? larvfötter

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
MiaM
Inlägg: 9991
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: ? larvfötter

Inlägg av MiaM »

Som hawkan redan skrivit, snöslunga.

Dock ifall du överväger att konvertera en sådan så kom ihåg att de använder band för att få fäste på rejält halt underlag. "Växellådan" i en snöslunga tål rätt lite moment så om du använder en snöslunga på barmark, även typ rätt lerig barmark, så är det nog rätt stor risk att du kör slut på "växellådan". Med andra ord är det läge att ha något annat. För oss på elektronikforumet är det kanske enklast att använda generator+elmotor? Typ två trefasmotorer på någon/några hästar, en som drivs av förbränningsmotorn och en som driver hjulaxeln. Alternativet är väl delar från t.ex. åkgräsklippare men jag vet inte hur bra/dåligt de tycker om att slira på koppling osv. Tänk också på att ifall du använder motorn från en snöslunga när det inte är snö (eller rejält regnväder, tror jag?) så behöver du komplettera med luftfilter. De har normalt inget riktigt filter eftersom snön ser till att hålla luften väldigt ren från diverse oönskade partiklar. Borde gå att ta luftfilter från valfri gammal gräsklippare. Det är ju inte mycket till värme så man kan använda t.ex. plast för att göra passande adapter, t.ex. avloppsrör, ventilationsgrejer eller kanske dammsugardelar.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: ? larvfötter

Inlägg av pi314 »

Trägolv och trätrösklar
Det är det underlag som jag uppfattat.
Det har jag tolkat som att det är inomhus och att det är elektrisk framdrivning som gäller.

Kanske har jag dragit förhastade slutsatser?

Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: ? larvfötter

Inlägg av grym »

inne, trägolv trätrösklar , lite tyngre prydnadsföremål :vissla:


provade att cadda upp band , tog några minuter, samma med drivhjulen

måste hejda mig lite, och fundera på hur man får bra drivning på detta som håller

kanske lite korta band med min 3d skrivare , men funkar det så funkar det

fuling vore att med pu drivhjul kan dom flexa lite, så får man lite fjädring på köpet
lätt att ändra flexet med hur mycket infill man har, det är riktigt gulligt med 3d skrivare
Skriv svar