Hur många multimetrar får man ta med sig på flyget?

DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Hur många multimetrar får man ta med sig på flyget?

Inlägg av DanielM »

Jag ska flyga och jag behöver ta med mig 5 multimetrar med mätprob. Är detta OK att göra på flyget? Alltså jag packar ned dom i väskan bara.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur många multimetrar får man ta med sig på flyget?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kolla med flygbolaget.
Jag tror inte man vill ha batterier i det incheckade bagaget men jag tänker probarna som är spetsiga ...
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Hur många multimetrar får man ta med sig på flyget?

Inlägg av DanielM »

Det tänker jag också.
Men jag får vända mig till flygbolaget då.
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 539
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: Hur många multimetrar får man ta med sig på flyget?

Inlägg av Repaterion »

Jag flög till Egypten med dykkniv i dykväskan i det incheckade bagaget från Landevetter utan problem, men som sagt fråga först.
Men detta var 2008.

TILLÄGG: Alltså som svar till vassa probar.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Hur många multimetrar får man ta med sig på flyget?

Inlägg av Mindmapper »

DanielM skrev: 11 februari 2024, 18:03:50 Jag ska flyga och jag behöver ta med mig 5 multimetrar med mätprob. Är detta OK att göra på flyget? Alltså jag packar ned dom i väskan bara.
Checkar du in dom är det inget problem, om de inte är kinkiga på batterierna. Isåfall får du ta ur batterierna och bära med dig. Har du dom i bagaget du bär uppe i kabin kan nog spetsiga mätprobar ställa till det.
Själv tappade jag en liten liten nagel sax som jag fick kasta. Ibland kan det slinka med rätt kraftiga vassa saker och ibland hugger de på småsaker.
Batterierna i en multimeter lär inte vara något problem. Själv har jag aldrig haft någon multimeter med laddbara batterier. Sedan är batterierna till multimetrar så små att de är godkända även om de skulle vara laddbara. De kan möjligen kräva att du ska ha dom i kabin.

När det gäller probar finns det ju alternativ till spetsiga probar. Att använda probar med typ krokodilklämmor eller andra små klämmor. Själv har jag flugit flera gånger med en multimeter med spetsiga probar, utan problem. Detta var före covid.
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Hur många multimetrar får man ta med sig på flyget?

Inlägg av Prins Valiant »

Jag flyger alltid med en liten Swiss Army knife i mitt handbagage över hela världen, vilket är helt ok. Ibland hittar säkerhetskontrollen den och kontrollerar att bladet är kortare är 6 cm, vilket är gränsen. Därmed borde även gränsen för längden på en spetsig probe vara 6 cm. Som vapen borde min 6 cm kniv vara farligare än en 6 cm "sticka".
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur många multimetrar får man ta med sig på flyget?

Inlägg av Glenn »

prins valiant: I närtid ? Jag hare sett betydligt mindre saker än så plockas av säkerhetskontrollen, tex nagelknipsare utan blad.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32566
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur många multimetrar får man ta med sig på flyget?

Inlägg av säter »

Jag fick kasta min kaviartub.
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Hur många multimetrar får man ta med sig på flyget?

Inlägg av bearing »

Några multimetrar med alkaliska batterier tror jag inte är några problem, men vet inte.
Prins Valiant skrev: 13 februari 2024, 09:11:34 Jag flyger alltid med en liten Swiss Army knife i mitt handbagage över hela världen, vilket är helt ok. Ibland hittar säkerhetskontrollen den och kontrollerar att bladet är kortare är 6 cm, vilket är gränsen. Därmed borde även gränsen för längden på en spetsig probe vara 6 cm. Som vapen borde min 6 cm kniv vara farligare än en 6 cm "sticka".
Jag har också flera gånger tagit med en armekniv i ryggsäcken, oftast av misstag då jag glömt att ta ur den. Men till min förvåning har den gått igenom flera gånger nu. Häromåret blev det stopp, då fick jag posta hem den till mig själv via pressbyrån innan säkerhetskontrollen.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Hur många multimetrar får man ta med sig på flyget?

