Hjälp med inloggning mariaDB.

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 540
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Hjälp med inloggning mariaDB.

Inlägg av Repaterion »

Hej!

Sitter med ett litet projekt hemma för att få bättre ordning på mina komponenter.
Tanken är om jag inte får ett slaganfall innan att sätta upp en databas coh skriva ett python-program med GUI.

Detta är gjort på pajen:
Installerat MariaDB och satt upp en databas med en tabell och ett tiotal rader via phpmyadmin.
Lagt till användare med full behörighet, både via IP och via datornamn.lan då W11 inte vet vad det vill...
Installerat myphpadmin vilket fungerar och jag kan lägga till, ändra etc i baserna.
Men phpadmin är inte smidigt på något som helst vis för att söka efter saker i en bas.
Kommer åt basen via admin från mina andra datorer.

har kommenterat bind-address = x.x.x.x för att ge åtkomst utifrån så att säga och avkommenterat portnumret (3306) i filen 50-server.cnf

Kör jag ss -ltun så får jag detta, vilket jag tolkar som att porten är öppen och lyssnar.

Netid State Recv-Q Send-Q Local Address:Port Peer Address:Port
tcp LISTEN 0 80 *:3306 *:*


Användare:
GRANT ALL PRIVILEGES ON *.* TO `rem-han`@`xxx.xxx.1.%` IDENTIFIED BY PASSWORD
GRANT ALL PRIVILEGES ON *.* TO `rem-han`@`datornamn.lan` IDENTIFIED BY PASSWORD


Testat att logga in via telnet till basen för att testa en annan väg in.
Utan användare får jag att användare X@Y inte har åtkomst till basen: Check!

Lägger till användare: Kör via putty/telnet igen.
5.5.5-10.3.39-MariaDB-0+deb10u2hVMa|m/A7▒▒-▒▒36U+t)kb(@J5mysql_native_password: Jo men precis! Kan inte skriva in något. :roll:
Putty säger att: Network error: Connection reset by peer.
Prövet att ändra active till passive under connection för telnet.
Testar med MYSQL Workbench 8,0CE
Skriver in alla uppgifter, klickar på anslut, får upp lösenordsrutan, skriver i och klickar ok. BAMM Programmet stendör...

Har kört flush privileges, startat om pajen, startat om maria etc etc etc.
Inte konstigt att man tröttnar till slut, vet inte hur många timmar, dagar jag stångats med felmeddelanden som inte säger mig ett skit.


Några idéer?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3874
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Hjälp med inloggning mariaDB.

Inlägg av Mickecarlsson »

Vilken distro kör du?
Har du en brandvägg aktiverad?
Sitter mariadb-servern i samma nät som din klient där du kör ssh?
EDIT: Kolla in Digitaloceans hyfsade guider: https://www.digitalocean.com/community/ ... s-to-mysql
brrmek
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 maj 2012, 23:27:37
Ort: Ursviken

Re: Hjälp med inloggning mariaDB.

Inlägg av brrmek »

Har du kommit ihåg att skriva "flush privilegies" efter ändringar? Brukar man glömma ... Oops, såg just att du skrev att du gjort det ..sorry!

GRANT SELECT ON *.* TO user@% sen grant all on user@localhost brukar vara standard om man inte vill släppa upp alla rättigheter på nätverket...
Kulla
Inlägg: 1271
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Hjälp med inloggning mariaDB.

Inlägg av Kulla »

Du måste använda mysql client för access, du kan inte köra Putty där. Du skulle kunna köra med Putty bara för att skapa tunnel mot applikation på en server som har ssh öppet, men ändå du måste ha mysql client.
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 540
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: Hjälp med inloggning mariaDB.

Inlägg av Repaterion »

Micke:
Ja det gör den Pajen sitter på samma som alla andra datorer et standard 192 nät.
Det är Rasbian lite - updaterat.
Skall titta på den sidan. :)

brrmek:
Japp :)
Jag har satt alla rättigheter till en användare tror jag...

Kulla:
Ok, trodde det gick att test en sql bas genom att kontakta den via telnet/putty, därav testet.


Den svarar nu från python skriptet i alla fall.
Men det förklara inte varför SQL Workbench krashar men jag gissar på att det är mina inställningar för det som skapar detta problem, antingen på pajen eller Workbench.
Kulla
Inlägg: 1271
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Hjälp med inloggning mariaDB.

Inlägg av Kulla »

Workbench är tyvärr inte en av mest stabila klienter ute, även om den är en av bästa
Skriv svar