Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
grottan
Inlägg: 430
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av grottan »

Nu är jag ingen expert alls på BRF:er men en snabb googling ger detta svar

”Medlemmarna i bostadsrättsföreningen äger tillsammans hela fastigheten, d.v.s. bostäderna, gemensamma utrymmen, eventuella lokaler och garage. Varje medlem äger en rätt att utnyttja sin lägenhet, men de äger inte själva lägenheten som sådan”

Utifrån detta tolkar jag det som att BRF äger mätartavla, ledningar fram till lägenheten som minst. Vad jag kunde läsa mig till så kan det variera mellan olika BRF hur mycket som åligger lägenhetsinnehavaren att underhålla i lägenheten.

Montering av laddbox, förläggning av ledning etc behöver godkännas av BRF
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av merc200dalarna »

grottan skrev: 5 mars 2024, 11:51:51 Nu är jag ingen expert alls på BRF:er men en snabb googling ger detta svar

”Medlemmarna i bostadsrättsföreningen äger tillsammans hela fastigheten, d.v.s. bostäderna, gemensamma utrymmen, eventuella lokaler och garage. Varje medlem äger en rätt att utnyttja sin lägenhet, men de äger inte själva lägenheten som sådan”

Utifrån detta tolkar jag det som att BRF äger mätartavla, ledningar fram till lägenheten som minst. Vad jag kunde läsa mig till så kan det variera mellan olika BRF hur mycket som åligger lägenhetsinnehavaren att underhålla i lägenheten.

Montering av laddbox, förläggning av ledning etc behöver godkännas av BRF
Ja, så långt är jag med. Jag försöker bara presentera så bra som möjligt inför BRF hur jag vill göra.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av MiaM »

merc200dalarna skrev: 5 mars 2024, 08:09:38
MiaM skrev: 5 mars 2024, 04:54:51 Var sitter den skylten/tavlan? Central som fördelar till de olika mätartavlorna?

Det står ju tydligt 6mm2 på kablarna på sista bilden.
Skylten sitter bredvid alla mätare för föreningen ("soprummet", till vänster om min inledande bild i inlägget.) Ja, den sitter vid inkommande el, så
central som fördelar till mätarna. Ja det är tydligt att det är 6mm2, tidigare tittade jag på kabeln efter min mätare, men den verkar dragen/skavd så ingen text
synlig. Min bild är från matningen till min mätare, kabeln ni ser går in i underkant mätare.
Det är så stor skillnad i fysisk storlek på åtminstone 2,5mm v.s. 6mm2, men antagligen även 4mm2 v.s. 6mm2, att det borde gå att ögonmåtta ifall kabeln utan märkning är lika grov som den som är märkt 6mm2.

En nackdel vid uppsäkring till 25A är att det är hugget som stucket ifall säkringarna på mätartavlan eller säkringarna i proppskåpet du visar går först. Å andra sidan verkar väl båda vara inlåsta på samma sätt?
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av merc200dalarna »

MiaM skrev: 5 mars 2024, 12:20:33
Det är så stor skillnad i fysisk storlek på åtminstone 2,5mm v.s. 6mm2, men antagligen även 4mm2 v.s. 6mm2, att det borde gå att ögonmåtta ifall kabeln utan märkning är lika grov som den som är märkt 6mm2.

En nackdel vid uppsäkring till 25A är att det är hugget som stucket ifall säkringarna på mätartavlan eller säkringarna i proppskåpet du visar går först. Å andra sidan verkar väl båda vara inlåsta på samma sätt?
Jag ska titta närmare på matarkabeln som är skavd, men allt annat än 6mm2 skulle förvåna mig. Kanske tar en bild på hur skavd den är, i övrigt får jag väl "böja mig ned" för att hitta märkningen. Yttermåtten är samma som inkommande!
Om det sitter 16A säkringar i mätarskåpet, så är det säkringar som man inte kommer åt, enligt min första bild. De enda man kommer åt är inkommande, som jag tror ni kallar "service"/kabelskydd, keramikproppar x3 25A.
Att be om uppsäkring är ändå inte aktuellt.
Edit: lägger in bild på hela elanläggningen. Röd pil visar vart matningen från 'gatan' kommer, via min mätare och mot lägenheten. Bild på skavd kabel med, men jag hittade märkning 5g6mm.
Orienteringsskylten är med, till vänster.
Edit2: Jordkabel 5g2.5 ("skärmad") är vad jag kommer använda, trots att alla trådar inte behövs, ungefärligt samma pris som enfaskabel 3g2.5
(Jordkabel skärmad 5g6 var rätt dyr, så alternativet från mätaren och framtidssäkra går bort)
IMG_20240305_124403339aa.jpg
IMG_20240305_124009239aa.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av merc200dalarna 7 mars 2024, 08:18:06, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av bengt-re »

