Egna kretskort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bjornj
Inlägg: 163
Blev medlem: 7 november 2018, 11:51:47

Egna kretskort

Inlägg av bjornj »

Jag brukar göra mina egna kretskort. Tidigare så använde jag kort med fotoresist och det funkade ju bra i och för sig.
För riktigt länge sedan så fanns det fotoresist på sprayburk( P20 tror jag det hette) men det var svårt att få jämn tjocklek
och dammpartiklar kunde lägga sig på mönstret. De färdigbelagda är enklare att hantera.
Nu har jag börjat experimentera med att använda trycksvärtan från laserutskrifter. Det finns gott om exempel på nätet hur man gör.
Värme funkar rätt bra. Jag har en lamineringsmaskin som jag kör korten igenom flera gånger. (överhettningsskyddet är kortslutet)
Men det påstås även att acceton blandad med alkohol skall funka. Jag har gjort åtskilliga försök med olika blandningar och även
nagellacksbortagning. Det blir aldrig riktigt bra. Trycksvärtan fastnar inte så bra på kopparen och en hel del blir kvar på pappret.
Jag rengör kortet först med stållull förstås. Jag har provat med olika papper. Vanligt skrivarpapper, "julklappspapper", veckotidnings
omslag mm.
En av dem som beskriver detta på nätet säger att han använder vanligt glossy paper vad nu det kan vara.
Finns det någon därute som har erfarenhet av detta och kan tipsa hur man gör för att lyckas.

Slutligen: Varje gång man nämner detta med hemgjorda kretskort så finns det alltid någon som tycker att det är
meningslöst och att man mycket hellre kan beställa dem på nätet.
Det kan man absolut göra om man vill vänta några veckor och betala 500kr eller vad det kan kosta.
Gör man dem själv tar det en timme och kostar 20 kronor eller så. Visst blir köpekorten fina med genomplätterade hål och
screentryck mm men valet är fritt hur man vill göra.
malman
Inlägg: 545
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Egna kretskort

Inlägg av malman »

Ingen erfarenhet i ämnet.... Men glossy paper gissar jag syftar på papper för foto utskrifter (bläckstråle?)... Finns i flera varianter, bla matt och 'glossy'
hummel
Inlägg: 2269
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Egna kretskort

Inlägg av hummel »

När jag tillverkar egna monsterkort skriver jag ut mönstret på vanligt vitt skrivarpapper. Lägger detta på laminatet med fotoresist och belyser med UV-lampa sedan framkallning och etsning.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18403
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Egna kretskort

Inlägg av 4kTRB »

Testade oh-film och det blev riktigt bra, kan ha haft tur också . Värmde fast det med strykjärn.
bjornj
Inlägg: 163
Blev medlem: 7 november 2018, 11:51:47

Re: Egna kretskort

Inlägg av bjornj »

Jag provade med blankt fotopapper som jag råkade ha hemma.
Det blev inte bättre med det heller. Lite fasnade på kortet men det mesta var kvar
på pappret. Skrivaren gillade inte heller papperskvaliten. Det fastnade i maskinen.
Jag fick klippa till 10*15 cm för att få ut något.
agehall
Inlägg: 427
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Egna kretskort

Inlägg av agehall »

bjornj skrev: 23 mars 2024, 10:09:17 Det kan man absolut göra om man vill vänta några veckor och betala 500kr eller vad det kan kosta.
Gör man dem själv tar det en timme och kostar 20 kronor eller så. Visst blir köpekorten fina med genomplätterade hål och
screentryck mm men valet är fritt hur man vill göra.
Allt beror ju på, men jag värderar min tid betydligt högre så för mig blir det nog alltid billigare att beställa korten från Kina. Det är inte speciellt dyrt idag och de kommer ganska kvickt också.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5815
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Egna kretskort

Inlägg av rvl »

Teknikern hittar kanske tråden snart, han har pålitliga värmeprocedurer han är nöjd med. Kolla gamla trådar med Sök-funktionen...
Själv har jag bara testat med strykjärn för väldigt många år sen och det blev hyffsat bra på de områden där det blev bra, men att pålitligt få ett helt kort acceptabelt verkade inte vara så lätt.
hummel
Inlägg: 2269
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Egna kretskort

Inlägg av hummel »

Varför gör ni det komplicerat med strykjärn och laminering?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18403
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Egna kretskort

Inlägg av 4kTRB »

Ofta vill i vilket fall jag ha ett prototypkort innan jag skulle beställa något. Först något som fungerar som tänkt. Ett hemmaetsat kort går fortfarande att labbat med och så kommer jag på saker som ska läggas till eller tas bort. Sedan skulle jag eventuellt kunna tänka mig en beställning.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5815
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Egna kretskort

Inlägg av rvl »

> Varför gör ni det komplicerat med strykjärn och laminering?