Inlägg av Mindmapper »

Prins Valiant skrev: 13 februari 2024, 09:11:34 Jag flyger alltid med en liten Swiss Army knife i mitt handbagage över hela världen, vilket är helt ok. Ibland hittar säkerhetskontrollen den och kontrollerar att bladet är kortare är 6 cm, vilket är gränsen. Därmed borde även gränsen för längden på en spetsig probe vara 6 cm. Som vapen borde min 6 cm kniv vara farligare än en 6 cm "sticka".
Jag fick kasta min Swiss för länge sedan. Det var största modellen. Vet ej hur långt bladet var, men tvivlar att det var mer än 6 cm.
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Hur många multimetrar får man ta med sig på flyget?

Inlägg av Prins Valiant »

När det gäller Victorinox Swiss Army knife så är det den minsta som är ok, typ Mini Champ, bladlängd 4 cm. Det innebär att man får tillgång till en liten kniv, sax, kryssmejsel, tandpetare, kapsylöppnare, penna, skruvmejsel, linjal , nagelfil osv.
Oftast lägger jag den i plastpåsen för vätskor helt synlig, jag blev nämligen trött på att de alltid skulle gräva i väskan för att de sett en liten kniv någonstans, kanske nere till vänster, som skall kontrollmätas.

En del säkerhetspersonal använder sitt ID-kortets bredd som referens, istället för att hämta linjal. Förr när bladen fick vara 8 cm greppade personalen ofta bladet med handen. Det skulle täcka bladet. Handflatan på de flesta är strax över 8 cm

Måste berätta hur det gick till på 70-talet. Skulle flyga från Aten, som just haft ett terrordåd. Hade en bra EKA fällkniv i fickan. Den tog säkerhetspersonalen ifrån mig. Berättade att när jag landat på Sturup kan jag knacka på hos cockpit, så kommer flygkapten att lämna tillbaks kniven. Och så skedde!
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17157
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Hur många multimetrar får man ta med sig på flyget?

Inlägg av AndLi »

Jag tejpade ihop en verktygslåda på Helsingfors flygplats runt millennieskiftet, tejpen skars av med en ny Mora kniv, som jag skulle stoppa ner i verktygslådan innan tejpen sattes igen...

Så skedde såklart inte, utan den, utan att tänka mig för, hamnade i min byxficka, lite stressad rusade jag till säkerhetskontrollen, stack ner händerna i fickorna för att dra upp mobil plånbok osv.. och känner kniven..

Räcker över den till säkerhetspersonalen som säger att den kan jag inte ta med mig, och undrar om jag vill skicka den eller de ska destruera den. Jag tycker de kan destruera den, men tar med mig till en kur där jag får fylla i div papper att jag går med på destruktion osv...
Så jag hade säkert kunnat få tillbaka den i stockholm om jag velat, men tyckte inte det var värt det...

Flög mycket inrikes där något år, med konstiga givare på långa sladdar, varje gång de faktiskt hade säkerhetskontroll på flygningarna så stoppade de såklart den väskan och grävde runt i den.. Ganska säker på att det låg skruvmejslar och annat i den... tror de gnällde på en tup typ silikon en gång...
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Hur många multimetrar får man ta med sig på flyget?

Inlägg av Prins Valiant »

På jobbet hade vi en mycket duktig tekniker, klädd som en sådan. D.v.s. använd favoritjacka med hål i fickan när han reste. Genom fickan hade en skruvmejsel kommit ut i jackans foder. Det syntes på röntgen. Men hur få ut den? Jag kommer inte ihåg hur det löste sig.
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Hur många multimetrar får man ta med sig på flyget?

Inlägg av okhan »

Jag åkte ner med verktyg till Italien utan problem. Men på vägen tillbaka gick det däremot inte bra. Då la dom beslag på det.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32566
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur många multimetrar får man ta med sig på flyget?

Inlägg av säter »

Jag har fått intrycket av att säkerhetskontrollen på Arlanda är ganska slapp.
Skriv svar