Sida 1 av 2

Varför ljusblå nolla i EU

Postat: 30 mars 2024, 10:49:51
av alexanderson
Varför är nollan ljusblå i EU-länderna har du kanske funderat över.
Jo för i Tyskland användes tidigare mörkblå för L2 (tidigare benämnd S) och i England, Australien, Nya Zeeland och Kanada användes mörkblå för L3 (tidigare benämnd T)
I USA används N vit, L1 svart, L2 röd, L3 blå i 208 Volts trefassystem. I 480 V trefassystem i USA är färgerna: N grå, L1 brun, L2 orange, L3 gul. Detta för att undvika förväxlingar. I industrier i USA finns ofta båda trefassystemen.

Re: Varför ljusblå nolla i EU

Postat: 30 mars 2024, 11:14:13
av hummel
Kanske pedantiskt men beteckningen ändrades väl till neutralledare sedan många år?

Re: Varför ljusblå nolla i EU

Postat: 30 mars 2024, 11:48:36
av alexanderson
Ja men ingen frågade svenska folket om dom tyckte att neutralledare var bättre än nolla.
Förut fanns det i Sverige 220-0-220 volts likströmssystem. Vad kallades mittledaren förr ? och vad bör den benämnas nu ?

Re: Varför ljusblå nolla i EU

Postat: 30 mars 2024, 12:03:44
av Mindmapper
hummel skrev: 30 mars 2024, 11:14:13 Kanske pedantiskt men beteckningen ändrades väl till neutralledare sedan många år?
Nolla är ju nedsättande. Neutral ledare så att ingen tar illa upp.

Re: Varför ljusblå nolla i EU

Postat: 30 mars 2024, 13:31:23
av alexanderson
Det finns en bok med titeln "I det elektriska är nollan viktigast". Jag vill inte hålla med dig.

Re: Varför ljusblå nolla i EU

Postat: 30 mars 2024, 13:49:15
av danei
hummel skrev: 30 mars 2024, 11:14:13 Kanske pedantiskt men beteckningen ändrades väl till neutralledare sedan många år?
Ska man vara sådan så heter det inte fasledare heller längre

Re: Varför ljusblå nolla i EU

Postat: 30 mars 2024, 16:33:33
av hummel
Du har helt rätt, linjeledare ska det vara.

Re: Varför ljusblå nolla i EU

Postat: 30 mars 2024, 16:45:20
av alexanderson
Vilket år uppfann Edison 3-ledarsystemet för likström ?
Vilket namn gav han åt mittledaren ?

Re: Varför ljusblå nolla i EU

Postat: 30 mars 2024, 17:04:04
av Teknikern
alexanderson skrev: 30 mars 2024, 13:31:23 Det finns en bok med titeln "I det elektriska är nollan viktigast".
Nollan ska man hålla så långt ifrån det elektriska som möjligt, jag har träffat flera av dom, en höll på att sätta eld på en ladugård, en annan eldade upp matningen till en utfodringsdator.

Re: Varför ljusblå nolla i EU

Postat: 30 mars 2024, 20:08:55
av rikkitikkitavi
alexanderson skrev: 30 mars 2024, 16:45:20 Vilket år uppfann Edison 3-ledarsystemet för likström ?
Vilket namn gav han åt mittledaren ?
1883.
Totalt unecessary wire.

Re: Varför ljusblå nolla i EU

Postat: 31 mars 2024, 11:25:16
av alexanderson
hummel skrev: 30 mars 2024, 16:33:33 Du har helt rätt, linjeledare ska det vara.
Vem är det som hittar på alla nya benämningar ? Är det samma person som har hittat på att motstånd skall heta resistor ?
Är personen aktiv i detta forum ? Denna person är nog lite prillig.
De nya benämningarna innebär att nyutbildade inte förstår äldre elektronik- och el-litteratur.

Re: Varför ljusblå nolla i EU

Postat: 31 mars 2024, 12:25:02
av MiaM
I USA är det ännu värre. I NEC, National Electric Code, reglerna för elinstallation, så är Nolla = grounded, skyddsjord = grounding och fas = non-grounded.

De har också märkliga regler såsom att nolla måste vara framdraget till strömbrytare även om nollan inte används. Kanske bra ifall man vill byta till vissa typer av dimmers osv i framtiden, men ändå.

Kablar för fast installation i väggar heter t.ex. 12/2 för en 12AWG-kabel som har två ledare plus skyddsjord. 12/3 betyder såklart att det är tre ledare plus skyddsjord. Men fyra ledare plus skyddsjord heter inte 12/4 som man väntat sig, utan 12/2/2.

USA har förutom 208V även 240V trefas, om än ovanligare eftersom fas-nolla blir "för högt" för 120V-apparater. Fördelen med detta system är att man lättare kan driva mängder av 240V enfasapparater, såsom t.ex. torktumlare, spisar, mindre airconditionsystem och liknande.

De har även två andra system som är på utgående sen länge. Ett kallas "hot leg", ett trefassystem med 240V mellan fas-fas, men där man inte jordar mittpunkten utan istället jordar mitten på en av en deltakopplad transformators lindningar. På så vis kan man köra 120V-laster på fas-motfas på en av lindningarna på deltakopplade trafon, samtidigt som man kan köra både trefaslaster och 240V enfaslaster på valfria faser.

Den andra ovanliga varianten är att definiera en av faserna som jord/nolla. 120V-apparater kan köras på ena halvan av två av de tre fas-fas-kombinationerna med fullgod isolation. Kombinerade 120-240V-apparater och allmänt 240V-apparater är väl lite tveksamma att köra i detta system eftersom isolationskraven är högre än för de vanliga systemen med mittnolla. Det lär också vara lite klurigt att skaffa delar till elcentraler för detta system eftersom det behöver vara tvåpoliga brytare där tillverkaren specat att brytarna är lämpliga till detta system. Tekniskt är det väl i pricip samma krav som på andra tvåpoliga brytare, men eftersom detta system är så ovanligt är det väl få varianter av brytare som faktiskt specas att vara lämpade.

Re: Varför ljusblå nolla i EU

Postat: 31 mars 2024, 13:06:03
av Nerre
Att systemet i USA är rörigt beror om jag inte minns fel på att när det började bli elbränder så var det tjafs om ansvaret hit och dit.

Så tre olika parter (byggnadsbranschen, elleverantörerna och brandkåren) började sätta upp egna regler. Så det var tre olika uppsättningar regler man behövde ta hänsyn till.

NEC var väl ett försök från brandförsvaret att försöka standardisera det hela.

Jag har läst att om t.ex. en inspektör från elverket ser att en icke godkänd apparat är inkopplad har de i princip rätt att bryta elen till hela byggnaden.

Re: Varför ljusblå nolla i EU

Postat: 31 mars 2024, 13:59:57
av alexanderson
MiaM skrev: 31 mars 2024, 12:25:02 De har även två andra system som är på utgående sen länge. Ett kallas "hot leg", ett trefassystem med 240V mellan fas-fas, men där man inte jordar mittpunkten utan istället jordar mitten på en av en deltakopplad transformators lindningar. På så vis kan man köra 120V-laster på fas-motfas på en av lindningarna på deltakopplade trafon, samtidigt som man kan köra både trefaslaster och 240V enfaslaster på valfria faser.
Vilka färger har faserna och nolla i detta trefassystem ?
I vilka delstater var detta vanligt förekommande ?

Re: Varför ljusblå nolla i EU

Postat: 31 mars 2024, 14:30:20
av hummel
alexanderson skrev: 31 mars 2024, 11:25:16
hummel skrev: 30 mars 2024, 16:33:33 Du har helt rätt, linjeledare ska det vara.
Vem är det som hittar på alla nya benämningar ? Är det samma person som har hittat på att motstånd skall heta resistor ?
Är personen aktiv i detta forum ? Denna person är nog lite prillig.
De nya benämningarna innebär att nyutbildade inte förstår äldre elektronik- och el-litteratur.
Jag tittar i min lite äldre litteratur, korkat att man nu bytt färg på skyddsjord. :-)