Magiskt fel, Philips PM2505 voltmeter

Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6954
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Magiskt fel, Philips PM2505 voltmeter

Inlägg av Marta »

Min analoga voltmeter, Philips PM2505, har fungerat fint under många år. Sedan föll den ner från en hylla. Det var en kraftig smäll som bröt sönder plastkanterna runt locket. Vridspoleinstrumentet klarade sig turligt nog.

Efter detta finns där ständigt en spänning på ingången. Instrumentet självt indikerar den och mäter jag med annat instrument (kinesiskt scope) över ingången visas samma spänning där. Denna spänning kommer och går till synes utan påvisbar anledning. Spänningen är mycket ostabil, 400mV till ibland över 1V. Den kommer genom en mycket hög resistans. Avläst värde ungefär dubblas med x1 probe jämfört med x10.

Nu till det magiska. I felsökningssyfte satte jag ett mellanlägg i den brytare märkt 1 i en ring på schemat. Det skiljer ingångsförstärkaren från områdesomkopplare m.m. Det visar att förstärkaren är OK och spänningen kvarstår. Satte mellanlägg även i brytarens sektioner 2, 3, och 4. Spänningen kvarstår. Skruvade bort områdesvredets kontaktarmar, spänningen kvarstår.

Kan någon av Er begripa var denna satans spänning kommer ifrån?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26717
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Magiskt fel, Philips PM2505 voltmeter

Inlägg av Nerre »

Långskott kanske kan vara att det är en termoelektrisk spänning på grund av att två olika metaller som normalt inte ska ha kontakt fått kontakt med varandra?

Kanske kan felsökas med en hårtork/vamluftpistol och se om spänningen följer temperaturen.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6954
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Magiskt fel, Philips PM2505 voltmeter

Inlägg av Marta »

Tack för svar.

Tänkte också den tanken ett kort ögonblick, men spänningen är alldeles för kraftig. Har nu kommit så långt som att det är något mekaniskt. Kortet är tjockt, men vad jag kan se vanligt dubbelsidigt, så felet är antagligen åtkomligt.

Vad jag kan få ut av schemat är där ingen komponent som kan orsaka det, så stämmer det (vad säger Ni, har jag förbisett något?) så antagligen anliggning mot kortet av någon komponent. Har provat att tycka lätt med en pinne, men inget resultat. Det kan påverkas, men inte isoleras till en viss komponent. Eftersom det är ett mätinstrument vill jag undvika att löda loss komponenter för att få ner området att söka i.
Skriv svar