Transistor som transistor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Kontakt:

Transistor som transistor?

Inlägg av Mignon »

Jag tänkte plocka ihop en sådanhär: http://www.ovelha.org/pasteler0/2005/12 ... king-leds/

Visste inte vilken transistor jag skulle köpa så jag köpte två till synes kansiga grejjor. Den ene heter BD139, har inte testat med den än, och den andra heter Spänningsregulator 78S12CV. Testade koppla med den senare enligt nedanstående schema men det lyser konstant. Vad kan vara fel?

Bild

Knäpp förklaring men men.. :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Åh herregud... :-(

Ingen strömskyddsmotstånd i serie med LED'na.... Ingen basmotstånd till transistorn.

Och sen är det INGET i det schema som kan skapa blinkandet.

Att man kan koppla "musik" in via kontaktdonet är en sak, att denna "musik" kan vara (läs: sannolikt är) DC-avskiljd gör såklart att det inte fungerar, är den INTE DC-avskiljd kan den komma att lysa konstant.

Efter vad jag kan förstå verkar det vara en "dunka-dunka" blinkare men jag skulle skämmas över beskrivningen, schemat och funktionen.... men den är nog billig!

"Den ene heter BD139, har inte testat med den än".... hur kan du då påstå att den inte blinkar? Om du bara kör via brytarn (utan seriemotstånd :ajabaja:) ska den lysa konstant....(iaf. fram till LED'na bränns av)
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Menar du att du har ersatt transistorn TIP31 med en 12V spänningsregulator ? :shock:

En spänningsregulator används för att få ut en stabil spänning från en spänningskälla som ger lite högre spänning än man behöver.
t.ex. logikkretsar drivs med 5V, då har man en 7805 och en transformator som efter likriktning ger minst 8V.
78xx kopplas: In Jord Ut.

BD139 ersätter TIP31 i det här fallet men pin-kopplingen är olika;
BD139: ECB
TIP31: BCE

TIP31 har elfa art.nr: 71-060-24
henketobbe

Inlägg av henketobbe »

Icecap skrev:Åh herregud... :-(

Ingen strömskyddsmotstånd i serie med LED'na.... Ingen basmotstånd till transistorn.

Och sen är det INGET i det schema som kan skapa blinkandet.

Att man kan koppla "musik" in via kontaktdonet är en sak, att denna "musik" kan vara (läs: sannolikt är) DC-avskiljd gör såklart att det inte fungerar, är den INTE DC-avskiljd kan den komma att lysa konstant.

Efter vad jag kan förstå verkar det vara en "dunka-dunka" blinkare men jag skulle skämmas över beskrivningen, schemat och funktionen.... men den är nog billig!

"Den ene heter BD139, har inte testat med den än".... hur kan du då påstå att den inte blinkar? Om du bara kör via brytarn (utan seriemotstånd :ajabaja:) ska den lysa konstant....(iaf. fram till LED'na bränns av)
jag funderade på att bygga kopplingen som Mignon länkade till, men efter detta inlägg blev jag lite osäker.
nån som har en länk till ett mer avancerat shcema med samma funktion som funkar bättre?
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

En 3-kanals spektrumanalysator: http://www.aaroncake.net/circuits/3chspec.htm

AN6884 motsvarar LM3914 eller LM3915 men du kan lika gärna koppla en 4-dubbel OP-amp som komparator för att få 4 lampor per kanal.
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mignon »

:D :shock:

Jag är helt ny på området så ni får ursäkta min okunnighet.. Hade en spänningsregulator hemma och den såg ut precis som den på bilden i schemat så jag testade den! :D

Men jag borde alltså kunna använda BD139 istället? Eller det funkar inte alls eller vad? Icecap verkar inte tro det men sidan visar ju bevisligen att det fungerar..?

Kopplade precis med BD139 som på schemat men det lyser fortfarande konstant.. Men om det är som du säger att pin-kopplingen är olika så får jag testa igen.

Tack! :)
platinum

Inlägg av platinum »

BD139 kommer fungera bra :) Tänk bara på att den tål mindre effekt än TIP31.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vem som helst kan påstå vad som helst och att göra en film kan de flesta.

Jag påstår inte att den inte fungerar, jag påstår att den är sinnessjukt dåligt konstruerat.

