://www.f650gs.crossroadz.com.au/Re ... w-Info.pdf och har köpt en m7000 sensor. Har läst flera kommentarer på forum att det funkar toppen, men inte riktigt när jag gör det.
Har testat lampan på instrumentbrädan, den tänds när man bryggar mellan kontakt på blå-vit kabel och jord (enligt instruktion) men när jag ska testa med sensorn blir det 'märkligt'. Oavsett om jag kopplat sensorn från blå-vit kontakt likt ovan eller tvinnar ihop kablarna som gamla sensorn använde så blir resultatet detsamma. Med tändningen igång och jag vänder på sensorn och flottören rör på sig så ändras inte kontrollampan sken, även om jag så väntar en minut. Här börjar det intressanta.
Tändlåset vridet till läge off.
Jag vänder sensorn i öppet läge, vrider på nyckeln, cykeln går igenom testfas och lampan till reserven lyser en kort stund (det gör den alltid under testfas) och slocknar sedan. Jag vänder sensorn till slutet läge och väntar en stund, inget händer (den borde lysa nu). Jag vrider till off.
Jag håller sensorn i slutet läge och vrider på nyckeln, samma testfas men lampan fortsätter lysa, jag vänder sensorn till öppet läge och väntar, lampan borde slockna men det gör den inte.
Min analys: Nånstans i systemet så uppfyller inte förändringen i motstånd det tröskelvärde som krävs för att tända/släcka lampan. Jag har mätt upp motståndet och det slår mellan 0 resp 0,7 ohm i slutet respektive öppet läge. Det är för mig otroligt liten skillnad men jag kan ha fel. När jag testar sensorn om krets är sluten med multimetern så piper den 'som den ska' när jag flippar sensorn fram och tillbaka.
Är lösningen bara sådana att komponenten är defekt eller missar jag något?