Vadför vätska vid ytkomponent lödning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
valmetman
Inlägg: 117
Blev medlem: 15 oktober 2018, 23:30:10

Vadför vätska vid ytkomponent lödning

Inlägg av valmetman »

I alla youtube och dylika där man tar löst och löder pytte små ytkomponenter så använder de någon vätska även vid putsning och tenn borttagning från kortet.
Vad är det fråga om ser ut som allt skulle flyta omkring och alla har samma typ av vätska???
Wihelm
Inlägg: 602
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: Vadför vätska vid ytkomponent lödning

Inlägg av Wihelm »

Det är flussmedel.
valmetman
Inlägg: 117
Blev medlem: 15 oktober 2018, 23:30:10

Re: Vadför vätska vid ytkomponent lödning

Inlägg av valmetman »

vadför flussmedel vad heter var finns osv.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33864
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vadför vätska vid ytkomponent lödning

Inlägg av Glenn »

Finns många varianter, själv använder jag multicore X32-10I, som jag tycker funkar bra.

Har lite dålig erfarenhet av billigt fluss från kina dock.

Finns annars hos elfa, electrokit osv.
cittra49
Inlägg: 273
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Vadför vätska vid ytkomponent lödning

Inlägg av cittra49 »

Är den lika tunn som vatten? Eller lite geleaktig? Funkar det fint att ha i en spruta?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32816
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Vadför vätska vid ytkomponent lödning

Inlägg av HUGGBÄVERN »

JA!

Tror det finns olika varianter. Jag har gele i spruta.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7062
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Vadför vätska vid ytkomponent lödning

Inlägg av Teknikern »

Jag har nån vattentunn fluss från nåt öststatsland jag köpte på Ebay som jag fyller i flusspennan men även penslar på om det behövs, jag har aldrig behövt gel-varianten iom. att jag handlöder allt och inte behöver "klistereffekten" för att hålla komponenten på plats. Dom flesta funkar, det som gör att vissa betecknas som kassa är för att dom behöver mer värme för att bli aktiva.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33864
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vadför vätska vid ytkomponent lödning

Inlägg av Glenn »

cittra49 skrev: 23 april 2024, 13:37:34 Är den lika tunn som vatten? Eller lite geleaktig? Funkar det fint att ha i en spruta?
Om du menar X32 så är den nästan som vatten, lite tjockare.

Jag har en 1l-flaska jag fyller i en liten flaska med nål på.

Jag har nåt tjockare fluss också men det använder jag aldrig, jag använder i princip enbart fluss när jag löder ytmonterat och då vill jag ha det flytande.

Jag har även flusspenna, men tycker den är ganska värdelös, kan möjligen använda den om jag ska lägga liite fluss på typ ett nytt PCB eller så.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7062
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Vadför vätska vid ytkomponent lödning

Inlägg av Teknikern »

Jag trivs med flusspennan men det är nog beroende på hur man blivit van, annars kör jag insulinsprutor jag får i obegränsade mängder, dom har ju ett förbrukningsdatum och efter det räknas dom som osterila och slängs, jag har ju kompisar i vårdsvängen så det är definitivt ingen bristvara men dom går inte att fylla 2 gånger för då har nålen kleggat igen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30035
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Vadför vätska vid ytkomponent lödning

Inlägg av MadModder »

En annan fördel med gelen är att om man har på tillräckligt mycket stannar den kvar som en pöl på benen hela tiden man löder runt en stor ytmonterad krets och kokar inte bort på en gång som den vattentunna.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2645
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Vadför vätska vid ytkomponent lödning

Inlägg av hawkan »

Nu e ja absolut ingen expert på detta, men jag tycker det är viktigt att ha "no-clean" flussmedel. Det var viktigt ända tills jag förstod
att "no-clean" betyder bara att geggan som blir kvar kan ligga kvar på kortet, det gör inget. Men vem vill ha gegga på kortet?
Och det är inte så lätt att tvätta av med IPA och liten borste ens, det blir kvar gegga bakom benen som borsten inte når.
"No residue" är nog vad jag söker.
Jag har en sort av flussmedel som knappt märks, den andra får man andnöd av om andas in i röken.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33864
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vadför vätska vid ytkomponent lödning

Inlägg av Glenn »

Problemet med flusspennan är att det är svårt att komma åt och det blir så lite fluss tycker jag.

Existerar det fluss som inte äe "no clean" längre ens ?

Men jag rengör efteråt ändå, mest för det ska se bättre ut.. har en "tandborste" (fast ESD-märkt) som jag brukar borsta med IPA med, men är det kvar fluss under en krets eller så gör det ju inget.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30035
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Vadför vätska vid ytkomponent lödning

Inlägg av MadModder »

Nä IPA är inte svaret på allt kladd.
Har en flaska kvar av något flux clean från Elfa. Luktar apelsin. Det löser upp fluss mycket bättre.
Wihelm
Inlägg: 602
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: Vadför vätska vid ytkomponent lödning

Inlägg av Wihelm »

Spetsar min IPA med lite aceton så löser det fluss bättre.
agehall
Inlägg: 427
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Vadför vätska vid ytkomponent lödning

Inlägg av agehall »

hawkan skrev: 23 april 2024, 18:51:16 Nu e ja absolut ingen expert på detta, men jag tycker det är viktigt att ha "no-clean" flussmedel. Det var viktigt ända tills jag förstod
att "no-clean" betyder bara att geggan som blir kvar kan ligga kvar på kortet, det gör inget. Men vem vill ha gegga på kortet?
NEJ! Lämna ALDRIG flussmedel på korten, oavsett om det är noclean eller ej.

Problemet är att noclean flussmedel är korrosivt tills dess att det aktiverats, dvs värmts upp tillräckligt. När vi löder hemma i en icke-kontrollerad process (dvs löder för hand) så är risken stor att någon del av flussmedlet inte värmts upp tillräckligt och då är risken stor att det blir problem senare.

IPA brukar kunna vara en bra början när man gör rent flussmedel, men ofta tar det inte bort allt då fluss inte löses upp av det. Använd det tvättmedel som tillverkaren rekommenderar så går det rätt enkelt att göra rent.
Skriv svar