Lura givare, värmepump

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
phonic
Inlägg: 2
Blev medlem: 3 mars 2024, 16:52:21

Lura givare, värmepump

Inlägg av phonic »

Hej allihop,

Har ett bekymmer, köpte en poolvärmare och den ger bara 40C ut, jag behöver 45 ur den, förstår att det kommer slita lite på kompressorn, men det kvittar!
Den är spärrad till 40C i menyn, så jag behöver lura givarna att den går svalare än den gör.

Jag har mätt upp givarna och vid 40C har den ca 4k ohm, vid 20C har den ca 7k ohm.

Har dålig kunskap om el kan jag gladeligen erkänna. Är det bara att tillföra ett typ 1k ohm motstånd i serie som gäller?

Tips och hjälp vore guld!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av phonic 3 mars 2024, 17:14:43, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Lura givare, värmepump

Inlägg av grym »

börja med ett motstånd på 1 k i serie så får du se vad temperaturförändringen blir
phonic
Inlägg: 2
Blev medlem: 3 mars 2024, 16:52:21

Re: Lura givare, värmepump

Inlägg av phonic »

https://www.teletec.se/resistor-1k-ohm

Bara ett vanligt motstånd alltså? Blir det rätt?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Lura givare, värmepump

Inlägg av grym »

japp

ska du beställa så ta några olika i området däromkring

ökar man motståndet tror den att det är kallare
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Lura givare, värmepump

Inlägg av MiaM »

En annan variant kan vara temperaturberoende motstånd med något annan karaktäristik, så får du kanske fortfarande möjlighet att sätta låg lägstatemperatur. Med seriemotstånd så ökar du också lägstatemperaturen.
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Lura givare, värmepump

Inlägg av Prins Valiant »

Man undrar varför poolvärmaren är spärrad till 40C? Någon kyltekniker som vet vad som gäller. Jag vet att min vanliga bergvärmepump har ju konstruerats för en specifik maxvärme. När denna är uppnådd löser högtryckspressostaten ut.
Vet du ifall du i verkligheten kan pressa ur 45C ur din poolvärme rent kyltekniskt? Just poolvärme verkar ha mycket begränsat temperaturomfång. Exempelvis min enkla poolvärmare lägger av om luftens temperatur är lägre än 12C.

Bättre att reda ut dess driftegenskaper före ombyggnad.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Lura givare, värmepump

Inlägg av pi314 »

phonic och Prins Valiant:

Detta med 40° eller 45° leder till en följdfråga.

Vilken är tillämpningen? Om det t.ex. är att värma en byggnad, så kanske det går att komplettera med fler eller mer effektiva radiatorer så att det räcker med 40°?

Om nu en sådan lösning passar in i den aktuella tillämpningen så kan man kanske uppnå tre resultat:
1. Om det finns något som löser ut och stänger av värmepumpen vid T-out > 40° så slipper man det.
2. Poolvärmaren kanske håller ganska länge.
3. Elförbrukningen minskar, eftersom VP blir mer effektiv vid lägre temperatur, T-out.

MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Lura givare, värmepump

Inlägg av MiaM »

En tänkbar anledning till max 40 grader är att undvika legionella. Om jag fattat rätt så är risken som störst mellan 40 och 55 grader. Det är iaf det område man rekommenderas att undvika för varmvattenberedare. (Nog för kallare lär vara ovanligt, men jag kan garantera att det är en makalös skillnad på att tvätta händer i vatten som är säg +15 eller till och med +10 grader jämfört med +5 grader, så för sällan använda handfat så kanske man vill ha en VV-beredare ställd på +15)
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Lura givare, värmepump

Inlägg av Mindmapper »

De temperaturer man ska hålla för att undvika salmonella är 50 - 60 grader.
Över 60 grader ger skållningsrisk och under 50 ger möjlighet för salmonellatillväxt.
Då lägger sig de flesta på 55 grader så de har marginal uppåt och neråt för avkylning och insvängning av regleringen.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Lura givare, värmepump

Inlägg av MiaM »

Salmonella?
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 310
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Lura givare, värmepump

Inlägg av Wirewrap »

Legionella troligen.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Lura givare, värmepump

Inlägg av Mindmapper »

Undrar var salmonellan kom från!
Naturligtvis ska det vara legionella.
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Lura givare, värmepump

Inlägg av Prins Valiant »

Jag tror att anledning som salmonella :) resp legionella kan glömmas när det gäller poolvärmare. Man kör ju alltid klorerat vatten, eventuellt brom
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Lura givare, värmepump

Inlägg av Mindmapper »

Man kör heller knappast 40 grader utan mycket lägre temperaturer. Jag har badat i 40 gradigt vatten i ett spa med varmvatten från varma källor. Man vill inte ligga i 40 gradigt vatten någon lång tid. För mig var det bara ner och sedan över till en betydligt kallare bassäng som var granne med den 40 gradiga.

Snarare är väl kanske 30 grader någon normalare övre gräns för hur varmt man vill ha i en pool. För mig är 26-27 grader väldigt skönt.
Vid sådana temperaturer är legionella inga problem. Jag vill påstå att tillväxten är så låg att en population knappast överlever i så låga temperaturer utan klor.

Det är inga problem med legionella tillväxt i rumstempererat vatten. Jag har hört om några fall när legionella spridit sig i den svenska luften. Det var en otrolig varm sommar för kanske 5-6 år sedan. I Kista dog tre människor av legionella. Den enda gemensamma nämnaren man hittade för dessa människor var att de hade varit vid Kista centrum. Till slut hittade man kyltorn på taket till ett höghus som var infekterat av legionella. Eftersom det var så varmt den sommaren så kunde de spridas i luften. Utetemperaturerna låg nog på 35 grader några dagar vid det tillfället när dessa tre insjuknade och avled.

Legionella sprids bara via luftvägarna och angriper lungorna. Typ som covid, angriper de lungorna. De legionella bakterier som man får i magsäcken dör snabbt av magsafter.
Skriv svar