Radiofyr
-
- Inlägg: 843
- Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43
Re: Radiofyr
De sände en identifikationskod, på morse har jag för mig, man använde en radiopejl för att få bäringen till flera radiofyrar, för att kunna plotta ut sin position på sjökortet.
-
- Inlägg: 843
- Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43
Re: Radiofyr
Nej radiofyrarna var gjorda för att fartyget skulle kunna följa en rät linje in i hamnen.
Re: Radiofyr
De vanligaste var för att pejlas, vilket är den typen jag beskrev innan, dessutom fanns det en typ som hade två sändarantenner, och sändaren växlade mellan dessa, pejlmottagaren tog emot dessa signaler, och man jämförde signalstyrkan mellan dem.
Re: Radiofyr
att pejla radiofyrar med handpejlutrustning kan vara lite bökigt om man är ovan. ( asså, inte ovanför utan med betydelsen ovana)…
ferritantennerna har ju dom bekant en rätt trubbig maximakurva (E kafeman kan säkert de rätta termerna i det här resonemanget)så upplösningen blir en smula usel. Dessutom med enbart en ferrit såvet man ju inte om sändaren finns framför eller bakom maximat.Så trixet är att först med hjälp av senseantennen, som antingen släcker ut eller förstärker endera riktningen,ta reda på åt vilket håll sändaren ligger åt. Sedan vrider man handpejlen 90 grader, (ofta är handpejlens kompass orienterad korrekt med hänvisning till senseantennen) då minimats ljudsignal, som har en betydligt brantare kurva är lättare att urskilja än maximat.
Svårt utan grafik….
och ändå har jag inte blandat vare sig ramantenner eller goinometrar…
Som sagt E k kan nog förklara det här enklare…
ferritantennerna har ju dom bekant en rätt trubbig maximakurva (E kafeman kan säkert de rätta termerna i det här resonemanget)så upplösningen blir en smula usel. Dessutom med enbart en ferrit såvet man ju inte om sändaren finns framför eller bakom maximat.Så trixet är att först med hjälp av senseantennen, som antingen släcker ut eller förstärker endera riktningen,ta reda på åt vilket håll sändaren ligger åt. Sedan vrider man handpejlen 90 grader, (ofta är handpejlens kompass orienterad korrekt med hänvisning till senseantennen) då minimats ljudsignal, som har en betydligt brantare kurva är lättare att urskilja än maximat.
Svårt utan grafik….
och ändå har jag inte blandat vare sig ramantenner eller goinometrar…
Som sagt E k kan nog förklara det här enklare…
Senast redigerad av LeCanard 3 april 2024, 22:43:26, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Radiofyr
Å andra sidan hade ju man oftast ett hum om var man befinner sig, samt sin kompasskurs, och då blir det ju enklare
Re: Radiofyr
den egna kompasskursen är helt ointressant för att bestämma position vid krysspejling
Re: Radiofyr
Jo, men eftersom du vet var fyrarna finns, så blir du inte lurad av att du tar dem 180 grader fel, om du vet din kompasskurs.
Re: Radiofyr
https://en.wikipedia.org/wiki/Decca_Navigator_System
https://en.wikipedia.org/wiki/LORAN
eller var det något annat som var i tanken
tidigt 1900 verkar väldigt tidigt
https://en.wikipedia.org/wiki/LORAN
eller var det något annat som var i tanken
tidigt 1900 verkar väldigt tidigt
Re: Radiofyr
Decca är något helt annat, likaså LORAN.
Bägge dök upp efter WW2.
Användes fram till mitten/slutet 90-talet när Satnav blev överkommligt.
Decca fungerade ypperligt på västkusten, men inte i östersjön, där var det Loran som gällde, och systemen var inkompatibla.
Har för mig att bägge systemen byggde på samma princip som GPS, dvs tidsskillnader mellan radiosignaler.
Bägge dök upp efter WW2.
Användes fram till mitten/slutet 90-talet när Satnav blev överkommligt.
Decca fungerade ypperligt på västkusten, men inte i östersjön, där var det Loran som gällde, och systemen var inkompatibla.
Har för mig att bägge systemen byggde på samma princip som GPS, dvs tidsskillnader mellan radiosignaler.
Re: Radiofyr
Den ena kanske kan uteslutas om den är på land och man sitter i en båt. Men det blir ju också något svårt att mäta vinkel om man inte har en kompasskurs att referera den mot.
Re: Radiofyr
När du krysspejlar så får du två kompassvinklar, du vet var fyrarna är, så det är ju bara att rita streck på kartan/sjökortet.
Då får du naturligtvis din position.
Då får du naturligtvis din position.