Sida 1 av 4

Laddtrycksstyrning ( Motorcykel)

Postat: 2 maj 2006, 20:15:31
av Lången
Har en Yamaha R1 som det nu mer sitter turbo på. Har gått och funderat och kikat å en laddtryckstyrning som finns som jag kan programera in olika ladttryck med...så vid en en enkel knapptryckning så kan jag ha 0,5 bar och ett tryck till 0,95 bar osv. D är bara det att det mojängen ska dom ha 7000 pix för :shock: Så jag undrar om det finns nån smarting här inne som kan hjälpa mig att komma undan billigare...för jag är absolut säker på att det går.

Postat: 2 maj 2006, 23:15:41
av BEEP
Använd en laddtrycks-styrningsventil ifrån en SAAB TURBO.

Du styr den med 40 Hz PWM(Pulse Width Modulation)
Introduction to Pulse Width Modulation (PWM)

Edit:
PWM krets

"så vid en en enkel knapptryckning"
Du kan ju låta turbotrycket vara gashandtagsstyrt istället.

Postat: 3 maj 2006, 12:14:31
av BEEP

Postat: 3 maj 2006, 16:17:03
av Loial
För att komplettera det hela kan du ju plocka med APC-styrningen till saab turbon också. En liten finurlig reglerdosa där du hittar en pott (egentligen tre... ) montera potten externt med en ratt så har du en billig laddtrycksregulator (MAX en femhundring på skroten EDIT glöm inte att ta med kontakt, knacksensor, tryckmätare och övertrycksskydd)
Här kan du läsa mycket mer om APC, hur det fungerar, hur du kan bygga om den och annat:
http://www.900aero.com
- under "Tech", sedan dom fyra länkarna högst upp i menyn.

Postat: 3 maj 2006, 17:17:35
av BEEP
Vad sa du? Köpa det färdigt på skroten? Grrr... glädjedödare :evil:

Postat: 3 maj 2006, 19:19:09
av Loial
hehe... eller så kan man ju såklart knåpa ihop nåt lite snabbt, det borde räcka med en PIC/AVR/whatever med ADC, ta MV:n och tryckmätaren från saaben och ut och köra ;-) EDIT: fast jag är ju lite saab-frälst :-) APC:n är ju trots allt ett stycke fordonshistoria...

"laddtrycks-styrningsventil" är det väl förresten inte riktigt, det är en ventil för att släppa ut tryck innan det når wastegaten, för att på så sätt "lura" den att tro trycket är lägre.

Postat: 3 maj 2006, 19:27:35
av Andy
Jo 7000 kan ju tyckas dyrt men jämfört med att råka tappa kontrollen på trycket så är det väldans billigt! Med andra ord det kan gå bra att mixtra själv men det kan också gå åt h****e!
När motorn är skjuten så kommer man inte långt med 7000 skr! :?

Postat: 3 maj 2006, 19:29:22
av Loial
... så därför tycker jag att ett såpass beprövat och pålitligt system som SAAB:s APC vore helt perfekt ;-)

Postat: 3 maj 2006, 19:37:22
av Andy
Saab har byggt turbo bilar längre än någon annan (i normal produktion) och inte för att en Saab på något vis är slö eller ovillig att snabbt varva upp men massan i en bilmotor är betydligt större (de rörliga delarna). Detta gör att Saabens väl beprövade delar troligen inte är snabba nog att reglera till en motor som går från tomgång till kanske 12000 rpm på noll sekunder! 8)

Postat: 3 maj 2006, 20:50:47
av Loial
själva elektroniken hänger säkert med, den klarar av att sänka laddtrycket blixtsnabbt när det uppstår spikar ( I know, dont ask me how *s* )
Problemet kommer nog att bli trögheten i luftmassorna isåfall, och eventuell risk för svängningar.
Men det borde kunna minimeras med korta slangar m.m.
Fast det är ju inte så högt flöde i själva regleringen iofs, kanske går bra ändå.

Och nja, saab är väl inte direkt varvvilliga, men roliga ändå =)

Postat: 3 maj 2006, 21:32:14
av Andy
Jo elektroniken hinner nog med men trögheten (eftersläpningen) i luften blir problemet. Jag vill inte vara någon domedagsprofet men största försiktighet gäller här. Ju högre varvtal det handlar om desto större är riskerna om trycket plötsligt stiger, det kan få förödande konsekvenser. Vid ett visst tryck klarar inte de mekaniska delarna att komprimera det redan höga trycket, resultatet kan bli att man får sopa upp delar över ett större område! :shock:
Men som sagt, om man är försiktig och villig att ta risker så kan det kanske fungera. :wink:

Postat: 3 maj 2006, 21:46:00
av Lången
Tack föra alla tips och svar...intressant läsning. Jag vill egentligen bara kunna sänka laddet om jag vill genom en knapptryckning...max laddtryck får wastegaten sköta...jag laddar 0,94 nu och vill kunna ladda ca 0,4-0,5 genom en knapptryckning bara. Det är så lätt till att framhjulet sticker mot himlen när man kör på kurviga vägar och vill gasa sig ur dom...det är därför jag vill kunna ladda 0,5 då och sen när det kommer långa raksträckor så trycker jag på knappen i gen och låter den andas ut 8)

Postat: 3 maj 2006, 22:06:35
av Loial
hmm, det första jag kom att tänka på var nån slags elektroniskt övervakad dump, men det blir ju ett himla pysande...
Borde det inte gå att gå in mekaniskt och ändra WG:s fjäderspänning? kanske m.h.a. en solenoid eller dyl?

Postat: 3 maj 2006, 22:10:49
av Andy
Då ska den ju vara gyro styrd så klart, så att den automatiskt känner om du ligger ner i en kurva! :lol:

Postat: 3 maj 2006, 22:15:09
av bengt-re
Tror att saab-lösningen duger. Säkra med en dump också - lita aldrig på bara wastegate...