Att ursäkta din okunnighet kommer inte på tal, du frågar o tar till dig, alltså lär du konstant. Detta i sig är värd respekt och det finns det INGEN anledninga att be om ursäkta för! Så stå rakt!

Vad jag påstår är att kretsloppet är oerhört dåligt att "lära" sig ifrån, det är närmast ett typexempel på hur det INTE ska se ut.

Nu har du t.ex. lärt att för att kapslingerna ser lika ut behöver det inte att vara samma funktion eller ens samma anslutning som gäller, det är en bra börja.
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mignon »

Hmm, jag får den bara att lysa konstant hur jag än gör.. :(

Förstår inte riktigt vad han menar för han skriver en sak på sin sida och sedan visar något annat på schemat.. Exempel
You have to connect the ground from P2 connector to the right pin of the Tip31 (right pin from Tip31 is ground)
Men jag uppfattar schemat som om han kopplar + till transistorn och common från P2an till vanlig ground.. Eller?
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Jord på P2 OCH Emitter (höger ben på TIP31) (vänster ben på BD139) är kopplade till matningsspänningen's jord, detta framgår av schemat (svart ledning).

+ från P2 (röd ledning) går till Basen (vänster ben på TIP31)(höger ben på BD139).

Lysdioderna jordas via Kollektorn (Collector) eller direkt, beroende på strömbrytaren's position (armen åt vänster koplar mittbenet till höger ben).

Lyser det konstant även när pluggen är urdragen ?
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mignon »

Har satt mig in i detta med transistorer lite ikväll och pysslat lite med kretsen. Visar sig att jag inte får det att fungera för att jag inte får ut någon spänning från stereon.. lite lite lite får jag ut men den får bara LEDerna att lysa svagt. Spänningen är absolut inte variabel heller utan konstant för ljuset har samma låga intensitet hela tiden..

Någon som har en aning om hur killen får det att fungera? Det kan väl inte vara någon skillnad på outputen från ett ljudkort i datorn eller från en stereo?
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Signalnivån på line-utgången är densamma, men han kanske använder högtalarutgången (spk out) -Den har högre signalnivå.

Ett enkelt test: Koppla ett 1,5V batteri via ett motstånd på 1kOhm till Bas och Jord.
Om allt är korrekt så skall lysdioderna lysa med full styrka.

Jag antar att du redan har kollat att du får full ljusstyrka med brytaren i alltid-på-läget dvs. att du inte har för många lysdioder i serie.

OBS: tar du bort en lysdiod lär du behöva ett motstånd.
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mignon »

Jag har hela tiden kört med 7st 2V/20mA lysdioder utan motsånd och spänning från datorn 12V.

Jag har skippat brytaren helt tills jag får ordning på det.. Jag kopplar på en labbplatta så det är inga problem.. Jag har redan testat att lägga en större spänning och då lyser dioderna med full kraft..

Så problemet är fortfarande att jag måste få fram en variabel spänning till base.

Hur vet man förresten vilken den högsta spänningen är som måste ligga över base för att transistorn ska släppa igenom hela spänningen från collectorn?
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mignon »

Jag vet inte om det spelar någon roll men jag har hela tiden använt ett gammalt par avklippta hörlurar istället för P2an.. Borde väl vara samma sak eller?

Har testat att ta signalen från datorn nu och det spelade inte roll..
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Högre spänning på basen eller till lysdioderna?
2*7=14V, datorn ger 12V så det borde lysa svagt.
5st i serie med 100 Ohm ger full styrka för 12V

Bipolära transistorer är strömstyrdaIc=Ib*hFE
OBS: hFE varierar kraftigt från exemplar till exemplar av samma transistor.

Mellan bas och emitter har du ett konstant spänningsfall på 0,65V.
Ett motstånd i serie med Basen omvandlar en spänningsförändring till strömförändring, Ib=(Uin-0,65)/R

Altså samma formel som när du räknar på motstånd till LED's

I den här kopplingen har konstruktören utnyttjat det faktum att signalen är max 1V dvs. den sjunker ofta under 0,65V vilket släcker lysdioderna.
Sen är ljudutgångens drivförmåga låg och transistorn överlever högre basström än ljudkortet kan ge.

(det är därför han valt en effekttransistor som pallar betydligt högre kollektorström än vad dioderna drar)

Kontakt som kontakt, bara du mäter fram vilken tråd som går vart.
Skriv svar