Bygga pwm drivsteg 40A Arduino

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tommy_Naseem
Inlägg: 278
Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
Ort: Tenhult

Bygga pwm drivsteg 40A Arduino

Inlägg av Tommy_Naseem »

Hejsan.
Jag har tänkt styra en kupefläkt via PWM och behöver bygga ett drivsteg för detta.

Har sett att det finns en del färdiga moduler. Men har inte hittat någon lämplig som klarar de effekterna.
Har inte stenkoll på vad fläkten drar. Men den är orginal avsäkrad med 30A. Och en 20A säkring flyger direkt om jag startar den.
Så en bra utgångspunkt borde vara att bygga något som klarar minst 40A konturnerligt.

Att löda ihop något från ett schema är inga problem.

Däremot att konstruera om något så att det funkar.

Har hittat detta grundschemat.
Men vad bör jag välja för Mosfet?
Och behöver vi ändra på motstånden?

Att ha en diod parallellt med motorn borde vara en bra idé antar jag för att släcka spikar som kommer när man slår av?
Bör man ha någon avstörning?
Och hur konstrueras en enkel sådan?
Bild
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Bygga pwm drivsteg 40A Arduino

Inlägg av svanted »

dioden måste tåla samma ström som motorn drar
cittra49
Inlägg: 273
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Bygga pwm drivsteg 40A Arduino

Inlägg av cittra49 »

Min erfarenhet av cupefläktar är att de drar max 13A efter de är nysmorda och servade. Volvo ligger på runt 8A och amerikanska nyare produkter ligger runt 11-13A - Kolla så du inte har nåt fel på fläkten också är mitt tips.

Det klassiska är att man byter pwm styrningen som havererar, sen går det en månad så går det igen och först då fixar man grundorsaken som är fläkten :D
Tommy_Naseem
Inlägg: 278
Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
Ort: Tenhult

Re: Bygga pwm drivsteg 40A Arduino

Inlägg av Tommy_Naseem »

svanted skrev: 16 mars 2024, 22:49:42 dioden måste tåla samma ström som motorn drar
Okej. Även att den strömmen bara kommer vara under väldigt kort tid då motorn stängs av.
Eller blir det annorlunda när man kör med PWM?
Tommy_Naseem
Inlägg: 278
Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
Ort: Tenhult

Re: Bygga pwm drivsteg 40A Arduino

Inlägg av Tommy_Naseem »

cittra49 skrev: 17 mars 2024, 10:44:19 Min erfarenhet av cupefläktar är att de drar max 13A efter de är nysmorda och servade. Volvo ligger på runt 8A och amerikanska nyare produkter ligger runt 11-13A - Kolla så du inte har nåt fel på fläkten också är mitt tips.

Det klassiska är att man byter pwm styrningen som havererar, sen går det en månad så går det igen och först då fixar man grundorsaken som är fläkten :D
Ja motorn i sig går lätt. Men den är lite större då den kommer från en Opel Omega.
Men en liten översyn av lager skulle nog inte skada i vilket fall.

Hur som så vill jag byta ett drivsteg som orkar med och som jag slipper byta.

För allt hamnar bakom instrumentpanelen och är svåråtkommligt sen
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Bygga pwm drivsteg 40A Arduino

Inlägg av alexanderson »

Electro-kit har en 15A motorstyrning för 249:-
Kretskortet märkt Maxx Tronic.
Finns här någon som har schema til denna ?
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5827
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Bygga pwm drivsteg 40A Arduino

Inlägg av pi314 »

Tommy_Naseem skrev: 17 mars 2024, 10:57:40
svanted skrev: 16 mars 2024, 22:49:42 dioden måste tåla samma ström som motorn drar
Okej. Även att den strömmen bara kommer vara under väldigt kort tid då motorn stängs av.
Eller blir det annorlunda när man kör med PWM?
Ja, med PWM blir det en strömpuls genom dioden varje gång en puls avslutas.

Det blir inte en kontinuerlig ström av samma styrka som den som går genom motorn, men en diod som krarar den ström som det blir med lite marginal rekommenderas.