agehall skrev: 2 mars 2024, 08:52:02
merc200dalarna skrev: 1 mars 2024, 21:38:57 Vad gör folk med riktiga elbilar då? Jag är ju nöjd med 3,6kW för jag siktar på plugin.
Om jag förstår dig rätt: att dra 2,5mm2 via trefas ger åtminstone en teoretisk max på 11kW. Vad heter en sådan kabel? EKKJ 5x2,5?
Att ha en teoretisk effekt framdragen känns rätt, för 11kW kan duga åt riktiga elbilar, nattladd kanske ger 20-30mil...
Har man riktig elbil använder man trefasladdning och därmed får bilen tillgång till 11kW. Du verkar fortfarande inte riktigt ha greppat koncepten som diskuterades i din förra tråd. I ditt fall kommer bilen enbart använda en fas för laddning. Det gör att det enda vi pratar om är 230V och troligen max 16A som ger en teoretisk maxeffekt på 3,6kW. Om du drar fram en eller tre faser spelar ingen som helst roll eftersom endast en kommer användas.

Det är inte heller relevant att blanda in 400V i diskussionen eftersom denna typ av koppling bara kan förekomma när man har maskiner som använder trefas.
Nja, elelement är ganska ofta 400V. Med andra ord två fas.
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av merc200dalarna »

bengt-re skrev: 6 mars 2024, 18:46:09
agehall skrev: 2 mars 2024, 08:52:02
merc200dalarna skrev: 1 mars 2024, 21:38:57 Vad gör folk med riktiga elbilar då? Jag är ju nöjd med 3,6kW för jag siktar på plugin.
Om jag förstår dig rätt: att dra 2,5mm2 via trefas ger åtminstone en teoretisk max på 11kW. Vad heter en sådan kabel? EKKJ 5x2,5?
Att ha en teoretisk effekt framdragen känns rätt, för 11kW kan duga åt riktiga elbilar, nattladd kanske ger 20-30mil...
Har man riktig elbil använder man trefasladdning och därmed får bilen tillgång till 11kW. Du verkar fortfarande inte riktigt ha greppat koncepten som diskuterades i din förra tråd. I ditt fall kommer bilen enbart använda en fas för laddning. Det gör att det enda vi pratar om är 230V och troligen max 16A som ger en teoretisk maxeffekt på 3,6kW. Om du drar fram en eller tre faser spelar ingen som helst roll eftersom endast en kommer användas.

Det är inte heller relevant att blanda in 400V i diskussionen eftersom denna typ av koppling bara kan förekomma när man har maskiner som använder trefas.
Nja, elelement är ganska ofta 400V. Med andra ord två fas.
Jag förstår vad han menar, min eventuella bil har en ombordladdare för enfas. (I europa säljs bilen med 7,4kW ombordladdare, jag har inte
full koll på om det gäller svenska) Och BRF är såpass ny att vi har värmepump luft/vatten till vattenburen golvvärme.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av Palle500 »

Bry dig inte var endast en ovidkommande kommentar om vad som kan drivas av 400 V via två till tre faser.
Hybridbilar och elbilar laddas med 1-3 faser mot nollan med spänning 230 V. Utom äldre (fortfarande?) Renault Zoe som använde 3 fas 400 V om jag minns rätt. Sen finns det en lite udda laddbox som använder 3 fas transformator för att skapa mer effekt för enfas laddning.
Jag tror att 100% av alla laddboxar som ansluts med 3 faser automatiskt hanterar det bilen vill ha till sin onboard laddare i form av en eller flera faser.
Enklast för dig måste vara att be elektrikern sätta in en 3x16 A dvärgbrytare i lägenhetens gruppcentral och dra ut en 5 ledare på 2,5 mm (tex denna N1XV-U Jordkabel 5G2,5) ett markrör vidare till en stolpe där du monterar din laddbox. Välj en laddbox som kan hantera trådlös effektkontroll via gruppcentralen. Men bäst är att även se till att få med en signalkabel mellan gruppcentral och laddbox (du kanske vill byta laddbox i framtiden).
Se upp med att stolpen för laddboxen kan vara lika dyr som själva laddboxen och även att effektvakten kan vara en dyr historia.
Vissa laddboxar kan kräva extern jordfelsbrytare av typ B för att hantera likströmsläckage. Tex denna Hager Jordfelsbrytare Typ B 30mA för endast 5845 kr. Som då monteras i din gruppcentral.
Mindmapper
Inlägg: 6421
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av Mindmapper »

