Sida 3 av 3

Re: Koppla in en bilgenerator

Postat: 3 april 2024, 14:32:43
av roger1982
Fick ett svar från kundtjänsten hos en generatortillverkare:

Jag har rätt generator till min bil. Kontakten som visade en bild på i början står för D-LIN-D -> Dummy- kommunikation- dummy. Hittade även en bild på en generator med knipsad kabel och där satt endast en i mitten.

Med tanke på att generatorn är självreglerande och kabeln endast används för diagnos så borde det ju vara endast en kabel. Kanske den är av och därför inte är lätt att se?

Känns som jag ska försöka leta upp en bil med samma system och se var den ska finnas. Ingen respons från forum än så länge.

Det tvåpoliga kontaktstycket borde vara till något annat.

Re: Koppla in en bilgenerator

Postat: 3 april 2024, 15:10:34
av MiaM
Kolla schemat vilken pinne på motorstyrboxen som LIN ska till, och worst case dra en ny ledning ifall du inte är sugen på att gräva för mycket i befintlig kabelstam?

Se dock upp för risken att ta fel på pinout osv på styrboxen. Kanske läge att mäta på några pinnar som har en känd signal/anslutning, typ ohm:a mot några kända prylar i samma kontaktdon.

Re: Koppla in en bilgenerator

Postat: 3 april 2024, 17:44:50
av gs455
Problemet är ju att TS inte har nåt schema.
Finns hur mycket som helst att tillgå till Chrysler Voyager
men inte till Lancia Voyager.

Vet inte om jag valt rätt motor men här kanske
det finns ett schema:
https://haynes.com/en-gb/lancia/voyager ... sel-381437

Edit, blev kod istället för länk

Re: Koppla in en bilgenerator

Postat: 3 april 2024, 18:27:44
av verkstaden
roger1982 skrev: 31 mars 2024, 23:11:35 Avstängd motor: Röd/svart: 0v, grön:0v

Tändning på: röd/svart; 3,5v, grön 12,10v

Motor igång: röd/svart: 3,5v, grön: 13,8v

Generatorn: (D-LIN-D om man tittar på tidigare bild)

Avstängd motor:pin1:0,2v, pin2:16,7v, pin3:0,2v

Tändning på: pin1: 0,2v, pin2: 14.6v, pin3: 0,2v

Motor igång: pin1:0,18v, pin2:16,4v, pin3:0,3v
Du har alltså 16,7V med motorn avstängd? Det är ju lite intressant!

Re: Koppla in en bilgenerator

Postat: 3 april 2024, 22:38:26
av roger1982
Tack för tipset gs455 om haynes!

Verkstäderna verkar inte vara sugna på att leta efter kopplingsschema men av Haynes fick jag bra tips:
generatorkabel.jpg
Ska ta en titt på saken så fort jag hinner och eventuellt drar jag en ny kabel, återkommer så fort jag hinner greja med det!

Re: Koppla in en bilgenerator

Postat: 4 april 2024, 22:48:59
av roger1982
Till slut är saken löst!

Letade upp pin #93 och mycket riktigt, den var vit/orange enligt haynes.
kabelhärva.jpg
Mätte upp ett par volt på utgången men den verkar inte ha kontakt med jord heller så antagligen hänger kontakten lös någonstans eller så är den helt enkelt av för den går ej att hitta.,

Jag beslutade mig för att dra en ny kabel direkt fram till LIN-kontakten på generatorn och nu fungerar allt perfekt, ingen ilsken röd lampa att titta på längre :)

Fördelen är att jag har fått djupstudera generatorer, men saken blir ju en aning enklare om man får tag i rätt kopplingsschema.. Tack till er som engagerat er i frågan!

Re: Koppla in en bilgenerator

Postat: 4 april 2024, 22:56:07
av TomasL
Och var tar den befintliga ledaren vägen?

Re: Koppla in en bilgenerator

Postat: 4 april 2024, 23:38:19
av roger1982
Jadu, in i kabelhärvan och för att ta reda på detta får man sprätta upp kabelstammen och demontera ett flertal motorkomponeneter vilket jag inte var så jättesugen på nu iaf. Enligt kopplingsschemat ska denna kabel endast gå till generatorn och det är ingen spänning i den och inte heller förbindning till jord. Jag valde att koppla ur den, ska ha det i åtanke vid kommande servicearbeten.

Re: Koppla in en bilgenerator

Postat: 4 april 2024, 23:44:17
av TomasL
Du kanske hittar ett kontaktstycke i ändan.
Btw, kör en motsvarande, dock jänkevarianten med 3,8an i och den 6-stegade automaten, stowngo och kaptensstolar på andra raden.
Min kallas dock för Town&Country. En 2010a

Re: Koppla in en bilgenerator

Postat: 5 april 2024, 11:37:05
av gs455
Kul att det löste sig! :D :tumupp: