köpt en magnetisk "bädd", eller nått

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

köpt en magnetisk "bädd", eller nått

Inlägg av TomasL »

Köpte en sådan där magnetisk historia på Amazon:
https://www.amazon.se/dp/B0CNXVT45L?ref ... E_301_dt_1
Nånting att tänka på, eller är det ett dåligt köp, som bara är att hiva?
Gissar att man klistrar den direkt på värme-pcb't, eller skall jag sätta den på glasskivan (blir ju lite tårta på tårta då)

Finns det erfarenheter av sådana här prylar, dvs varpar den med tiden osv, hur ofta behöver man köra bed-kompensation?
tja, mycket frågor.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: köpt en magnetisk "bädd", eller nått

Inlägg av Teknikern »

Du klistrar den direkt på värmebädden, den är ju självhäftande, men tro inte att den gör nåt underverk med vidhäftningen av vissa material, jag köpte nån variant som skulle vara "lösningen på världsproblemen" enligt reklamen och hade just då rejäl rabatt men jag belägger den med en trälimshinna för vissa material fäster inte alls och vissa bränner fast, det problemet har jag aldrig haft med limbeläggning.

"Bed-compensation" kör man väl bara en enda gång om man inte klarar av att få samma mått i alla fyra hörnen manuellt om skrivaren är ett rackel, jag har aldrig kört det sen jag byggde en stum stomme i svetsat och skruvat aluminiumgods med lite tjocklek. Enda mått jag ställer om är när jag byter munstycke från rubin som jag vanligtvis kör med till stålmunstycke eftersom dom inte är lika långa.

Magnetbädd är bra, enkelt att plocka av när det är dags att tvätta av allt för tjocka limrester.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: köpt en magnetisk "bädd", eller nått

Inlägg av Gimbal »

Jag har någon liknade, guldfärgad PEI platta som sitter med magneter. Den är inte så dum, men den är ganska grovmönstrad och det mönstret får man förstås i botten på utskriften. Passar bra ibland och mindre bra när man vill ha slätt.

Tricket med den är att tvätta med tvål/diskmedel och vatten (inte IPA, det flyttar bara runt ev. fett från fingrar). Den måste vara REN för att det ska fästa.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: köpt en magnetisk "bädd", eller nått

Inlägg av TomasL »

Får modifiera bädden, så jag kan fästa magnetplattan på värmaren.
Funderar dock på hur plan värmaren blir, då det bara är ett tunt PCB.
Idag hjälper ju glasplatta till att hålla den plan.

Ursprungligen var bädden enbart PCBt upphängt i 4 hörn och en glasplatta ovanför, en i mitt tycke idiotisk konstruktion.
Modifierade den så att jag i dag har en 5mm Al-platta som sitter fast i tre punkter på Y-släden, ovanför den har jag en 5mm korkskiva som isolation, PCBt ligger på korkskivan och överst en glasskiva.
Allt fastspänt i Al-skivan med 4 skruv.
kode
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 maj 2011, 14:06:52
Ort: Linköping

Re: köpt en magnetisk "bädd", eller nått

Inlägg av kode »

Tycker helt klart PEI-platta är värt att ha. Fäster bra när det är varmt på de material jag kör (PLA och ABS), och lossnar väldigt enkelt när det är svalt (TPU och PETG kan dock fästa lite för bra enligt uppgift). Det finns ju även varianter som inte mönstrade, och då ofta i konfigurationen att ena sidan är mönstrad och den andra slät. Det finns även PEY, som fungerar liknande men ger lite andra texturer - se t.ex.

I regel har man ju en metallplatta (aluminium) som värmaren är klistrad på på ena sidan, och sedan magnettplattan och PEI-plåten på den andra, och så länge den är plan så har jag inte direkt märkt att det blivit så märkbart mycket mindre plant jämfört med glasbädd.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: köpt en magnetisk "bädd", eller nått

Inlägg av TomasL »

Funderar på vad man skall ha som värmeisolering mellan värme-pcb't och AL-plattan, då jag inte tror att värmaren klarar att värma upp al-plattan också.
Någon som har ideer om vad man skall använda och var man får tag på det.
I dag har jag en korkskiva, men om jag skall ta bort glasplattan och ersätta den med en magnetplatta, har jag en känsla av att bädden inte blir speciellt plan.
PCBt är ju rätt tunt och blir inte plant i sig, och korken är knappast speciellt plan och stabil den heller.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: köpt en magnetisk "bädd", eller nått

Inlägg av TomasL »

Man kanske skall köpa en tunn skärbräda i PTFE eller nått sånt, och limma fast på AL-skivan.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: köpt en magnetisk "bädd", eller nått

Inlägg av tecno »

Till vilken nytta?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: köpt en magnetisk "bädd", eller nått

Inlägg av TomasL »

Läste du inte mitt inlägg innan, för värmeisolering, då jag har en känsla att värmaren inte orkar med AL-plattan, värmaren är en Prusa MK2a-klon.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: köpt en magnetisk "bädd", eller nått

Inlägg av Gimbal »

Jag vet inte hur din apparat ser ut, men funkar det inte att värma aluminumplattan om du har värmeisolering allra underst? Dvs värmen kan bara gå uppåt (typ)?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: köpt en magnetisk "bädd", eller nått

Inlägg av tecno »

TomasL skrev: 24 mars 2024, 20:29:07 Läste du inte mitt inlägg innan, för värmeisolering, då jag har en känsla att värmaren inte orkar med AL-plattan, värmaren är en Prusa MK2a-klon.
Om värmaren är för klen så byt till annan som fixar det hela = NO BRAINER !
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: köpt en magnetisk "bädd", eller nått

Inlägg av TomasL »

Det gäller att hitta något som passar också, har förvisso ett par självhäftande 500W 230V kiselgummivärmare, men då behöver jag på något sätt få dit ett överhettningsskydd, typ klixon också.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: köpt en magnetisk "bädd", eller nått

Inlägg av tecno »

Även det är en NO BRAINER
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: köpt en magnetisk "bädd", eller nått

Inlägg av TomasL »

Nja, så enkelt är det inte då det är ont om plats på undersidan och ett klixon tar en del plats, det skall ju vara säkert också., nåväl det löser sig nog.
Christer_A
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 mars 2023, 09:51:34

Re: köpt en magnetisk "bädd", eller nått

Inlägg av Christer_A »

Vad har du för storlek på bädden? Är det 185*185 som du länkade till högst upp?

Kanske en sådan här kan passar

https://www.3dprima.com/se/parts/spare- ... 22048_3082
Skriv svar