Sida 1 av 2

Fick en trasig Zappi Laddstation till elbil.

Postat: 16 mars 2024, 18:26:44
av Knut
Fick av en kollega en laddstation ZAPPI som av slarvig elektriker kopplats in utan nolla. Enligt kollegan är den helt död. Kollegan har fått en ny laddbox så jag fick den trasiga istället för att den skulle gå i soporna.

Jag öppnade och tittade. Liten missfärgning på en komponent. I övrigt inga synbara skador.

Sitter en smps 240-24v på kortet. Och är vad jag kan se en av få saker som är ansluten till L1 och N på kortet.

Jag testade helt enkelt att mata kortet med 24v på utgången av SMPS och det verkar som att det fungerar. Men jag hade inte nätspänning ansluten vid det testet så det verkar som att RCD-test inte lyckas.

För det första, den missfärgade komponenten. Vad är det? Den verkar sitta parallellt med primärlindningen på den lilla transformatorn på kortet.
För det andra, är det ens sannolikt att det bara är den lilla SMPS som har havererat? Kan man ha sådan tur? Kanske testa att löda bort den och ersätta med ett par sladdar och en extern strömkälla. Skruva ihop och testköra.

Den stora frågan är nog egentligen om man ska byta SMPS och hoppas att det hjälper? Men om den samlade expertisen säger att det garanterat finns flera fel är det ju dumt. Även om det verkar vara relativt billigt att skaffa en ny sådan.

/Knut

Re: Fick en trasig Zappi Laddstation till elbil.

Postat: 16 mars 2024, 18:30:47
av grym
vdr
kan mycket väl bara vara den som är sönder

Re: Fick en trasig Zappi Laddstation till elbil.

Postat: 16 mars 2024, 18:36:43
av MiaM
Håller med, varistorer, hygglig chans att det enbart är de som gått sönder. Rekommenderar att byta alla tre för säkerhets skull.

Re: Fick en trasig Zappi Laddstation till elbil.

Postat: 18 mars 2024, 09:00:51
av Wirewrap
Liten fundering, om varistorn är sönder, borde det leda till att kortet är helt dött?
Har det blivit kortis i varistorn kanske nån ledningsbana har skadats också?

Re: Fick en trasig Zappi Laddstation till elbil.

Postat: 18 mars 2024, 09:28:27
av Mindmapper
VDR sitter där för att skydda andra komponenter för överspänning. Det gör den genom att kortsluta om spänningen blir för hög. Då ska säkringar som sitter innan VDR lösa ut. Ibland ser man också att ledningsbanorna har tagit skada. I de fall jag varit med är det främst vid åsknedslag.

Re: Fick en trasig Zappi Laddstation till elbil.

Postat: 18 mars 2024, 09:48:06
av Knut
Nu tror jag inte att dessa varistorer är allvarligt skadade. Det som jag tror är anledningen till "död" är den lilla smps som är inringad på en av bilderna. Vid matning med 24v på dess utgång verkar det som att grejorna hoppar igång. Den vill dock inte passera rcd-kontrollen men det är troligen för att det inte är någon nätspänning ansluten till kortet vid provkörningen.

Har plockat bort smps och varistorer planerar byte av dessa och sedan blir det riktig provkörning.

Ingen övrig skada på kortet kan ses med blotta ögat.

Det är intressant dock att man anser att varistorerna ska lösa ut säkringen. Dessa boxar kan vara avsäkrade med 32A. Klarar dessa varistorer att lösa ut en sådan säkring?

Re: Fick en trasig Zappi Laddstation till elbil.

Postat: 18 mars 2024, 10:38:42
av adent
Ah, intressant! Jag har en Zappi. Är det den gamla som kräver hub för anslutning till Internet/moln? Isåfall har jag reverse-engineerat en del av radioprotokollet!

Re: Fick en trasig Zappi Laddstation till elbil.

Postat: 18 mars 2024, 10:58:09
av Mindmapper
Knut skrev: 18 mars 2024, 09:48:06 Nu tror jag inte att dessa varistorer är allvarligt skadade. Det som jag tror är anledningen till "död" är den lilla smps som är inringad på en av bilderna. Vid matning med 24v på dess utgång verkar det som att grejorna hoppar igång. Den vill dock inte passera rcd-kontrollen men det är troligen för att det inte är någon nätspänning ansluten till kortet vid provkörningen.

Har plockat bort smps och varistorer planerar byte av dessa och sedan blir det riktig provkörning.

Ingen övrig skada på kortet kan ses med blotta ögat.

Det är intressant dock att man anser att varistorerna ska lösa ut säkringen. Dessa boxar kan vara avsäkrade med 32A. Klarar dessa varistorer att lösa ut en sådan säkring?
Knappast troligt att de löser 32A. Är det sådana strömmar kanske de sitter någon annanstans än på inkommande.

