Bygga WiFi med WizFi360 - Vad för projekt?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17160
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Bygga WiFi med WizFi360 - Vad för projekt?

Inlägg av AndLi »

Vad är esp kloner av menar du?

Det är väl ESP som tvingat de andra tillverkarna att ta fram liknande produkter och inte rvärt om....
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Bygga WiFi med WizFi360 - Vad för projekt?

Inlägg av DanielM »

AndLi skrev: 10 mars 2024, 13:59:12
DanielM skrev: 10 mars 2024, 11:55:39
AndLi skrev: 10 mars 2024, 10:49:28 Det är väl på sitt sätt sant, men också helt fel.

Ftdi chipet är en usb till serieport, det är en device och dyker upp i din dator som.en serieport.

Du kan inte koppla ihop två usb device, en måste vara host. Din usb kamera är också en device.

Så du behöver en uC med usb host support
ST har stöd för USB, men jag tror inte dom har stöd för att vara en host.

Finns det inget chip som fungerar som USB host, där jag kan ansluta med SPI?
https://wiki.st.com/stm32mcu/wiki/Intro ... support-3F

Stm32 har stöd för host, så där har du ditt chip som du kan ansluta med spi till...
Jag vet att STM32 har stöd för host. Jag har själv använt mig av ST's egna USB bibliotek. Det fungerar bra faktiskt. Men jag har hört att USB är inget man bygger från grunden med register.

Men om min STM32G0 serie inte har USB, då kan jag använda mig av UART-kamera istället. Detta är enklare.
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Bygga WiFi med WizFi360 - Vad för projekt?

Inlägg av DanielM »

AndLi skrev: 10 mars 2024, 15:04:00 Vad är esp kloner av menar du?

Det är väl ESP som tvingat de andra tillverkarna att ta fram liknande produkter och inte rvärt om....
Jag tror snarare att STM var före ESP. STM ligger oftast i framkant.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bygga WiFi med WizFi360 - Vad för projekt?

Inlägg av mrfrenzy »

Det säljs miljoner av produkter varje år med ESP32, knappast förbehållet hobbybruk.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17160
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Bygga WiFi med WizFi360 - Vad för projekt?

Inlägg av AndLi »

DanielM skrev: 10 mars 2024, 16:08:39
AndLi skrev: 10 mars 2024, 15:04:00 Vad är esp kloner av menar du?

Det är väl ESP som tvingat de andra tillverkarna att ta fram liknande produkter och inte rvärt om....
Jag tror snarare att STM var före ESP. STM ligger oftast i framkant.
Tro på du...
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17160
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Bygga WiFi med WizFi360 - Vad för projekt?

Inlägg av AndLi »

DanielM skrev: 10 mars 2024, 16:08:03
AndLi skrev: 10 mars 2024, 13:59:12
DanielM skrev: 10 mars 2024, 11:55:39

ST har stöd för USB, men jag tror inte dom har stöd för att vara en host.

Finns det inget chip som fungerar som USB host, där jag kan ansluta med SPI?
https://wiki.st.com/stm32mcu/wiki/Intro ... support-3F

Stm32 har stöd för host, så där har du ditt chip som du kan ansluta med spi till...
Jag vet att STM32 har stöd för host. Jag har själv använt mig av ST's egna USB bibliotek. Det fungerar bra faktiskt. Men jag har hört att USB är inget man bygger från grunden med register.

Men om min STM32G0 serie inte har USB, då kan jag använda mig av UART-kamera istället. Detta är enklare.
Du skriver ju i inlägget innan att du trodde att de inte hade det... lycka till med ditt projekt, jag vet inte ens varför jag lägger energi på dina trådar... kanske för att andra nybörjare inte ska tro det du skriver stämmer...
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Bygga WiFi med WizFi360 - Vad för projekt?

Inlägg av DanielM »

mrfrenzy skrev: 10 mars 2024, 16:09:42 Du skriver ju i inlägget innan att du trodde att de inte hade det... lycka till med ditt projekt, jag vet inte ens varför jag lägger energi på dina trådar... kanske för att andra nybörjare inte ska tro det du skriver stämmer...
Tackar. Har redan fixat några STM32F205VET6 som har stöd för USB host och extra ram.
Du lägger tid på mina trådar för att jag hittar på alla konstiga projekt. :)
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Bygga WiFi med WizFi360 - Vad för projekt?

Inlägg av Mindmapper »

DanielM skrev: 10 mars 2024, 14:57:20
ToPNoTCH skrev: 10 mars 2024, 12:26:10 Hur tänker du nu ?

Du inledde med att du skulle göra något "häftigt" med en STM32G030F6.
64 MHz, 64K flash, 8K RAM.

Men en ESP-32 är en leksak trots.
Dual core 240Mhz, 4/8/16 MB flash 400K RAM

Du kan ju köpa den med kamera om du nu vill leka med det.
LÄNK

Du får gärna förklara varför ESP'n är mer leksak än STM32G030F6
ESP är kinesiska kloner som är något uppskrämda.
Dom har mycket, vilket är helt och hållet bra, till skillnad från övriga uC tillverkare som verkar knappt ha något (AVR, PIC - 2:a generationens elektronik).

