Hjälp att felsöka relä!

n0ir
Inlägg: 12
Blev medlem: 19 oktober 2014, 20:36:52

Hjälp att felsöka relä!

Inlägg av n0ir »

Hej!

Jag har en husbil med en s.k. Truma Trumatic. Det är en slags gasolpanna som ger värme och varmvatten. Den styrs av ett kretskort som bl.a. med hjälp av små relän slår av och på magnetventiler som styr gastillförseln. Beroende på hur mycket gasol man ska ha (vilket styrs av en termostat) så aktiveras ett eller flera relä på.

Nu krånglar magnetventilen och efter mycket felsökande tror jag att det är ett eller flera relä på kretskortet som har pajjat. Det verkar vara ett känt fel.

Eftersom det kostar 25.000:- att byta panna så vill jag gärna försöka laga den om möjligt...

Relät är av denna typ: https://uk.rs-online.com/web/p/signal-r ... 20Homepage
Untitled.jpg
Här är datasheet: https://docs.rs-online.com/6dd1/0900766b816d4f1e.pdf

När kretskortet är av och jag ohmmäter mellan 11-12 respektive 21-22 får jag signal. Mellan 11-14 respektive 21-24 får jag ingen signal. Om jag strömsätter kretskortet får jag FORTFARANDE signal mellan 11-12 men även en "hackande" signal (pip-pip-pip) mellan 11-14.

Hur testar jag reläna på kretskortet för att se om dom är trasiga? Jag har en multimeter och förmåga att följa enkla instruktioner... Kretskortet är nu bortmonterat så jag kan spänningsmata med en separat 12V-adapter om jag bara vet var jag ska peta någonstans.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2164
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Hjälp att felsöka relä!

Inlägg av LeCanard »

lite off topic:
vet inte riktigt om jag kommer ihåg rätt eller ej, men var det inte Nordgas som saluförde Trumatic?
De höll till i Södra Hammarbyhamnen i Stockholm, och var rätt diktiga på sådant.
Dock ingen aning om de finns kvar överhuvud taget,.. det måste ha varit på 70 eller 80-talet.
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 249
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Hjälp att felsöka relä!

Inlägg av ojz0r »

Mät spänningen mellan A1 och A2 och se om du har en konstant 12V. Har du det så byt reläet, annars är det fel uppströms.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hjälp att felsöka relä!

Inlägg av grym »

fråga, har du tagit bort reläna från kretskortet medans du mäter?

om inte så kan du verkligen få fel resultat

men, dom kostar inte så mycket i förhållande till resten, köp nya och byt
n0ir
Inlägg: 12
Blev medlem: 19 oktober 2014, 20:36:52

Re: Hjälp att felsöka relä!

Inlägg av n0ir »

Beställde nya relän och prövade att löda av ett av de på kortet som inte sluter mellan 11/21 och 14/24 när jag strömsätter mellan A1 och A2.

Det visade sig dock att relät fungerar när jag hade lött av det, precis som du @grym skrev. Vad kan vara fel i sådant fall? Är det något jag kan felsöka själv med multimeter?
PXL_20240413_201708629.jpg
PXL_20240413_202037827.jpg
PXL_20240413_201759011.jpg
PXL_20240413_201943752.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hjälp att felsöka relä!

Inlägg av grym »

då har man två saker man kan kolla

först om relät verkligen drar

och om det som skall påverkas av relät fungerar
du skrev magnetventiler, om dom fungerar då som dom skall
Mindmapper
Inlägg: 6429
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Hjälp att felsöka relä!

Inlägg av Mindmapper »

n0ir skrev: 13 april 2024, 22:45:55 Beställde nya relän och prövade att löda av ett av de på kortet som inte sluter mellan 11/21 och 14/24 när jag strömsätter mellan A1 och A2.

Det visade sig dock att relät fungerar när jag hade lött av det, precis som du @grym skrev. Vad kan vara fel i sådant fall? Är det något jag kan felsöka själv med multimeter?
Ett av de vanligaste felet på elektronik är att matningsspänningarna inte har de värden de ska ha. Enkelt att kontrollera. Mät AC och DC med multimeter. Det svåra är att avgöra om de förklarar felet. Står inte spänningar angivna på kortet får man fundera lite.
Förklarar inte matningsspänningarna felyttringen får man försöka lista ut vilken del av elektroniken där felet är mest troligt. Du hade flera magnetventiler, är det en av dessa som inte ger bidrag? Då får man gå bakåt från den och se vad som styr.

Har du konstaterat att ett relä inte aktiverar något när det påverkas så får du fortsätta därifrån. Du har nu tydligen konstaterat att relät är helt. Om det inte beror på relät kan det vara avbrott i anslutningar. Spänning skickas vidare från reläkontakter men når inte dit den ska. Fortfarande lätt att spänningsmäta med multimeter. Kommer spänning fram eller inte?
Problemet är att följa signalvägarna och lista ut var spänningen ska ta vägen. Ett schema underlättar alltid. Annars blir det att lista ut hur funktionen är tänkt.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Hjälp att felsöka relä!

Inlägg av adent »

Ungefär var bor du? Kan ju finnas nån i närheten som kan tänkas hjälpa.

Mvh Mikae
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Hjälp att felsöka relä!

Inlägg av Danny »

Här är en som utför service på Truma PCB

https://www.ebay.com/itm/163488307241?i ... R96QuufbYw
Skriv svar