SW o HW för barn

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
Oltronix
Inlägg: 408
Blev medlem: 10 december 2011, 21:24:38
Ort: Nynäs

SW o HW för barn

Inlägg av Oltronix »

Jag har ett barnbarn, 4år, som har lätt autism. Han är fenominal på knappar, mobiler mm. Han kan mera än vad föräldrarna o jag kan om funktioner i våra mobiler. Nu vill hans pappa att jag skall förslå något programsystem eller elektronik så han kan förstå orsak och verkan. Jag tror att det skulle var något grafisk (han kan inte läsa så mycket men kan bokstäver) som går att implmentera med med utorgan som LED, något som rör sig eller låter eller bild. Jag hackade något grafisk för att antal år sedan men kommer inte ihåg va verktyget hette.

Förslag?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Garmen
Inlägg: 430
Blev medlem: 9 september 2020, 13:10:36
Ort: Norr om Stockholm

Re: SW o HW för barn

Inlägg av Garmen »

Kan Scratch vara något?
https://scratch.mit.edu/
BJ
Inlägg: 8303
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: SW o HW för barn

Inlägg av BJ »

Scratch verkar även finnas till Raspberry pi.
Här kan man bläddra i "The official Raspberry pi beginner's guide":
Scratch börjar på sidan 54.

https://archive.org/details/RPiBeginnersGuide

Den boken finns att köpa på internet. Jag har sett version 2,
och tydligen lär även version 4 finnas.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: SW o HW för barn

Inlägg av MiaM »

Beroende på intelligensnivå osv så kan det kanske vara värt att titta på hur "underbarn" lärde sig datorer förr. Fyra år är säkert för ung ålder men bara ett par år senare så kan vissa lära sig "gamla vuxenvägen", d.v.s. peta på basic och sen assembler på vintagedatorer. Eller för den delen peta på t.ex. Arduino som är aktuellt idag och inte är så värst olikt hur saker var förr.

Jag förstår absolut poängen med saker anpassade för barn, men jämför t.ex. "Mykit"-elektroniklär-leksaker som väl alla är överens om är värdelösa och svindyra jämfört med en experimentplatta/kopplingsdäck, ett gäng komponenter och trådar, en multimeter och ett enkelt spänningsaggregat, d.v.s. saker avsedda för vuxna men som även funkar för barn.

Jämför för övrigt Mekano som var riktat till barn men i princip använde saker avsedda för vuxna. Samma M3-skruvar och muttrar (eller vad det M4?) som vuxna använder, och metallplattor med hål på jämna avstånd är en typisk del som används t.ex. i byggbranschen, och sådana med vinklar ingår t.ex. i diverse inbyggnadslådor riktade till proffs som gör enstaka exemplar eller småserier.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: SW o HW för barn

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har sett diverse paket för unga med speciella program där man, liksom med lego, hanterar block som gör vissa saker. Kan nog tycka att det är att underskatta kidsens förmåga. Det kanske är lika bra att ge dem riktiga verktyg (som jag tror MiaM vill ha sagt) och inte något överförenklat som kanske är svårt att översätta till "riktiga saker".

Jag minns när vi lärde oss Algol Simula när det begav sig och vår lärares 12-åriga son var med på övningarna och hjälpte oss när vi hade fastnat ...
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 249
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: SW o HW för barn

Inlägg av ojz0r »

Jag minns när jag var liten, dock inte ålder men kanske 10-12år i mitten-slutet av 90-talet, så ville jag programmera och skulle lära mig visual basic. Poletten trillade inte ned och det tog till långt in i vuxenålder innan jag fortsatte med den sortens programmering - och då var det ändå en wysiwyg. Eftersom jag gav upp så kan jag inte varit så hängiven men det illustrerar kanske varför man bör börja med så enkla och snabba verktyg som möjligt och succusivt öka svårighetsgraden istf att dyka i den djupa delen av bassängen först.
BJ
Inlägg: 8303
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: SW o HW för barn

Inlägg av BJ »

Jag började med basic på en commodore 64, och det tyckte jag var jätteroligt.
Med kommandot print så kan man skriva både text och grafik, flytta markören
och byta färg på texten och rita med den valda tecken-färgen. Det var ju jättekul ju. :)
Sen hade Datormagazin och Hemdatornytt (tror jag) assembler-skolor, och det
var lika intressant, det. :)
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: SW o HW för barn

Inlägg av MiaM »

Jag minns kanske fel, men DMZ hade väl "bara" assemblerskola för Amiga/68000 men inte för C64/6502?
BJ
Inlägg: 8303
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: SW o HW för barn

Inlägg av BJ »

Jag kommer inte ihåg längre vilken av tidningarna det var. ;)
Någon mer kanske vet det bättre.
ds77
Inlägg: 2226
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: SW o HW för barn

Inlägg av ds77 »

https://meetedison.com/

Hårdvara som rör sig kan ju vara kul. FLera sätt att programmera den, dels scratch jr liknande, scratch liknande och python.
Skriv svar