Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av bengt-re »

Jag kör progecad. Fungerar utmärkt om man är uppfostrad i 2d autocad världen. Men det går att göra mycket med och är rimligt lättanvänt. Glömde jag att säga att det är rimligt prissatt dessutom?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av säter »

Hur har det gått för dig Teknikern?
Har du hunnit prova något av de föreslagna programmen?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av Teknikern »

Jag laddade ner och packade upp Ondsel, resultatet,,,,, svart skärm för skiten startar inte ens. :tumner: :doubt:

Det lutar åt Freecad men jag har inte tid eller lust att ägna en massa tid åt detta nu, jag har massor att göra ett par år framåt både ute och inne och så rullar det in ett och annat småjobb också som tar tid så det vetef. om jag har nån tid över till 3D-leksaken.
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av svanted »

freecad funkar för enkla saker, men blir de för avancerade ballar det ur totalt.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7008
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av lgrfbs »

Det ser ut som att FreeCAD kommer att uppdateras ganska bra:
https://forum.freecad.org/viewtopic.php ... ad#p746774
next version will be a real milestone for FreeCAD with:
- TNP mitigation in place.
- Official Assembly WB.
- CAM module thst is immediately identifiable by new users
- Some UI improvements and polishing (hiping for good)

Let's think positive.

Kind Regards

Carlo D.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av Teknikern »

Då är det bara att vänta och se, tills vidare har jag lagt all cad på hyllan med undantag av Diptrace för den kan jag göra vad jag behöver i snabbt men går ju inte att "mata" skrivaren med.

Det jag hittills upplevt med cad för 3D är att det är en enorm tidstjuv och mest waste of time när jag från råmaterial kör fram samma detaljer avsevärt snabbare och enklare i mina manuella maskiner, jag är INTE imponerad av cadprogrammens användarvänlighet, det enda jag fått att funka utan meck är Fusion, synd bara att dom låst det till en molntjänst som ett måste för att det ska fungera över tid och inte lägga av.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33839
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av Glenn »

Jag är ju lite i samma situation.

Jag började lära mej f360 och blev aldrig speciellt bra, men kom in i grunderna och lyckades rita lite saker, sen ändrade man premisserna för licenser och stängde dessutom av
win7-användarna och då lessnade jag. (nu har jag iofs win10 numera men..)

Jag vill kunna rita saker för att sedan antingen 3dprinta eller köra i min (fortfarande inte helt fungerande) CNC-fräs.

Just nu lutar det åt freecad här med, en stor fördel är att det fungerar på flera plattformar också, men framförallt slipper man hamna i ett företags "våld".

Tyvärr "fattade" jag inte riktigt freecad när jag testade det, och hittade inga riktigt bra tutorials, men det tror jag nån länkade här innan, så man borde ge det ett till försök.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av SeniorLemuren »

Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av Teknikern »

Jag kommer att vänta tills nya uppdateringen av Freecad kommer.

Det jag, liksom du Glenn vänder mig emot är att sitta fast i ett företags "våld" där dom kan göra som dom vill och ändra till ytterligare bantade program och sen börja kräva betalt för det som förr var fritt för oss hobbyister och det finns en sida till av myntet, i vår skakiga värld med skakig ekonomi kan ett företag försvinna över en natt eller internet gå ner för en kortare eller längre tid, det kan också smyga in virus i en "uppdatering" som inte ägarföretaget är skyldiga till.

Jag ser enbart fördelar i att ha just sådana maskiner man styr saker med och skapar saker i helt skilda från omvärlden, då vet man att dom funkar oavsett vad som händer i världen, i molnet och i cyberrymden.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7008
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av lgrfbs »

Vad jag tror mig veta om FreeCAD så programmeras alla "arbetsbänkar" av olika grupper och att det inte finns eller finns en svag gemensam GUI design så det är olika arbetssätt i olika "arbetsbänkar" samt att de verkar namnge saker på ett sätt som ibland skiljer sig från vad man sett/läst i de mer vanliga programmen.

I dag ritar jag i Alibre och tar ut NC programmen i FreeCAD, men jag kör alltid ett nytt NC program på block by block för att inte plantera verktyget i bordet på maskinen.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14188
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av swesysmgr »

Teknikern skrev: 14 mars 2024, 00:30:13 Jag laddade ner och packade upp Ondsel, resultatet,,,,, svart skärm för skiten startar inte ens. :tumner: :doubt:

Det lutar åt Freecad men jag har inte tid eller lust att ägna en massa tid åt detta nu, jag har massor att göra ett par år framåt både ute och inne och så rullar det in ett och annat småjobb också som tar tid så det vetef. om jag har nån tid över till 3D-leksaken.
"Ondsel is an open-core company built around the awesome FreeCAD project founded by a long-time FreeCAD contributor Brad Collette, maintainer of the Path workbench and author of two books on FreeCAD."

Ondsel är en variant av FreeCAD, de har förbättrat gränssnittet mot användaren och tar betalt för en onlinetjänst där man kan lagra sina konstruktioner med versionshantering, samarbete m.m. som i Fusion 360.
ds77
Inlägg: 2226
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av ds77 »

Det kommer uppdateringar hela tiden till freecad, men det är fullt användbart till väldigt mycket så att vänta tills det är "klart" är nog meningslöst. Har du något du vill göra så sätt igång.

"ballar det ut" är det troligtvis något man gjort fel eller en bugg. Förmodligen finns det ett sätt som är bättre att göra på, freecad-forumet kan säkert hjälpa till.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av säter »

swesysmgr skrev: 14 mars 2024, 21:30:03 Ondsel är en variant av FreeCAD, de har förbättrat gränssnittet mot användaren och tar betalt för en onlinetjänst där man kan lagra sina konstruktioner med versionshantering, samarbete m.m. som i Fusion 360.
Det är väl inget krav på att använda denna betaltjänst?
Vad är begränsningarna med gratisversionen?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av Teknikern »

Googla Säter så får du veta. 8)
BJ
Inlägg: 8303
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av BJ »

bengt-re:
Jag har också använt (provat) Progecad, i 2 dimensioner, och jag tyckte
att det var väldigt praktiskt med menyer till varje punkt så att man kan
skriva in koordinater med tangentbordet efter att man har ritat för hand.
Skriv svar