Radio räckvidd historia

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
alexanderson
Inlägg: 843
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Radio räckvidd historia

Inlägg av alexanderson »

Har sett en uppgift om att en radio ombord på ett flygplan år 1913 hade en räckvidd av endast 2000 yards. Är denna uppgift riktig ?
I hur stor utsträckning användes radio av militär i det första världskriget ?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32797
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Radio räckvidd historia

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du får googla! Du kan ju börja här: https://en.wikipedia.org/wiki/Aleksandr ... physicist). Meddela resultatet av dina efterforskningar för forumt, så blir alla glada :tumupp: .

Och inom () har jag ett vagt minne av att man hade en radiostation i Кронстадт som kommunicerade med admiralitet i Петроград.
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Radio räckvidd historia

Inlägg av ASEA »

1913 så var det nog gnistsändare och morse om det överhuvudtaget fanns i ett flygplan.
Det händer nog en del under WW1 då det sammanfaller med radiorörsutvecklingen i övrigt.
USA ska ha haft muntlig radiokommunikation med sina flygplan innan WW1 slut iallafall.

Kombon väldigt låga radiofrekvenser som det var i början och då behovet av långa antenner ställer nog till det också i ett flygplan tänker jag. :humm:
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5832
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Radio räckvidd historia

Inlägg av pi314 »

1910 – FIRST USE OF RADIO IN AVIATION
Frederick Baldwin and John McCurdy became the first people to use radios on board a plane, trailing an aerial behind their bi-plane to demonstrate radio’s uses for aviation.
https://www.2cl.co.uk/how-radio-communi ... d-history/
Following World War I new technology was developed to increase the range and performance of the radios being used to communicate with planes in the air. It was not until 1930 however that airborne radios were reliable enough and had enough power to make them viable to be standard in all planes.
https://en.wikipedia.org/wiki/Air-to-gr ... munication

Även om det fanns under WW1 så kan det beskrivas som experimentellt.

Tekniken mognade under mellankrigstiden och i WW2 hade nog alla flygplan radio.

alexanderson
Inlägg: 843
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Radio räckvidd historia

Inlägg av alexanderson »

Hur fungerar en radioantenn utan jord ?
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Radio räckvidd historia

Inlägg av ASEA »

Minuspolen kan skapas på andra sätt, tex med ett jordplan eller fler antennspröt.
Är antennen tillräckligt lång i förhållande till våglängden så ska det inte behövas någon jord alls då plus och minuspoler skapas naturligt i antennen om jag fattat rätt.

Edit;
Vi pratar alltså om + och - poler för den utstrålande elektromagnetiska energin från antennen. Kan bli förvirrande om man ser på detta strikt elektriskt.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6955
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Radio räckvidd historia

Inlägg av Marta »

Finns inget som heter plus- eller minuspol då det gäller radio.

Alla antenner behöver en motvikt av något slag. Med en dipol är de två antennlinorna symmetriska delar av antennen och varandras motvikter. Med en GP speglas radiatorn i jordplanet så det uppstår en motvikt. En lång tråd fungerar tack vare att apparaten och dess anslutningar är motvikt. Detta är obra, blir massor av störningar. Med en riktig jord fungerar marken som jordplan. Det funkar någorlunda även med en horisontell tråd.

En liten batteridriven låda utan annat än en lång tråd fungerar inte. Lådan är alltid en viss motvikt, så lite signal blir det, men i stort sett inget på låga frekvenser.

I flygplan är själva planet motvikt eller jordplan.


Gnistsändare kan få ivär en hel del energi. Den usla räckvidden när radio var helt ny berodde till stor del på mottagaren. Det användes något kallat en kohärer. Det är ett litet glasrör fyllt med finkornigt metallpulver och en elektrod i varje ände. Signalen gör att det blir överslag mellan kornen så de klibbar samman och blir ledande. Den måste sedan "nollställas" genom att skakas. Allt annat är bättre än denna.
alexanderson
Inlägg: 843
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Radio räckvidd historia

Inlägg av alexanderson »

Är det kapacitansen mellan flygplan och mark som gör den till ett jordplan ELLER bildar flygplan och antenn en DIPOL ?
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Radio räckvidd historia

Inlägg av ASEA »

Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6955
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Radio räckvidd historia

Inlägg av Marta »

Den där länkade textn är IMHO hyfsat obra.

Ja. flygplanskroppen fungerar som jordplan på VHF/UHF och ungefär som ett mellanting mellan jordplan och del av dipol på kortvåg.

En antenn kan också göras för att ta upp radiovågens magnetfält. För mottagning fungerar det någorlunda med en ferritstav för att få en lten antenn. Det går inte bra att sända med feritantenn. Däremot finns det andra konsruktioner som klarar sändning. Magnetisk loop, magloop, är en sådan. Den består av en ring med ett avbrott med en kapacitans så det blir en resonator. Googla så finns där en hel del.
alexanderson
Inlägg: 843
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Radio räckvidd historia

Inlägg av alexanderson »

Läste en artikel i Nordisk Tidskrift år 1900. Telegrafering utan tråd. På den tiden var det maximala avståndet för trådlös telegrafi 100km.
Nerre
Inlägg: 26727
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Radio räckvidd historia

Inlägg av Nerre »

Grimeton användes väl för trafik över Atlanten? Så mycket handlar väl om storlek på sändaren, våglängd och antenn.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6955
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Radio räckvidd historia

Inlägg av Marta »

Jodå, Grimeton är för trafik över Atlanten. Den är från strax efter 1920, ger ungefär 200kW och en hyfsat anständig signalkvalitet. Mottagaren hade helt säkert rör och kunde ta emot enormt mycket svagare signaler än en coherer. Det gick raskt framåt med radiotekniken i början på 1900-talet. Rörsändare fanns redan då Grimeton planerades, men med otillräcklig effekt. Några år senare hade det blivit en sådan.

Antennen är drygt två km. Det är kort i sammanhanget, ungefär 1/8 våglängd. När jag var där för sådär 8 år sedan stod det en stor avstämningsspole utomhus. Minnet sviker om denna fanns vid stationen, eller där antennen slutar.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5832
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Radio räckvidd historia

Inlägg av pi314 »

Marta skrev: 9 april 2024, 16:45:02 Alla antenner behöver en motvikt av något slag. Med en dipol är de två antennlinorna symmetriska delar av antennen och varandras motvikter. Med en GP speglas radiatorn i jordplanet så det uppstår en motvikt. En lång tråd fungerar tack vare att apparaten och dess anslutningar är motvikt. Detta är obra, blir massor av störningar. Med en riktig jord fungerar marken som jordplan. Det funkar någorlunda även med en horisontell tråd.
Lite OT, men när det nu ändå är på tal.

Jag står i begrepp att testa lite med LoRa 868 MHz.
Jag har just fått antenner (868MHz 5dBi) och enheter (30 dBm/-147 dBm enligt spec).

Jag tänkte börja testa på beadboard och har inte tänkt så mycket på jordplan.

Jag har mest hållit på med lägre frekvenser, utom 2,4 och 5 GHz. På 2,4 GHz och högre har jag inte haft jordplan och det har fungerat "bra nog" ändå. LOS (fri sikt) på 2,4 GHz och inom en byggnad med 2,4 och 5 GHz (WiFi).

Räcker det att stoppa in Tx/Rx-enheten i en "plåtlåda" (aluminium) eller ska man ha någonting bättre som jordplan?

Det här är vad jag har.
Lora_unit+antenna.jpg
Lora_unit.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6955
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Radio räckvidd historia

Inlägg av Marta »

Är väl så ntennen är tänkt att användas. Skruva fast chassiedonet den sätts på i lådan. Det är antagligen en colinjär antenn för dBi. Frågan är hur bra den verkligen är. En enkel dipol kan mycket väl vara bättre än en china-antenn.

Skall överföringen göras i en bestämd riktning så gör en yagi-antenn. Den blir så pass liten att den kan göras av t.ex. mässingstråd för hårdlödning. Den blir helt säkert betydligt effektivare än en chinapinne.

Är den verkligen CE-märkt med +30dBm? På 433MHz är jag ganska säker gränsen är +10dBm.
Skriv svar