Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av Teknikern »

Jag har, med anledning av vår skakiga omvärld börjat resan mot att även kliva bort från Fusion 360 och köra allt som är möjligt lokalt utan att vara beroende av uppkoppling och molntjänster. DipTrace kör jag sen länge på en maskin som inte är ansluten till nåt nät och inte ens går att ansluta eftersom nätverkskort saknas helt.

Jag har sneglat på FreeCAD och tycker det verkar vara ett bra program av vad jag hittills sett, jag kikade även på Solid Edge men i mitt tycke var det bakvänt, krångligt och fel väg att gå, min kravspec är gratis eller inte allt för dyrt, standalone och inte allt för komplicerat så finns det flera som kör annat än Fusion 360?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av TomasL »

Tja, jag kör Inventor, dock inte gratis, snarare premium, typ, och behöver nätverk emellanåt för att verifiera installationen (tror jag).
Moderna versioner tror jag är prenumerationsvarianten, kör version 2021.

Dina karv på icke nätverk, är, i mitt tycke foliehatts krav.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av Teknikern »

Du får tycka vad du vill det skiter jag i, jag ville ha tips på det jag frågade om, inte nåt nedvärderande inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av mrfrenzy »

Jag föredrar också definitivt program som inte behöver omaktiveras efter att man köpt och installerat det. Eagle, Sketchup, Fusion 360, Inventor, Adobe Lightroom och liknande är praktexempel på sådant som bara blir sämre och sämre villkor tills man till slut inte kan använda det utan månadsavgift.
Om man inte betalar årsavgift är det omöjligt att flytta sin Inventor-licens från gammal till ny dator.

Föredrar själv Solidedge, använder studentversionen då jag inte ritar något kommersiellt. Hade jag ritat lite kommersiellt hade jag köpt Solidedge och betalat för uppgradering var tredje år ungefär.
För de som ritar mycket kommersiellt är Solidworks och Inventor värt varenda krona. Solidworks har bättre licensvillkor, men om man jobbar aktivt med andra företag behöver man uppgradera det regelbundet oavsett (vissa halvstora företag uppgraderar Solidworks vart tredje-fjärde år när de byter datorer, andra varje år).

I framtiden kommer jag byta till Freecad när det är tillräckligt bra, kanske om 1-3 år.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av TomasL »

Det var per se inte nedvärderande, tycker dock att du gör en höna av en fjäder, sannolikheten för att du skall råka ut för något otrevligt, är ungefär lika stor som att himlen skulle ramla ned.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av H.O »

Omaktivering, påtvingad moln-lagring, serviceavtal, SaS, osv osv osv är ett gissel för vanliga hemanvändare som ändå vill/försöker göra rätt för sig.
För ett företag, som bara puttar kostnaden vidare på sina kunder har det kanske mindre betydelse, det är en omkostnad som alla andra. Men för en privatperson är det en helt annan femma.

Jag har ingen 3D-skrivare men jag har själv köpt en licens på Alibre Atom3D just för att det INTE är något prenumerations-skit. Med det sagt så VET jag inte om det, efter aktivering, för alltid går att köra utan internetåtkomst. Men det är mitt tips att titta på i alla fall.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av Teknikern »

Dom har ett tillägg, offlinelicens 2000:- så det blir 4800:- och det är jag INTE beredd att betala.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32566
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av säter »

Det kanske kan vara värt att leta efter någon äldre version av CAD-program?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av Teknikern »

mrfrenzy skrev: 16 februari 2024, 18:46:28

Föredrar själv Solidedge, använder studentversionen då jag inte ritar något kommersiellt.
Jag kom varken överens med den eller underfund med den så jag släppte den helt, Freecad har fått en ny upplaga nu 2004 som vid första anblicken verkar vettig så jag ska ge den en chans men det skadar ju inte att ha fler att snegla på.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av Teknikern »

säter skrev: 16 februari 2024, 19:28:27 Det kanske kan vara värt att leta efter någon äldre version av CAD-program?
Varför? Det är inte problem jag söker utan lösningar och dom gamla lämnar mycket övrigt att önska.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av hawkan »

Tittar på Freecad vart eller vartannat år och vet att det finns där och att det (antagligen) gör det jag vill göra, fast på ett annat sätt. Som jag inte är van vid. Och jag inte orkar sätta mej in i och lära om. Tills tumskruven dras åt riktigt ordentligt. Så jag kör f360. Att det är moln-lagring gör inget, snarare en fördel, och det finns ju kashat lokalt så man kan jobba ett tag om saker ballar ur. Jag har ingen verksamhet eller så och inget långsiktigt intresse i det jag ritat. Det är mest att jag ritar en grej och skriver ut den. Sen kan man glömma den, det är sällan jag kommer tillbaka till en gammal modell. Så jag vet att risken är att jag nån gång tappar tillgång till f360, ja vem vet?, och då får jag se mej om efter alternativ. Freecad finns där och det gör också flera gratis, kommersiella produkter, även web-cad. Tills vidare njuter jag av gratis-är-gott.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av mrfrenzy »

Teknikern skrev: 16 februari 2024, 19:30:57
mrfrenzy skrev: 16 februari 2024, 18:46:28 Föredrar själv Solidedge, använder studentversionen då jag inte ritar något kommersiellt.
Jag kom varken överens med den eller underfund med den så jag släppte den helt, Freecad har fått en ny upplaga nu 2004 som vid första anblicken verkar vettig så jag ska ge den en chans men det skadar ju inte att ha fler att snegla på.
Vi är alla olika.
För mig som kan Solidworks sedan innan tog det fem minuter att lära mig Solidedge, Freecad kom jag inte överens med trots 2 timmars övning.

Om du redan från början gillar Freecad - kör på det! Det är i grunden ett bra program, och det blir bara bättre med tiden.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av Teknikern »

Jag har aldrig pysslat med mer cad än DipTrace innan så då är det nog lättare att lära om från Fusion misstänker jag, jag ska ge Freecad ett försök iallafall och det finns ju massor av hjälp på nätet märkte jag. Första försöket blir ikväll nu, jag måste göra skyddskappor för navbussningarna, dom rester som satt där var hemtillyxade gummislangsbitar och jag tog ju hem en rulle flexfilament så det ska bli kul att testa det också och borde passa bra där då det tål i princip allting, både olja, fett och lösningsmedel samt är slitstarkt. Resultatet kommer i renoveringstråden. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av TomasL »

Du vill inte ha ett program som eventuellt ansluter till nätet, men ansluta själv för diverse filmer, jösses, du får ju faktiskt bestämmas dig
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16778
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av grym »

ser helt klart det rimliga i att ha riktiga program, i datorn som kan köras och läggas in i en dator offline

hadde gladeligen betalt 5kkr för en helt fri och offline fusion 360 som inte behöver uppgraderas o.s.v
Skriv svar