bengt-re skrev: 6 mars 2024, 18:46:09
agehall skrev: 2 mars 2024, 08:52:02
merc200dalarna skrev: 1 mars 2024, 21:38:57 Vad gör folk med riktiga elbilar då? Jag är ju nöjd med 3,6kW för jag siktar på plugin.
Om jag förstår dig rätt: att dra 2,5mm2 via trefas ger åtminstone en teoretisk max på 11kW. Vad heter en sådan kabel? EKKJ 5x2,5?
Att ha en teoretisk effekt framdragen känns rätt, för 11kW kan duga åt riktiga elbilar, nattladd kanske ger 20-30mil...
Har man riktig elbil använder man trefasladdning och därmed får bilen tillgång till 11kW. Du verkar fortfarande inte riktigt ha greppat koncepten som diskuterades i din förra tråd. I ditt fall kommer bilen enbart använda en fas för laddning. Det gör att det enda vi pratar om är 230V och troligen max 16A som ger en teoretisk maxeffekt på 3,6kW. Om du drar fram en eller tre faser spelar ingen som helst roll eftersom endast en kommer användas.

Det är inte heller relevant att blanda in 400V i diskussionen eftersom denna typ av koppling bara kan förekomma när man har maskiner som använder trefas.
Nja, elelement är ganska ofta 400V. Med andra ord två fas.
Elementen?
Vad jag förstått är det en laddare och inga värmeelement. Vad som ofta är vanligt har ingen relevans, han ska ha det som bilens elektronik är konstruerad för.
Tycker ts har redogjort rätt bra för vad som är avsikten. Han vill förutom att koppla in sin bil, ge styrelsen så relevant information som möjligt. Dessutom har det funnits en tanke att göra inkopplingen framtidssäker till en vettig och tekniskt rimlig kostnad. Tråden började kanske inte så, men det har blivit mer och mer tydligt att så är det.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av MiaM »

merc200dalarna skrev: 7 mars 2024, 08:13:03(I europa säljs bilen med 7,4kW ombordladdare, jag har inte full koll på om det gäller svenska)
Om den kan ladda 7,4kW och med enfas så är nog laddströmmen max 32A. Vet inte vilka mellansteg som den kan ladda med, men om den kan ladda med något annat som är mer än 3,6kW (16A) och mindre än 7,4kW (32A) så kan det som jag tjatar om vara värt att undersöka uppsäkring, trots allt.

Slå en signal till elnätägaren och fråga denne, tar bara ett par minuter. De kommer givetvis hänvisa till behörig elektriker för att göra själva jobbet, men det kan ändå vara bra att höra om de har någon åsikt om det hela. Om du har tur så räcker det att BRF:en släpper in en elektriker som på ett par minuter byter proppbottnarna ("passdel") i mätartavlan till gula för 25A (eller blå för 20A), efter att först ha tittat i er elcentral för att avgöra ifall t.ex. huvudbrytare och övriga delar tål att ha 20 eller 25A huvudsäkringar (typ 25A proppar släpper fram mer energi innan de löser ut jämfört med 16A vid kortslutning osv ; huvudbrytaren och alla automatsäkringar ska tåla att slås på mot en direkt kortslutning och överleva så länge det tar för huvudsäkringen att lösa ut, typ, ungefär).
merc200dalarna skrev: 7 mars 2024, 08:13:03Och BRF är såpass ny att vi har värmepump luft/vatten till vattenburen golvvärme.
Det vore intressant att veta vilken typ detta är, och ifall den har strömvakt. Tänker specifikt på ifall det är en per lägenhet, snarare än gemensam för huset. Om det är en per lägenhet så är 16A egentligen lite klent, och om den har strömvakt för att kompensera för att 16A är lite klent så är det kanske risk att strömvakten i den och strömvakten i en laddbox kämpar emot varandra så att det hamnar i nån slags självsvängning där de slår av/på om vartannat, eller än värre så kanske du blir utan värme ända till bilen laddats...
grottan
Inlägg: 430
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av grottan »

Har man två effektvakter så kan man med fördel ställa bilen på en lägre ström än den till värmen så kommer bilen backa sin laddning utan att värmepumpen backar och så smått börjar rampa upp sin effekt.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av MiaM »

Det gäller då att VP har såpass många effektsteg att det fungerar. Om det är kompressor av/på med en stor kompressor så är det väl risk att det ändå inte fungerar?
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av merc200dalarna »

