Problem med modifiers, 3d skrivare.

Allt som rör 3D-skrivare.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Problem med modifiers, 3d skrivare.

Inlägg av Gimbal »

Jag har inte använt modifiers i slicern tidigare och nu när jag provar så blir det inte riktigt som jag vill. Någon som vet om det är en bugg eller om jag gör fel, eller om det ska vara så här?

Det jag vill åstadkomma är en lokal förstärkning av ett hål för att kunna gänga i en skruv utan att slita loss "röret" som hålet består av.
Här är ett exempel, en rektangel med ett hål. Två lagers väggar och 10% infill. Här ett snitt under de övre lagren.
steg 1.jpg
Så för att förstärka hålet lägger jag till en modifier cylinder.
steg 2.jpg
Ökar infill till 40% där modifiern träffar rektangeln.
steg 3.jpg
Så långt ser det riktigt bra ut, men så vill jag ändra väggarna som finns inne i modifierns volym, dvs hålets väggar. Jag ändrar till tre lager.
steg 4.jpg
Och visst får hålet tre väggar, men även den "osynliga" modifiern vräker upp sina gränsväggar plus lite bonus med totalt 5 väggar.
Wtf de vill jag inte ha alls.

Någon som vet vad jag gör för fel?

(Detta är gjort med Orca slicer, men det är Prusa slicer i botten och Prusa slicern verkar göra likadant...)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Problem med modifiers, 3d skrivare.

Inlägg av Gimbal »

Jag svarar mig själv.
Tydligen har problemet funnits sedan 2019 i alla fall och har rapporterats in flera gånger som en bugg. Men det ska visst vara svårt att fixa så som funktionen är uppbyggd.
Så, attans.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Problem med modifiers, 3d skrivare.

Inlägg av tecno »

Cadda på annat sätt och öka antal väggar
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Problem med modifiers, 3d skrivare.

Inlägg av Gimbal »

Ja det ska nog gå att få till med lite trixande, synd bara att modifiers funktionen var lite eljest när det gäller antalet väggar. Det hade varit en snygg lösning annars.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14188
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Problem med modifiers, 3d skrivare.

Inlägg av swesysmgr »

Perimeter modifiers.jpg
Jag tror du kan få önskad effekt med flera modifiers i varandra men jag tvivlar på att det är en smart idé.

När jag produktionsbereder hål som skall gängas i plasten sätter jag en modifier med 100% infill på samma position som hålet och några mm större diameter för att täcka gängan och en bit in i övrig infill. Har fungerat bra hittills men jag gör mest gängade hål för M3-M4.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Problem med modifiers, 3d skrivare.

Inlägg av Gimbal »

Det fungerar alltså med dubbla modifiers, kanon. :tumupp:
M3-4 är den storleken jag använder mest också.
Skriv svar