För rena kopparkort utan fotoresist, men ja sprit/acetonmetoden skulle ju också klara sig utan tröjpress eller annan värme, men har vi nån här som fått till det reproducerbart utan för många måndagsexemplar?

(Att jämföra med att beställa skulle denhär tråden inte gälla, eller hur?)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Egna kretskort

Inlägg av Marta »

Med glossy paper i detta sammanhang avses antagligen sådant som diverse finare tidskrifter är tryckt på. Eventuellt kan smörgåspapper fungera. Det viktiga är att skrivaren lägger på en större mångd toner som blir där, så den sedan kan värmas fast i kortet. Sedan skall papperet genomblötas väl så det kan plockas bort och bara lämna ett tunnt lager fiber kvar.

Skall Du prova med lösningsmedel, så ldrig nagellackborttagare. Det är aceton blandat med olja. Kortet skall vara absolut fettfritt för att få bästa vidhäftning.

P20 finns att få tag på, men har blivit svårare. Kanske har med milötomtarna att göra. Framkalla med natriumsilikat pentahydrat, ALDRIG med avloppsrens.

Etsa med natriumpersulfat, inte saltsyra/väteperoxid. Det senare gasar, som utöver att avge förfärliga ångor bryter upp och äter sig in under kanterna på mönstret.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Egna kretskort

Inlägg av Teknikern »

rvl skrev: 23 mars 2024, 13:12:24 Teknikern hittar kanske tråden snart, han har pålitliga värmeprocedurer han är nöjd med. Kolla gamla trådar med Sök-funktionen...
Själv har jag bara testat med strykjärn för väldigt många år sen och det blev hyffsat bra på de områden där det blev bra, men att pålitligt få ett helt kort acceptabelt verkade inte vara så lätt.
Här är jag, jag använder för tillfället Biltemas katalog med "sladdrigt" tunt papper som jag tejpar upp på ett lite tjockare skrivarpapper, skrivarpapperet används igen och igen och igen eftersom papperet som ska vara överförare av toner inte behöver vara så mycket större än färdiga kortet om man vet var utskriften blir. Köra ett så tunt papper genom skrivaren utan "backing", glöm det, en timma senare var skrivaren rensad på pappersrester så den tavlan gör man bara en gång. :lol:

Jag körde tidigare med laminator men har investerat i en tröj och kepstryckare från Vevor via Amazon, numera är resultatet 100% och repeterbart i det oändliga. Det viktigaste är att få tag på riktigt tunt reklambladspapper för det innehåller mest kaolin och får tonern att fästa sämst, därför funkar det. Sen jag övergav laminatorn och började pressa i värmepressen är det dessutom bara att dra av papperet efter avkylningen, inget blaskande med vatten där längre = ytterligare tidsbesparing. Etsar gör jag i natriumpersulfat, antingen köper man via elektronikfirmorna eller också en 25-kilossäck när man ledsnat på att det dels aldrig finns när man behöver det i lagret, dels ledsnat på kilopriset i småförpackningarna.

Jag har inga planer på att överge detta, det är en trygghet att veta att den dan jag behöver ett kort är det bara en timmas väntetid max från skrivaren till sköljningen efter etsningen, dessutom är priset försumbart.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18403
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Egna kretskort

Inlägg av 4kTRB »

När jag använde oh-film lossnade i princip all toner ifrån plasten.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Egna kretskort

Inlägg av Marta »

Fäster Du katalogpapperet med dubbelhäftande tape, eller vanlig enkel ovanpå?

Hur förbereder Du kopparlaminatet för bästa vidhäftning?

Har Dy ett par riktigt skarpa och högupplösta foto på ett etsat mönster? Både belyst ovanifrå och med genomsiktsbelysning från baksidan av laminatet?

Är intresserad av ett alternativ till fotoets om det fungerar lika bra. Det har blivit besvärligt att få tag på bra glasfiberfria (kan borras med HSS på frihand) fabrikspreparerade kort med fotoresist. Även braOH-film börjar bli svårt. #!!@¤¤ videoprojektorer...
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Egna kretskort

Inlägg av SeniorLemuren »

Någon som använder CNC-fräsen?
Skriv svar