Projekt: -=[Upp-o-Hoppa]=- dags att vakna nu.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Såg en väckarklocka med tre pusselbitar på toppen. När det ringde sköts de iväg.

Ganska smart, men jobbigt om man går upp och råkar trampa på en bit eller om man inte kan hitta en.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Galet projekt.
Jag skulle inte palla med en mer högljudd väckarklocka än min mobiltelefon. Om det är något som sätter igång och brölar i >100 dB på morgonen så lär den plötsligt bli permanent deformerad illa kvickt!
Hatar starka (o)ljud!
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

zeus skrev:Såg en väckarklocka med tre pusselbitar på toppen. När det ringde sköts de iväg.

Ganska smart, men jobbigt om man går upp och råkar trampa på en bit eller om man inte kan hitta en.
Oj vad jag skulle bli galen på en sån veckarklocka efter ett tag :D
Saker har liksom en tendens att försvinna spårlöst i mitt rum...
Bild
(Ja, jag har funderat på att städa, men det blir liksom aldrig av... :) )

En sån väckarklocka skulle nog göra mig mer försenad till skolan än jag skulle bli om jag försov mig.. :)
ADMJ
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 april 2005, 11:45:42
Ort: Göteborg

Inlägg av ADMJ »

Hade en sådan där gammaldags väckarklocka med en kläpp som slår på två klockor. Det lät hemskt illa, och jag vande mej snart vid att vakna en stund före inställd tid och stänga av klockan för att sedan somna igen.
När adventsljusstaken varit framme har jag haft den timerinställd och vaknat halvt av det tända ljuset en stund innan väckarklockan ringt, det var ett mycket bra system.

Var det inte någon här som skulle bygga någon maskin som drog av täcket när man inte ville gå upp?
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor
Inlägg: 541
Blev medlem: 6 mars 2005, 13:54:31
Ort: Bromma

Inlägg av mrOh »

Detta kan kanske vara något för er som har svårt att vakna, klockan har hjul och rullar iväg när den ringer.
Att springa runt o jaga väckarklockan borde man vakna av. :D
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor
Inlägg: 2676
Blev medlem: 21 oktober 2005, 20:46:45
Ort: Utanför Växjö

Inlägg av Stolleman »

Det är ingen dum ide med ett pussel, säg 11 unika bitar och nånting under som känner av dem, varför använda 11 istället för tio är så att man inte fuskar och håller alla fingrar på den :wink:.

Ja du mrOh, höjden av teknologi är att leka kurragömma med sin egen väckarklocka :lol:.

Kryssade över signalhornet för om jag vill bo kvar här så bör jag inte använda det, jag trivs bra här :).
Bild

Närbild på klockan:
Bild


Jag börjar också bli mer övertygad om att ett plötsligt högt ljud kanske inte är bästa lösning men det ska vara nånting som får en att vakna utan att man kännar att en liten stund till i sängen gör något.
Bläddrar igenom era svar då och då för att se vad som skulle kunna funka, har litew som skulle kunna fungera om jag använder musik som t.ex bärbar cd-spelare med tillhörande nätaddapter, datahögtalare och diverse småskit.
Eftersom jag har en säng man fäller in mot väggen så kan jag inte bygga för mycket under den.
Wise
Inlägg: 426
Blev medlem: 17 maj 2005, 17:57:19
Ort: Hudiksvall
Kontakt:

Inlägg av Wise »

Haha, självklart ska du ha någon form av ställdon, typ luftcylinder eller nå tok som skakar alternativt börjar tippa in sängen mot väggen :) så måste du rusa upp och stänga av det hela med nyckelströmbrytaren. När du stängt av så fälls sängen upp i uppfällt läge ett par timmar så du inte kan gå och lägga dig igen :D :D Kanske lite orealistiskt, men ändå :D
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor
Inlägg: 2676
Blev medlem: 21 oktober 2005, 20:46:45
Ort: Utanför Växjö

Inlägg av Stolleman »

Gärna att den tippar ner mig på golvet eller med lite mer fart så kan jag landa på skrivbordet, garanterat att man vaknar och undrar vad fan som hände :D.
Angående nyckeln kan man ha någon lösning som på Fångarna på fortet när man ska ha tag i den :lol:.
Jadu Wise, det finns många lösningar på det problemet :wink:.
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Daniel Ahlin skrev:[snip] Skulle du somna om så kommer får du ganska snart besök av någon granne som vill låna nyckeln till strömbrytaren.
:D :lol: :D

Kul projekt, funderar på tändspole och elektroder på lilltårna... :)
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor
Inlägg: 2676
Blev medlem: 21 oktober 2005, 20:46:45
Ort: Utanför Växjö

Inlägg av Stolleman »

Ni är mycket för tortyrmetoder :shock:.

>tändspole och elektroder på lilltårna...
Greensilvers svar på elektriska stolen :wink:.
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Inlägg av GalFisk »

Jag satte ett stroboskop mot ögonen en gång jag var tvungen att vakna extra tidigt, det var rätt effektivt.

Du kan ju lägga nyckeln på botten av en hink med iskallt vatten, det borde man vakna av. Evt använda en tank där du måste i med hela armen för att nå.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> GalFisk

Stroboskop... tänka... snegla på mina två strobar, 1,5 kW urladdning vardera. Då hjälper det inte om man blundar :twisted:
Användarvisningsbild
DeVille
Inlägg: 2359
Blev medlem: 29 mars 2004, 15:04:22
Ort: Dalsländska skogen.
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Tippa sängen mha pneumatik.. om man ramlar ur sängen så faller man på 2st välplacerade lödkolvar... räcker med att man ramlar ur MAX två gånger, sedan är man som en raktet ur sängen.
saddox
Inlägg: 132
Blev medlem: 2 januari 2005, 09:46:11
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av saddox »

Hmm.. bra projekt. har själv funderat på det och t o m införskaffat en klockradio från en loppis.
Men det här med plötsliga ljud och allt.. kanske inte är så bra.

I ett avsnitt av programmet "Du blir vad du äter" eller vad det heter så var det en... hrm... kraftig kvinna som hade väldiga problem att vakna. Detta löstes med en svindyr klocka som "imiterade" soluppgång. Dvs en lampa som "fadade" upp till ett rätt så starkt sol-liknande sken. Det kanske skulle vara något?
nojan
Inlägg: 102
Blev medlem: 5 februari 2006, 19:03:53
Ort: Borlänge

Inlägg av nojan »

Då är det väl bara att göra så att gardinerna dra upp när klockan ringer.
Och som en reserv kan man ju ha ett alarm som går igång nån minut senare om man sover över väckningen.
Skriv svar