Svensk tangentbords layout på Mac?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Svensk tangentbords layout på Mac?

Inlägg av Glattnos »

Jag försöker använda ett "vanligt" tangentbord med en MacMini M1 men får inte alla tangenter att stämma. På alla tangenbord som jag har här hemma så sitter tecknet < mellan shift och z(till och med på min MacBook Air). Detta ska tydligen vara fallet på svenska, finska och danska tangentbord. Men i inställningarna för tangentbordslayout så sitter < till vänster om 1.

Det är frustrerande att programmera när < > | osv inte sitter på dom tangenterna som dom är markerade på. Varför är det såhär och hur löser man det?

Eftersom min MacBook Air har < mellan shift och z och fungerar med svensk tangentbordslayout(trots att < där visas bredvid 1) så gissar jag att Mac tangentbord är kopplade annorlunda än andra, för på MacMinin har jag också svensk layout inställt men då blir det § om jag trycker på tangenten mellan shift och z.

Måste man köpa ett Mac tangenbord för att det ska bli symbolerna som visas på tangenterna?

(Jag vet att Mac och Windows kastar om Command, Option med Alt och Windowstangent och att det går att ställa om, men mitt problem är utan att involvera dom tangenterna alls)
Kulla
Inlägg: 1270
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Svensk tangentbords layout på Mac?

Inlägg av Kulla »

Förut kunde man välja layout, nu vet jag inte, men jag använder https://karabiner-elements.pqrs.org/ för att ändra min layout hur jag vill, man kan göra hur enkelt eller komplicerat som helst man vill ha den.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Svensk tangentbords layout på Mac?

Inlägg av Glattnos »

Tackar, jag ska kolla på det :) Lite konstigt om det ska krävas extra mjukvara för att koppla ihop det rätt men det kanske är enda lösningen.

En sak som jag uppmärksammat är att under inställningar där man väljer layout så ser samma layouter olika ut på min MacMini och MacBook Air, bifogar en bild där jag klippt in layout-rutan från båda datorerna.
Som synes är det olika systemspråk men det är bara för att jag ändrade på ena datorn för att se om det var det som gjorde skillnaden(jag har alltid engelska normalt sett). Men det gjorde ingen skillnad att byta systemspråk. MacBook(OS 14.2.1) har < på rätt ställe men MacMini(OS 14.4.1) har den på fel ställe. Gäller alla tre svenska layouter.
LayoutKB.png
Hur är detta möjligt? :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Svensk tangentbords layout på Mac?

Inlägg av Glattnos »

Oavsett så fungerar inte layouten på någon av datorerna. Jag har provat två olika tangentbord på bägge datorerna och det är mycket som är fel, < > | ligger inte på rätt tangenter och måsvingar fungerar inte heller utan blir | ≈ istället.

Jag förstår inte vad jag gör för fel, eller är det här nått som inte går att få till utan nån extra mjukvara. Låter ju helt osannolikt att det skulle vara så. Att alla i norden måste köpa Apples tangentbord för att symbolerna på tangenterna ska stämma :humm:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33849
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Svensk tangentbords layout på Mac?

Inlägg av Glenn »

Äppelanvändare ser INGENTING utanför deras äppeluniversum, det är liksom en självklarhet att det ska vara ett äpple på allt, annars funkar det ju inte typ.

äpple gör GIVETVIS detta medvete eftersom dom riktar in sej på extra korkade användare som gillar att betala överpriser för allt.

Helt oavsett så måste du ju alltid ha en keymap som stämmer med ditt aktuella tangentbord, och kan du inte välja en sådan får du se till att antingen ladda hem en, eller skapa en.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Svensk tangentbords layout på Mac?

Inlägg av Glattnos »

Jag kopplade in ett 3:e tangentbord nu som går på USB-kabel och då är < på rätt ställe. Dock är | och måsvingarna fortfarande på fel ställe :humm:

Alla tangentbord är Logitech
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Svensk tangentbords layout på Mac?

