Prick-markering på transformator bakvänd?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Thomasx
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 augusti 2014, 21:09:47

Prick-markering på transformator bakvänd?

Inlägg av Thomasx »

Hejsan

Texas instruments designhjälp WeBench hostade ur sig den här lösningen för en AC/DC krets. Jag är lite förbryllad över prick-markeringen på trafon.

Jag hade förväntat mig att pricken på primärlindningen skulle vara på andra sidan lindninge, och att sekundär och aux-lindningen skall se ut som de gör.

Någon som kan förklara för mig hur detta hänger ihop?
Screenshot 2024-03-22 123417.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Prick-markering på transformator bakvänd?

Inlägg av Icecap »

Prickarna anger fasen. Alltså om en "prick" får + o den andra ända av samma lindning får -, blir signalen ot på de andra lindningar fasat likadant.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 586
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Prick-markering på transformator bakvänd?

Inlägg av Synesthesia »

När transistorn "M1" slutar leda får du en stor positiv "spik" som kan vara ganska många gånger högre än drivspänningen, beroende på hur man belastar den, det är den "spiken" man likriktar för att omvandla spänningen. Hade du likriktat åt andra hållet hade man inte kunnat reglera spänningen som man gör här.
https://en.wikipedia.org/wiki/Flyback_converter
Thomasx
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 augusti 2014, 21:09:47

Re: Prick-markering på transformator bakvänd?

Inlägg av Thomasx »

Synesthesia skrev: 22 mars 2024, 13:06:43 När transistorn "M1" slutar leda får du en stor positiv "spik" som kan vara ganska många gånger högre än drivspänningen, beroende på hur man belastar den, det är den "spiken" man likriktar för att omvandla spänningen. Hade du likriktat åt andra hållet hade man inte kunnat reglera spänningen som man gör här.
Såklart. Ibland tänker man inte längre än näsan räcker, å den e f-n inte stor ;) Tack!
Skriv svar