Re: Fick en trasig Zappi Laddstation till elbil.

Postat: 18 mars 2024, 14:17:46
av MiaM
Tanken är nog att de ska ta värsta smällen vid åsknedslag och liknande, utan att nödvändigtvis lösa ut säkringar.

Anekdotisk erfarenhet: Har sett en styrburk för elpatron som har klassisk tung trafo för elektroniken. Där hade åska stekt varistorn men det hade sen gått utmärkt att köra utan varistorn i många år trots att åskan kan vara rätt elak där den var installerad. (Till slut så dog kontaktorerna av utslitning, så det var inte elektroniken som dog av överspänning).


Tips för testning: Seriekoppla med tre gammeldags glödlampor, "högenergi" eller halogen, och för test hemma i bostad så kan man med viss tur använda spisuttaget. Se dock upp för att nolla kan saknas ifall det är en spis med gamla runda plattor av järn. Egentligen ska det alltid finnas nolla till perilex-spisuttag, men det var vanligt att man struntade i detta förr. Man kan tycka att det då borde ha funnits en blindplugg att trycka in i nolluttaget så att det enbart går att ansluta stickproppar utan nollstift, men så gjorde man inte.

Re: Fick en trasig Zappi Laddstation till elbil.

Postat: 19 mars 2024, 08:00:20
av Knut
adent skrev: 18 mars 2024, 10:38:42 Ah, intressant! Jag har en Zappi. Är det den gamla som kräver hub för anslutning till Internet/moln? Isåfall har jag reverse-engineerat en del av radioprotokollet!
Jag har ärligt talat ingen aning om det behövs en hub eller inte. Det finns dock inget uttag för trådat nätverk. Så det är väl kanske risk för att det krävs något mera.

Vet faktiskt inte riktigt vad jag ska ha den till. Men det är ju roligt att laga...

Re: Fick en trasig Zappi Laddstation till elbil.

Postat: 19 mars 2024, 12:59:39
av Haralt
Ladda en elbil kan du ju göra med laddboxen. Det gör vi, laddar elbilen med en laddbox.

Re: Fick en trasig Zappi Laddstation till elbil.

Postat: 19 mars 2024, 15:19:46
av Mindmapper
Knut skrev: 19 mars 2024, 08:00:20
adent skrev: 18 mars 2024, 10:38:42 Ah, intressant! Jag har en Zappi. Är det den gamla som kräver hub för anslutning till Internet/moln? Isåfall har jag reverse-engineerat en del av radioprotokollet!
Jag har ärligt talat ingen aning om det behövs en hub eller inte. Det finns dock inget uttag för trådat nätverk. Så det är väl kanske risk för att det krävs något mera.

Vet faktiskt inte riktigt vad jag ska ha den till. Men det är ju roligt att laga...
Säkert många som vill ha en extra laddbox. En box som man använder sådär emellanåt behöver kanske inte ha all övervakning över internet.
Annars finns det mer att laga.

Re: Fick en trasig Zappi Laddstation till elbil.

Postat: 2 april 2024, 07:58:57
av Knut
Ja den hoppade igång med en ny strömförsörjning. Bytte ju även dom där MOV-arna. Osäker på om det egentligen behövdes men det var ju småpengar i sammanhanget så det var ju bara att byta. Allt ihopsatt igen och fungerar.

Har dock problem med inställningarna i boxen. Den laddar bara 15minuter innan den avslutar trots att bilen inte är fulladdad. Tror det beror på att jag inte har kopplat in någon av strömavkännarna. (CT) Så den inte riktigt har koll på vad som händer. Men det måste vara en inställningsfråga.

Zappi är en box som fokuserar mycket på att ladda bilen med egenproducerad energi från tex solpaneler. Därav dessa strömavkännare.

/Knut

Re: Fick en trasig Zappi Laddstation till elbil.

Postat: 2 april 2024, 08:19:09
av larky
Jag har sneglat på en Zappi laddbox då jag tycker att lastbalanseringslösningen är en av de bättre på marknaden för mina behov, trådlös med egen radiokommunikation och avkännaren "Harvi" drivs av energin från strömklämmorna runt inkommande elledningarna i centralen. Ingen wifi för att begränsa strömmen till elbilen.

Re: Fick en trasig Zappi Laddstation till elbil.

Postat: 2 april 2024, 09:10:27
av MiaM
Ifall du inte har strömavkännarna så kan du kanske simulera dem genom att ansluta tre nättrafos med trimpot, en från varje fas, för att simulera en viss rätt låg spänning som motsvarar en viss ström i strömtrafon. Givetvis så bör då såklart installera rätt grejer för att köra på riktigt, men för att kunna provköra duger det nog att fejka en viss ström. Kanske.