Inlägg av Glattnos »

Glenn skrev: 3 april 2024, 16:48:26 Äppelanvändare ser INGENTING utanför deras äppeluniversum, det är liksom en självklarhet att det ska vara ett äpple på allt, annars funkar det ju inte typ.
Detta var ett lite märkligt påstående i en tråd där jag försöker att använda ickeApple tangentbord med en Apple dator.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Svensk tangentbords layout på Mac?

Inlägg av Glattnos »

Nu har jag kopplat in två tangentbord samtidigt. Ett Logitech G810 med USB-sladd och ett Logitech K400+ med trådlös dongel. Tangentbordslayout är vald till svensk i macOS.
Det märkliga är att om jag trycker på < mellan shift och z så blir det < på det trådade och § på det trådlösa.

Ännu märkligare blir det när jag använder Karabiner EventViewer som Kulla tipsade om. Då visar tryckningen(mellan shift och z)på båda tangentborden samma sak: "key_code":"non_us_backslash" usage page: 7 (0x0007) usage: 100 (0x0064)

Så det verkar ju som att kommandot från knappen är samma men det blir ändå olika tecken(har provat i lite olika program och i webbläsaren med samma resultat). Jag har provat med ett till tangentbord med trådlös dongel och den blir fel tecken också. Frågan är hur det kan skilja mellan trådat och trådlöst när EventViwer visar samma sak? :humm:

Jag noterar också att bilden i inställningarna där man väljer layout ändras beroende på vilket tangentbord jag har inkopplat. Så svensk m.fl. layout byter plats på § och < även där.
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 394
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Svensk tangentbords layout på Mac?

Inlägg av petertub »

Om du envisas men pirattangentbord får du problem.

Köp ett MAC tangentbord så funkar det !
hummel
Inlägg: 2269
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Svensk tangentbords layout på Mac?

Inlägg av hummel »

Glattnos skrev: 3 april 2024, 20:50:24 Nu har jag kopplat in två tangentbord samtidigt. Ett Logitech G810 med USB-sladd och ett Logitech K400+ med trådlös dongel. Tangentbordslayout är vald till svensk i macOS.
Det märkliga är att om jag trycker på < mellan shift och z så blir det < på det trådade och § på det trådlösa.

Ännu märkligare blir det när jag använder Karabiner EventViewer som Kulla tipsade om. Då visar tryckningen(mellan shift och z)på båda tangentborden samma sak: "key_code":"non_us_backslash" usage page: 7 (0x0007) usage: 100 (0x0064)

Så det verkar ju som att kommandot från knappen är samma men det blir ändå olika tecken(har provat i lite olika program och i webbläsaren med samma resultat). Jag har provat med ett till tangentbord med trådlös dongel och den blir fel tecken också. Frågan är hur det kan skilja mellan trådat och trådlöst när EventViwer visar samma sak? :humm:

Jag noterar också att bilden i inställningarna där man väljer layout ändras beroende på vilket tangentbord jag har inkopplat. Så svensk m.fl. layout byter plats på § och < även där.
Tidigare i alla fall fanns det en layout som hette svensk pro som var korrekt.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Svensk tangentbords layout på Mac?

Inlägg av Glattnos »

Jag har använt G810 med MacBook Air mycket utan att märkt nått direkt konstigt förut och nu börjar jag tro att just G810 fungerar precis lika på MacMini och det är då precis som ett Mac tangentbord, med den skillnaden att symbolerna är fel på ett par ställen. Måsvingarna {} ligger på 8 och 9 istället för 7 och 0 samt att | ligger på 7 istället för på <, men så är det nog på Mac tangentborden också. Hade jag kopplat in detta(G810 som har sladd) från början så hade jag nog inte märkt så mycket att det var fel för jag har ju använt 7, 8 och 9 när jag programmerat på Air:en kommer jag ihåg.
Men just att dom trådlösa Logitech tangentborden byter plats på < och § samt ändrar svenska layouten i inställningarna på datorn gjorde att jag blev väldigt konfunderad.

