SLA laddkrets, funktion?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
van
Inlägg: 33
Blev medlem: 20 april 2023, 19:28:59

SLA laddkrets, funktion?

Inlägg av van »

En krets för att underhållsladda ett 6V 4.5AhSLA batteri hade trasig transistorer(Q1,Q2) så den laddningen funkade ej.
Bytte dessa till BC547 för test men dom blir extremt varma, så testade med BD135 och den överlevde lite längre, men sen slutade laddningen att fungera.
Detta är en typ av nödljus belysning så den ligger och håller batteriet på konstant på 6,8V.
Jag begriper inte hur denna krets fungerar, original transistorerna var S8050. Jag har ritat av laddningkretsen, har inte följtupp styrningen på basen till Q3 ännu.
Q3 Emitter är det enda som ligger före 0,1 ohms resistorerna, frågan är om Q3 ska utgöra en strömbegränsning.
ladd.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: SLA laddkrets, funktion?

Inlägg av Mindmapper »

Visst Q3 är strömbegränsande. Högre ström genom 0,1 ohms motstånden ökar b-e spänningen och Q3 drar ner collektorn så att bas spänningen på Q1Q2 minskar. Då minskar spänningen till batteriet.

I vilken kondition är batterierna? Är batterierna dåliga kommer strömmen att bli större och då kanske inte transistorerna hänger med. Speciellt om inte strömbegränsningen gör sitt jobb.
Hur stor är batterispänningen när du laddar (och inte laddar) och hur stor är spänningen över 0,1 ohms motstånden, hur stor är spänningen på Q3 bas och kollektor?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: SLA laddkrets, funktion?

Inlägg av Marta »

Kretsen med angivna värden är helknasig. Fö att få 0.7V över 100mOhm krävs 7A. Det bräneer av 4.9W i nämnda motstånd, som äär specat 1/4W. Någonting stämmer inte. Mer än c:a 1.6A i medelström så är motståndet överlastat.

Det måste vara tänkt att den okända drivningen till Q3 ger en spänning där Q3 redan leder och bidraget från spänningsfall över 100mOhm skall stabilisera strömmen. Konstruktionen känns obra. Styrspänningen blir väldigt kritisk samt strömmen mycket beroende av komponenttoleranser och temperatur.
van
Inlägg: 33
Blev medlem: 20 april 2023, 19:28:59

Re: SLA laddkrets, funktion?

Inlägg av van »

Detta är ju typiskt, verkar vara något glapp. Jag lödde bort shunt resistorerna för att mäta upp dom. När jag sen satt tillbaka dom för att mäta så verkar kretsen funka.
Jag angav att dessa var 0.1ohm vilket är felaktigt, dom är på 1ohm styck.
Blyfrilödning som ser ut att vara utförd i början av bly förbudet på detta kort tyvärr.
Här är vad jag har mätt upp nu när allt verkar fungera.
Batteri ej anslutet;
Q3 B-C 7.9V
Shunt resistor 24mV
Strömförbrukning på 12V sidan 0.05A
Batteri Anslutet;
Q3 B-C 8.6V
Shunt resistor 170-190mV
Strömförbrukning på 12V sidan 0.35A
Laddspänning över batteri ca6,2V

Laddspänningen verkar eftersträva att hålla 6,8V över batteriet.
Batteriet är i OK skick.

Har uppdaterat schemat med dom relevanta delarna för laddningen.(inga garantier för korrektheten i schemat)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: SLA laddkrets, funktion?

Inlägg av Marta »

Så bra att Du kunde laga den. Blyfritt är inget bra. Lödningarna murknar mycket lättare än med riktigt lod.

Jag var ouppmärksam innan, det är ju två parallella motstånd. Hur som, kopplingen är fortfarande egendomlig med komparatorns ingång till Vcc genom ett motstånd och en diod. Det är en komparator med oc-utgång.
Hur som, det fungerar och det är det viktiga.
van
Inlägg: 33
Blev medlem: 20 april 2023, 19:28:59

Re: SLA laddkrets, funktion?

Inlägg av van »

Jag gillar inte att det bara började fungera. Jag måste försöka hitta orsaken, annars får jag förstörd nattsömn.
Nu har laddningen pågått i några timmar och allt ser bra ut.
Temperaturen på transistorn som ersätter Q1/Q2 ligger stabilt omkring 42c.
Ingående ström håller sig runt 350mA och batterispänningen klättrar sakta upp, just nu på 6,4V.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: SLA laddkrets, funktion?

Inlägg av Marta »

Bänd och knacka försiktigt på kortet och se om strömmen är stabil, helst med ett scope så korta glitchar säkert upptäcks. Kontrollera särskilt sådant som blir varmt eller som utsätts för mekanisk påverkan. Granska lödningrna med lupp. Testa under så lång tid som möjligt.
Vakta slutspänningen. Se på datablad vad som anges för underhållsladdning om det nu är det som gäller. Går spänningen över den rekommenderade så gasar batteriet ut elektrolyten och blir kass förfärande fort.
Mycket mer är där knappast att göra innan felet kommer tillbaka...
van
Inlägg: 33
Blev medlem: 20 april 2023, 19:28:59

Re: SLA laddkrets, funktion?

Inlägg av van »

Turligt nog så börja den bete sig underligt igen i går kväll.
Efter lite mätningar nu så verkar det som LM339 inte gör det den ska.
När det fungerar så ligger det ca 1,2V ut på pin13.
in på +/- (10/11) ca 3,2V på vardera ingång. (0,001V mellan 10-11)
När det inte fungerar så mäter jag endast 0,8V på ut på pin13. Även fast det är ca 3,2V på vardera ingång.

Hitta även en 24k resistor som går mellan pin11 och batteri +, så det finns en återkoppling vilket förklarar endel.

Hitta tyvärr ingen lm339, men gott om lm324 och lm348. Kan det gå att ersätta lm339 med någon av dessa?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26149
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: SLA laddkrets, funktion?

Inlägg av Icecap »

Som Marta skrev är utgången på en LM339 av OC (Open Collector) typen.

Det betyder att det är kollektorn på en transistor där basen är kopplat till pinne 12 (GND).

Alltså kan en LM324 inte ersätta den och LM348 vet jag inte om den har OC-utgång.
Det går att koppla en transistor+motstånd till så att resultatet blir OC - men ändå inte det samma helt.
Skriv svar