Användarvisningsbild
Hedning
Inlägg: 425
Blev medlem: 27 november 2011, 15:19:00
Ort: Linköping

Re: Bygga pwm drivsteg 40A Arduino

Inlägg av Hedning »

Utan att veta bestämt hur Opel och SAAB gjorde komponentvalen så kan man som jämförelse
ta SAAB 9-5 där fläkten drar max 35 A styrd med en liten styr-modul. Ingen PWM utan
seriereglering med en stooor mosfet. Dc 0-5 V styrspänning från ACC ger fläkthastigheten
via strömmätning med mätmotstånd (några milliohm) och op-förstärkare. Fetens lilla kylfläns
sitter i luftkanalen.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Bygga pwm drivsteg 40A Arduino

Inlägg av hawkan »

Tittade på ut4404g och tycker kanske den är i minsta laget på strömsidan.
Jag kan inte speciellt mycket om mosfet, men jag skulle välja så spänningen matchar,
strömmen matchar och finns det då flera möjliga, så väljer jag med lägst Rds.
Praktiskt ska man kunna få tag i den, den ska ha en vettigt format och kosta lite lagom.
Det finns jättemånga som matchar och antingen går man till electrokit och tittar igenom vad de har
eller så går man till en sajt med flervalsmöjligheter som etablerade chiphandlare tme, digikey mm
eller så söker man på mosfet 30A på ebay och köper den som kommer upp först. Jag har gjort alla varianterna.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Bygga pwm drivsteg 40A Arduino

Inlägg av Icecap »

Om PWM-frekvensen inte ska höras ska drivningen av gaten ha lite musklar.

Gaten har ju en kapacitans o med 10k blid det ett lågpassfilter som har en kännbar ramp på gate-spänningen. Detta vill ge effektutveckling i FET'n.

Detta bara till ett kompliment till förra talares utsägor om att fixa fläkten först.
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Bygga pwm drivsteg 40A Arduino

Inlägg av FormerMazda »

För ett tag sen byggde jag en PWM-styrning till en eldriven fyrhjuling jag byggde, och nu är det lite ghetto över det hela, men principen är enkel och borde funka för dig med.
viewtopic.php?t=67544

Det finns lite pointers där i tråden som jag följde och när jag var klar så hade jag en fungerande styrning.
Nu gick jag inte vidare med att göra det snyggt, men det funkade.

I ett annat projekt ville jag styra en fläkt till min husvagn, där tystnad var ett måste.
Så jag köpte en kylarfläkt från biltema och byggde en enkel styrning med mosfet och arduino, men här fann jag att den inbyggda rutinen för PWM i arduino är lite högljudd varför jag inkluderade ett annat bibliotek, och med detta fick jag en frekvens som var utom hörhåll.
viewtopic.php?t=73077

Så detta är mina försök inom ämnet, bägge lyckades, men i min vanliga ordning gick jag aldrig fullt i mål med att göra det snyggt.
Och särskilt i husvagnen vet jag att det blev mycket störning i spänningen i vagnen som bråkade med nån dimmer om jag inte minns fel.
Det kan vara bra att ha i bakhuvudet, särskilt i en bil.
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Bygga pwm drivsteg 40A Arduino

Inlägg av alexanderson »

Ni skriver inte vad Ni använder för likströmsmotorer permanentmagnetmotor (PM) eller seriemotor.
En seriemotor är inte alltid lämpad för pulsbreddsmodulerad drivning på grund av järnförluster.
Det var kanske därför som SAAB 9-5 använde seriereglering.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Bygga pwm drivsteg 40A Arduino

Inlägg av MadModder »

Seriemotor? Har jag inte hört talas om.
Hittar bara ordet på diverse automatöversatta sidor.
Är det en allströmsmotor?
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Bygga pwm drivsteg 40A Arduino

Inlägg av alexanderson »

En seriemotor finns beskriven i alla svenska och tyska läroböcker i Elektroteknik som jag har sett(omkring ett dussin).
En allströmsmotor är en seriemotor som är avsedd för både likström och 50Hz el. 60Hz växelström. Typiska användningsområden är dammsugare elvispar, borrmaskiner.
Möjligtvis går en allströmsmotor även att drivas med hög switchfrekvens 20 kHz.
För järnvägar användes förr specialgjorda seriemotorer avsedda för 15-16,7 Hz (Sverige, Norge, Tyskland, Schweiz) och 25Hz (USA).
Skriv svar