Men ESP är ändå leksaker då dom är anpassade för hobbyister.
ESP är hobbyelektronik för att dom är anpassade för folk som håller på med Arduino.
ESP fokuserar inte på energisnålhet eller ekonomi eller stabil support. Dom fokuserar bara på det absolut senaste och ESP32 idag kanske är bra, men om 1-2 år så kanske det är en ny version som är hett och därmed så går dom gamla inte att köpa.

En seriös uC tillverkare är tråkig, tung, klumpig men robust och tillförlitlig. Kolla bara på Microchip. En Volvo 240 framstår som modern i jämförelse, trots att det är helt olika saker. Men ändå väljer företag att investera sin tid i Microchip. Vet om företag som använder udda elektronik som kostar skjortan, trots att elektroniken är kass (Microchip), men supporten finns alltid där tillgängligt.
Nu skiljer du inte på vad som det ser ut för när du surfar på internet och vad tillverkaren erbjuder. Har du varit inne på Expressifs hemsida och sett vad de rekommenderar för utvecklingsverktyg. Är det ett hobby verktyg?
Vad Expressif gjort är att de sett till att få en utvecklings plattform till deras soc. För att många som utvecklar inte har tillgång till att montera soc. För att de har gjort sina soc tillgängliga för allmänheten så tror jag inte att de mera profesionella utvecklarna använder Arduino som språk och utvecklingsverktyg när de jobbar med ESP32.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Bygga WiFi med WizFi360 - Vad för projekt?

Inlägg av H.O »

Ja, det måste vara dyrt, krångligt, svårtillgängligt, dåligt dokumenterat och helst gömt bakom NDA för att det ska vara för "proffs".
Allt som är billigt, enkelt(ish), lättillgängligt och väldokumenterat är leksaker, duger på sin höjd till att blinka en lysdiod och är inte värdigt en "riktigt" embedded utvecklare.

Jag rekommenderar BOSCH.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Bygga WiFi med WizFi360 - Vad för projekt?

Inlägg av Mindmapper »

H.O i princip är det väl så att vi har 10 olika kategorier av användare
- de som kan använda datablad
- de som inte kan använda datablad

det som skiljer de 10 är att de som inte kan läsa datablad behöver mycket mera hjälp att komma igång därför blir det en helt annan nivå på beskrivningarna.
De som redan behärskar ett utvecklingshjälpmedel behöver inte så mycket mera instruktioner än att använda det utvecklingshjälpmedlet och databladen. För den kategorin som kan läsa datablad behöver man inte ens påpeka att de ska läsa databladen. Sedan tillkommer lite som är specifikt för att du komma igång och inte göra misstag.
Gissa vilken kategori RTFM har tillkommit för?
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Bygga WiFi med WizFi360 - Vad för projekt?

Inlägg av DanielM »

H.O skrev: 12 mars 2024, 07:41:31 Ja, det måste vara dyrt, krångligt, svårtillgängligt, dåligt dokumenterat och helst gömt bakom NDA för att det ska vara för "proffs".
Allt som är billigt, enkelt(ish), lättillgängligt och väldokumenterat är leksaker, duger på sin höjd till att blinka en lysdiod och är inte värdigt en "riktigt" embedded utvecklare.

Jag rekommenderar BOSCH.
Nä. Det måste vara beprövat, tillgängligt och säkert för att det ska vara proffs. Finns en orsak varför vissa använder VHDL fortfarande.

Du kommer aldrig se Mercedes ersätta sina ECU enheter med Raspberry Pi, bara för att Raspberry Pi är säkert billigare, finns källkod på Github och priset är säket 10 gånger billigare, eller mer.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Bygga WiFi med WizFi360 - Vad för projekt?

Inlägg av Mindmapper »

Självskrivet! Raspberry Pi är inte ens i närheten att klara miljökraven, etc etc.
Tänker du när du skriver?
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Bygga WiFi med WizFi360 - Vad för projekt?

Inlägg av DanielM »

Det finns folk som använder arduino eller raspberry pi till allt. Visst, sakerna deras fungerar säkert jättebra. Men pålitligheten kan ifrågasättas.
ToPNoTCH
Inlägg: 4891
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Bygga WiFi med WizFi360 - Vad för projekt?

Inlägg av ToPNoTCH »

Det finns även folk som bildar sig uppfattningar helt utan erfarenhet eller belägg och därför tror att bara för att något är populärt i DIY kretsar så kan det per definition inte vara tillförlitligt eller bra.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1879
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Bygga WiFi med WizFi360 - Vad för projekt?

Inlägg av carpelux »

DanielM skrev: 16 mars 2024, 16:17:49 Det finns folk som använder arduino eller raspberry pi till allt. Visst, sakerna deras fungerar säkert jättebra. Men pålitligheten kan ifrågasättas.
Vad menar du med Arduino?
Skriv svar