Man tycker ju ändå att det borde finnas en standard som gör att det inte ska vara fel men det är väl kanske just att det finns för många standarder som gör att det inte stämmer helt.

Undrar var dom gjort av layouten svensk pro :humm:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33849
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Svensk tangentbords layout på Mac?

Inlägg av Glenn »

Glattnos skrev: 3 april 2024, 19:20:00
Glenn skrev: 3 april 2024, 16:48:26 Äppelanvändare ser INGENTING utanför deras äppeluniversum, det är liksom en självklarhet att det ska vara ett äpple på allt, annars funkar det ju inte typ.
Detta var ett lite märkligt påstående i en tråd där jag försöker att använda ickeApple tangentbord med en Apple dator.
Ja, men du är ingen "riktig" appleanvändare, du försöker ju att göra det förbjudna, använda saker utan äpple på.

Min poäng är att apple inte bryr sig om dessa fall, utan tvärt om medvetet försöker göra det så svårt som möjligt så att folk ska betala för deras överprissatta skräp.
Glattnos skrev: 3 april 2024, 20:50:24 Nu har jag kopplat in två tangentbord samtidigt. Ett Logitech G810 med USB-sladd och ett Logitech K400+ med trådlös dongel. Tangentbordslayout är vald till svensk i macOS.
Det märkliga är att om jag trycker på < mellan shift och z så blir det < på det trådade och § på det trådlösa.

Ännu märkligare blir det när jag använder Karabiner EventViewer som Kulla tipsade om. Då visar tryckningen(mellan shift och z)på båda tangentborden samma sak: "key_code":"non_us_backslash" usage page: 7 (0x0007) usage: 100 (0x0064)

Så det verkar ju som att kommandot från knappen är samma men det blir ändå olika tecken(har provat i lite olika program och i webbläsaren med samma resultat). Jag har provat med ett till tangentbord med trådlös dongel och den blir fel tecken också. Frågan är hur det kan skilja mellan trådat och trådlöst när EventViwer visar samma sak? :humm:
OS'et använder väl olika keymap till de olika tangentborden då ?

Tangentbordet skickar ju en ren kod bara, som sen keymapen översätter till vad du vill att det ska betyda, vanligen det som står på knappen.

Det är därför du behöver en keymap till det aktuella tangentbordet, dessutom till det aktuella tangentbordet MED korrekt lokalisering (svensk).
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2164
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Svensk tangentbords layout på Mac?

Inlägg av LeCanard »

på min ipad har jag en ’jordglobsknapp’ där jag kan välja olika tangentbordslayoter med.
ofta blir det knasigt när det växlas mellan franska, som har en förbannat massa prickar, streck och krokar över och under bokstäverna, och svenska, som jag använder ganska ofta.
Nerre
Inlägg: 26727
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Svensk tangentbords layout på Mac?

Inlägg av Nerre »

Just att man kan ha olika keymap för olika anslutna tangentbord är väl egentligen en feature, men det kanske är svårt att konfigurera manuellt på ett bra sätt.

Under Windows har jag provat nåt som hette LuaMacros som gör att man kan ha flera tangentbord inkopplade och mappa både tecken och kompletta makron till tangenter på bara ena tangentbordet. Då kan man ha ett tangentbord anslutet som fungerar som vanligt, och ett där man har specialfunktioner på alla knappar (t.ex. för videoredigering).

Fast det löser väl inte frågan i detta fall, jag bara menar att det är inget konstigt i sig att ha olika layout för olika tangentbord, frågan är hur operativet håller reda på det och om man kan ändra själv.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Svensk tangentbords layout på Mac?

Inlägg av Glattnos »

Ja det är lite märkligt att just de trådlösa tangentborden är dom som blir fel och trådat blir rätt. Jag tänkte skicka frågan till Logitech för dom borde ju vara medvetna om detta och kanske har en lösning/förklaring. Får väl se om det blir nått svar :)
Skriv svar