Palle500 skrev: 7 mars 2024, 10:56:55 Enklast för dig måste vara att be elektrikern sätta in en 3x16 A dvärgbrytare i lägenhetens gruppcentral och dra ut en 5 ledare på 2,5 mm (tex denna N1XV-U Jordkabel 5G2,5) ett markrör vidare till en stolpe där du monterar din laddbox. Välj en laddbox som kan hantera trådlös effektkontroll via gruppcentralen. Men bäst är att även se till att få med en signalkabel mellan gruppcentral och laddbox (du kanske vill byta laddbox i framtiden).
Se upp med att stolpen för laddboxen kan vara lika dyr som själva laddboxen och även att effektvakten kan vara en dyr historia.
Vissa laddboxar kan kräva extern jordfelsbrytare av typ B för att hantera likströmsläckage. Tex denna Hager Jordfelsbrytare Typ B 30mA för endast 5845 kr. Som då monteras i din gruppcentral.
Ja, precis vad jag förstått, en trippel dvärgbrytare 16A, precis som den som sitter där för spis/ugn/fläkt.
Effektvakter var väldigt dyrt, och man borde kunna hålla sig till 10A om man laddar dagtid, sunt förnuft.
Zaptec, DEFA, CTEK har alla skydd för likström, och jordfelsbrytare.
Vi har tryckimpregnerat räcke att fästa laddboxen på, där motorvärmarna sitter nu.
44:- metern för 5g2.5 är rimligt. 6-kvadrat var overkill och för dyrt.
Sedan skulle jag ordna något förzinkat kabelskydd sista metern, ser bättre ut, och skyddar mot att grannen kör en snöskyffel igenom kabeln!
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av merc200dalarna »

MiaM skrev: 7 mars 2024, 12:40:33
merc200dalarna skrev: 7 mars 2024, 08:13:03Och BRF är såpass ny att vi har värmepump luft/vatten till vattenburen golvvärme.
Det vore intressant att veta vilken typ detta är, och ifall den har strömvakt. Tänker specifikt på ifall det är en per lägenhet, snarare än gemensam för huset. Om det är en per lägenhet så är 16A egentligen lite klent, och om den har strömvakt för att kompensera för att 16A är lite klent så är det kanske risk att strömvakten i den och strömvakten i en laddbox kämpar emot varandra så att det hamnar i nån slags självsvängning där de slår av/på om vartannat, eller än värre så kanske du blir utan värme ända till bilen laddats...
Värmepumpen står BRF för, dvs. vi betalar inte separat för varmvatten eller värme, en stor NIBE-anläggning. Så om det finns effektvakt så är det en enda för hela anläggningen, gissar jag.
Men min elcentral påverkas nog inte av BRF's värmepump.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av Palle500 »

Då behöver du bara välja om det skall vara fast typ2 kabel i laddboxen eller ett typ2 uttag i boxen.
Sen är det bara att övertyga styrelsen att få installera. Ta reda på att du erhåller grönt bidrag så blir det lite billigare.
L
Skattereduktion för grön teknik ges för:
Installation av laddningspunkt till elfordon.
Skattereduktion ges med 50 procent av kostnaden för arbete och material.
Installationen ska förse den aktuella bostaden med el och måste ske i ditt eller din förälders hushåll, och ska avse
ett småhus eller en ägarlägenhet som ägs av dig som begär skattereduktion
en lägenhet som upplåtits med bostadsrätt och som innehas av dig som begär skattereduktion"
https://skatteverket.se/privat/fastighe ... 92860.html
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av merc200dalarna »

Palle500 skrev: 7 mars 2024, 17:57:28 Då behöver du bara välja om det skall vara fast typ2 kabel i laddboxen eller ett typ2 uttag i boxen.
Sen är det bara att övertyga styrelsen att få installera. Ta reda på att du erhåller grönt bidrag så blir det lite billigare.
L
Skattereduktion för grön teknik ges för:
Installation av laddningspunkt till elfordon.
Skattereduktion ges med 50 procent av kostnaden för arbete och material.
Installationen ska förse den aktuella bostaden med el och måste ske i ditt eller din förälders hushåll, och ska avse
ett småhus eller en ägarlägenhet som ägs av dig som begär skattereduktion
en lägenhet som upplåtits med bostadsrätt och som innehas av dig som begär skattereduktion"
https://skatteverket.se/privat/fastighe ... 92860.html
Jag skulle föredra en fast kabel, jag är säker på att jag ordnar med en 'snygg' hängare, á la Biltema slanghållare och några tryckimpregnerade!
DEFA Power är den som ligger närmast, se installationen på 2 min här /watch?v=NptNef5Qx5s
Skriv svar